Više cene platiće krajnji potrošači

Rusko-ukrajinski rat sve više utiče i na poskupljenje sirovina za auto-industriju

AnalizaAutomobiliSrbijaSvetU fokusu

16.3.2022 16:16 Autor: Stefan Petrović 24

Rusko-ukrajinski rat sve više utiče i na poskupljenje sirovina za auto-industriju Rusko-ukrajinski rat sve više utiče i na poskupljenje sirovina za auto-industriju
Dok su svi svetski reflektori upereni na rusko-ukrajinski rat i njegove posledice u vidu energetske krize, poskupljenja struje, hrane i brojnih drugih činilaca koji... Rusko-ukrajinski rat sve više utiče i na poskupljenje sirovina za auto-industriju

Dok su svi svetski reflektori upereni na rusko-ukrajinski rat i njegove posledice u vidu energetske krize, poskupljenja struje, hrane i brojnih drugih činilaca koji doprinose skoku globalne inflacije, izgleda da se nije tako revnosno govorilo baš o svim privrednim granama koje očekuje značajan rast cena.

U senci pomenutih faktora našli su se minerali, odnosno metali neophodni u automobilskoj i avio-industriji, kojih je sve manje, a zbog čega su sve skuplji. Po prirodi stvari, taj rast cena odraziće se na džep krajnjih korisnika, svakodnevnih potrošača, i time nastaviti začarani krug inflacije.

Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže ekonomista Saša Đogović, problemi sa nestašicom važnih sirovina već su uočljivi. On to objašnjava na primeru Kine koja, prema njegovim rečima, beleži strahovit rast zarade od bakra za koji je proširila tržište na Koreju i, dominantno – Španiju.

„Rast cena bakra dovodi do ekstra zarade, a to dalje vodi poskupljenju svih proizvoda koji se oslanjaju na bakar“, kaže Đogović i dodaje da će krajnju cenu platiti, kako to obično biva, poslednji u lancu trgovine – potrošač.

Međutim, problem čini većim činjenica da pored bakra poskupljuju i ostali metali, kao što su paladijum i nikl. Takođe, naš sagovornik ističe da je izazovno i pitanje šta će biti sa neon gasom koji se proizvodi u Ukrajini, a koji je izuzetno važan za proizvodnju električnih automobila.

Sve to sugeriše da smo, rečima Saše Đogovića, „došli u fazu destrukcije izazvane ratom, a čije trajanje i posledice za sada nisu poznati“.

Foto: Pixabay.com

„U svakom slučaju, ove godine ćemo imati nižu privrednu dinamiku. Planirali smo između četiri i 4,5 odsto, a nema dileme da će rast biti ispod toga“, ističe.

Ono što će u prvom redu doprineti ovakvim rezultatima jeste usporavanje izvoza u Rusiju i Ukrajinu, a doći će i do smanjenja tražnje iz Evropske unije (EU). Sve će to biti deo globalnog uticaja posledica rata. Uz slabljenje tražnje na tržištima, Đogović kaže da će se odmah uočiti i rast cena, a to će skupa voditi do manjeg priliva porudžbina, od čega ni Srbija nije izolovan slučaj.

U kontekstu bakra i ostalih sirovina, naš sagovornik kaže da će sve industrije koje učestvuju u procesu proizvodnje automobila u najširem smislu imati manje posla u narednom periodu. Ipak, prema njegovim rečima, to ne mora da znači da će radnici u fabrikama za proizvodnju kablova nužno ostati bez posla, već da postoji rešenje i u vidu promene modela smena.

Kada je reč o izvozu u Rusiju koga će biti sve manje, naš sagovornik podseća da Srbija u ovu zemlju dominantno izvozi jabuke i hula-hop čarape, dodajući da za jabuke može da se pronađe alternativno tržište, i to u Kuvajtu, Kataru, Ujedinjenim Arapskim Emiratima (UAE), Saudijskoj Arabiji, Velikoj Britaniji, Portugalu, dok čarape „sigurno mogu da se izvoze i na druga tržišta“. S druge strane, Đogović vidi izazov kada je reč o jagodama, kajsijama i breskvama.

„U svakom slučaju, biće određene štete, ali neće biti ništa dramatično“, kaže on, dodajući da će jedino dramatična biti situacija oko cene gasa.

