Sirovine za sladoled poskupele i do četiri puta, proizvođači najavljuju nova poskupljenja
AgrobiznisFirme u fokusuIzdvajamoPoslovanjeSrbija
22.5.2023 08:01 Autor: Julijana Vincan 13
Sladoled je omiljena poslastica ne samo leti, već i u zimskim danima, a u nekim gradovima u Srbiji poslastičarnice i frižideri mogu se videti gotovo iza svakog ćoška. Ispred mnogih sladoledžinica umeju da se formiraju i redovi, pa se na prvi pogled stiče utisak da je reč o vrlo profitabilnom zanimanju. Ipak, ni proizvođači ledenih poslastica nisu ostali imuni na poslovne izazove, domaće i globalne.
U Srbiji je tokom 2021. godine proizvedeno 42.114 tona sladoleda, a godinu dana ranije 33.818 tona. To znači da je za period od dvanaest meseci ovaj segment industrije ostvario skok od 25 odsto, pokazuju podaci Privredne komore Srbije (PKS).
Što se tiče izvoza, Srbija je u 2021. godini izvezla 30.000 tona sladoleda u vrednosti od 63,5 miliona evra. Ova poslastica najviše se izvozila u zemlje regiona.
Proizvodnjom sladoleda u Srbiji se bave ukupno 183 firme, pokazuju podaci bonitetne kuće CompanyWall. Iako je pandemija korona virusa uticala na rad ovih preduzeća, brojke iz zvaničnih finansijskih izveštaja pokazuju da je celokupna delatnost ostvarivala sve bolje poslovne rezultate od 2019. do 2021. godine. Tako je ukupna dobit tokom 2019. iznosila 1,2 milijarde dinara, u 2020. godini 1,5 milijarde dinara, dok je 2021. dostigla čak 3,4 milijarde dinara.
„Pre pandemije korona virusa i pre rata u Ukrajini nismo imali stagnacije, odnosno pada u poslovanju, što se može videti po našem širenju, odnosno lokalima koje smo otvarali sve do 2020. godine. Korona je dovela do drastičnog pada prodaje i proizvodnje. Od proglašenja vanrednog stanja počeli smo da radimo dostave i šaltersku prodaju, ali to ni blizu ne može da nadoknadi promet koji je potreban da bi poslovanje bilo pozitivno“, objašnjava za Biznis.rs jedan od vlasnika sladoledžinice Crna Ovca Ivan Živić.
Tokom 2019. i 2020. godine, kako kaže, poslovali su u ozbiljnom minusu, ali su opstali zahvaljujući kreditima.
„To je bio jedini način. Da nije bilo kredita ne bismo uspeli da opstanemo, ali ih sada vraćamo. Sa druge strane, ono što je mnogo više pogodilo naše poslovanje, a i ceo ugostiteljski sektor, jeste inflacija. Počelo je i da nestaje sirovina, a od nestanka šećera nama je mnogo veći problem bilo mleko. Mlekare sa kojima smo sarađivali počele su da gube saradnike, da proizvode znatno manje količine“, ističe naš sagovornik.
Prema rečima Ivana Živića, stanje se sada stabilizovalo, tako da šećera, mleka i svih ostalih sirovina ima, ali je problem što su cene skočile i po nekoliko stotina procenata.
„Recimo, nešto što je koštalo 300 dinara 2019. godine, sada košta i do 1.300 dinara. Zato smo morali malo da korigujemo cene, a verovatno ćemo morati i ponovo, jer se oseća i blagi pad prodaje u odnosu na vreme pre pandemije„, naglasio je Živić.
Kada je reč o velikim proizvođačima ledene poslastice, na listi najuspešnijih prema podacima CompanyWall-a posebno se izdvaja kompanija Frikom, koja je 2021. godine imala više od 1.300 zaposlenih i ukupne prihode veće od 16,7 milijardi dinara. Ona je tada ostvarila dobit od 3,5 milijardi dinara.