Prema njegovim rečima, u „cost and benefit“ analizi trebalo bi gledati dugoročno – da li je bolje da nemamo investicije sa Zapada ili da nam se povećaju troškovi kreditiranja, u odnosu na kratkoročno skuplji gas.

Zbog toga Đogović kaže da bi ekonomija trebalo da ima primat nad politikom.

„Očigledno je da sada imamo ekonomski rat i da Rusija trpi ogromne ekonomske posledice, pa vam razum nalaže da ne možete da se oslonite na nju, jer ona istovremeno traži pomoć od Kine. Uz to, očekuje je izuzetno dramatičan pad životnog standarda, uz pad rublje koji se već dešava i povećanje nezaposlenosti, što će dodatno usloviti pad tražnje“, zaključuje Đogović dodajući da trenutno nema nikakvih dobrih pokazatelja o kretanju na globalnom nivou tokom 2022. godine.

  • DANIJELA

    16.3.2022 #1 Author

    Ne samo na auto-industriju, posledice se osecaju u svim segmentima poslovanja.

    Odgovori

    • Milan

      17.3.2022 #2 Author

      Mislim da će novac ljudi ulagati u druge resurse. Ako automobili budu preskupi, ulaganje ide u hranu i ta industrija će doživeti prosperitet. Svi segmenti prehrambene industrije.

      Odgovori

  • MAJA

    16.3.2022 #3 Author

    Nestašica sirovina se svuda oseca i vec se debelo oseca…Videćemo zaplet ili rasplet situacije

    Odgovori

  • SNEZANA

    16.3.2022 #4 Author

    Utice na sve industrije,I tek ce uticati.

    Odgovori

  • ZVEZDICA01

    16.3.2022 #5 Author

    Svi će osetiti posledice.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    16.3.2022 #6 Author

    Čini mi se da ljudi više qqaju sada, nego za vreme rata kod nas🙃

    Odgovori

  • Milovan94

    16.3.2022 #7 Author

    Posledice su vidljive svuda tako i u auto industriji koja je inače bila u krizi i pre rata.

    Odgovori

  • LUKA

    16.3.2022 #8 Author

    Ovo je samo pocetak

    Odgovori

  • IVAN

    16.3.2022 #9 Author

    Samo da ne potraje rat tek ima da utiče.

    Odgovori

  • Mala i srednja inteligencija

    16.3.2022 #10 Author

    Šta je kk sad privredna dinamika?

    Odgovori

  • JANA

    16.3.2022 #11 Author

    Neminovno je da ce ceo svet osetiti posledice

    Odgovori

  • GOCA BG

    16.3.2022 #12 Author

    Svi su u strahu sta ce dalje biti…

    Odgovori

  • GAGA

    16.3.2022 #13 Author

    Automobili ce postati luksuz

    Odgovori

    • Vockica

      17.3.2022 #14 Author

      Rat utice na sve ne samo na auto-industriju. To će tek da se vidi uticaj na ostale industrije, narod trpi. Bice velikih posledica

      Odgovori

  • GINKO

    16.3.2022 #15 Author

    Ne moze mi uticati na to kako bude bice.

    Odgovori

  • BRANA19

    17.3.2022 #16 Author

    I svim industrijama ce se osetiti. Nazalost,ljudi gube najviše…

    Odgovori

  • SANJA

    17.3.2022 #17 Author

    Vraticemo se u 20 vek kada su kola bila luksuz

    Odgovori

  • NINO

    17.3.2022 #18 Author

    Kao i u svim privrednim granama, tako i u ovoj.

    Odgovori

  • SUNCOKRET

    17.3.2022 #19 Author

    Znaci poskupeće automobili. Za sitnu raju koja se bori da sastavi kraj sa krajem to i nije bitno li za one koji su ovo imali u planu i jeste i te kako.

    Odgovori

  • IRINA

    17.3.2022 #20 Author

    Šteta ali utiče sve to nažalost na sve sektore

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    17.3.2022 #21 Author

    ne samo u auto indrustiji nego u svim delatnostima najgore što cene osnovnih namirnica rastu i gradjanima širom sveta je ugrožena osnovna egzistencija

    Odgovori

  • Emilija

    17.3.2022 #22 Author

    Bice stete svuda

    Odgovori

  • VERA

    17.3.2022 #23 Author

    Sve ce da poskupi ne samo delovi vec i automobili.

    Odgovori

  • ZVE84

    20.3.2022 #24 Author

    Na krajnjim potrošačima se sve lomi

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.