Ukupni prihodi Frikoma porasli su u 2021. godini skoro 30 odsto u odnosu na 2020. kada je zabeleženo 12,6 milijardi dinara. Najnoviji dostupni podaci pokazuju da su prihodi Frikoma u 2022. godini u blagom padu, pošto je kompanija ostvarila nešto više od 15 milijardi dinara. S druge strane, dobit je rasla iz godine u godinu, od 11,2 milijarde dinara u 2020, preko 13,2 milijarde sve do 13,5 milijardi u prošloj godini.
Druga na listi za 2021. godinu bila je kompanija Ice planet & Co, koja je trenutno u blokadi, a na listi proizvođača sladoleda više nije ni firma Mixer Ice, pošto je promenila šifru delatnosti. Preduzeće Ledeni Čarobnjak je u mirovanju.
Posle Frikoma, sledeća kompanija koja uspešno posluje je Crna ovca iz Beograda. Vlasnik te kompanije Ivan Živić istakao je da su najveći promet imali 2021. godine, ali da uzrok tome nije povećanje prodaje, nego to što su otvorili dva nova lokala. Ipak, on navodi da su poskupljenja pogodila i Srbiju i celu Evropu, te da svuda postoji isti problem – sladoledžije ne mogu da naplate krajnji proizvod onoliko koliko on vredi, zato što cena već prelazi neku psihološku granicu kod kupaca.
Što se tiče planova za Crnu ovcu, Živić kaže da ih nisu menjali, već su samo morali da ih odlože. Ono što je bilo planirano za 2020. godinu pomerili su na 2023. i 2024, a to je pre svega širenje poslovanja.
„Već smo najavili otvaranje lokala u Zagrebu, a imamo ideju i za određeno širenje po Beogradu, ali i dalje. Videćemo kakva će biti sledeća sezona. Očekujemo da se tek sledeće godine pojave pravi problemi“, zaključio je naš sagovornik.
Pročitajte još:
Na listi najuspešnijih nalazi se i sladoledžinica Sport iz Kikinde. Oni su za naš portal rekli da su bolje poslovali pre pandemije, 2018. i 2019. godine.
„Mi se ovim zanatom bavimo 70 godina. Zasad ništa ne planiramo, videćemo kako će se dalje razvijati situacija i koliko će daleko otići kriza. Bavimo se isključivo sladoledom, na jednoj lokaciji“, istakle su sladoledžije sa severa Vojvodine.
SUZI
22.5.2023 #1 AuthorKao sto je i sve poremetila inflacija
Dux011
22.5.2023 #2 AuthorNista čudno.
DOBRILA
22.5.2023 #3 AuthorNi ovo nije nista novo i cudno…
ELLA
22.5.2023 #4 AuthorNajlakše je podići cene i sve prebaciti na krajnjeg potrošača. Mogu i proizvođači da smanje maržu da ne bude uvek 100 %
MAJA
23.5.2023 #5 AuthorE bas bi me čudilo da nije tako
DUCA
23.5.2023 #6 AuthorSve je poskupelo i svaki dan sve cene idu gore a ne samo cene sirovina za sladoled!!!
SENSEI
24.5.2023 #7 AuthorOd silne krize i ekonomskog udara, možda ćemo i smršati
STEPA
26.5.2023 #8 AuthorNa žalost, sladoled će nam uskoro biti luksuz.
Vale
26.5.2023 #9 AuthorI sladokusci su na velikom udaru I to sad kad dolazi leto. Kao, sirovine su bas sad poskupele
SHALIMAR
26.5.2023 #10 AuthorKuhla sladoleda u prosecnoj poslasticarnici u Bgdu je 170 dinara,sramota stvarno!
DASHA
31.5.2023 #11 AuthorFrikomovi sladoledi i jesu najbolji
Milica
31.5.2023 #12 AuthorE ovo već prelazi granice normalnosti …
AJA
7.6.2023 #13 AuthorInflacija zadaje udarac sladoledokuscima