Očekuje se da organizacija EXPO 2027 popravi plasman

Srbija tek na 68. mestu WEF indeksa turističkog razvoja – stranci ne poznaju našu ponudu

InfrastrukturaIzdvajamoSrbijaTurizam

23.5.2024 12:48 Autor: Milica Rilak 13

Srbija tek na 68. mestu WEF indeksa turističkog razvoja – stranci ne poznaju našu ponudu Srbija tek na 68. mestu WEF indeksa turističkog razvoja – stranci ne poznaju našu ponudu
Svetski ekonomski forum objavio je najnovije rezultate Indeksa turističkog razvoja (Travel&Tourism Development Index, TTDI) za 2024. godinu, u kome je Srbija zauzela tek 68.... Srbija tek na 68. mestu WEF indeksa turističkog razvoja – stranci ne poznaju našu ponudu

Svetski ekonomski forum objavio je najnovije rezultate Indeksa turističkog razvoja (Travel&Tourism Development Index, TTDI) za 2024. godinu, u kome je Srbija zauzela tek 68. poziciju među 119 analiziranih ekonomija.

TTDI prati pet kategorija i 17 „stubova“ razvoja turizma sa ukupno 102 indikatora, a naša zemlja najbolje ocene dobila je za poslovni ambijent i dostupnost kadrova, dok je najlošije ocenjena u oblasti turističkih resursa. O razlozima i tome kakve pouke treba izvući iz ove publikacije razgovarali smo sa Aleksandrom Radivojevićem, koordinatorom istraživanja Svetskog ekonomskog foruma za Srbiju.

Srbija je pre dve godine, kada je TTDI po prvi put predstavljen na godišnjem okupljanju Svetskog ekonomskog foruma u Davosu, bila na 70. mestu, tako da se – uslovno rečeno – može govoriti o blagom poboljšanju, mada aktuelni plasman našu zemlju stavlja iza Hrvatske, Bugarske, Slovenije, Crne Gore i Albanije, a ispred Severne Makedonije i Bosne i Hercegovine.

Najbolje ocene dobili smo u kategoriji ambijenta za razvoj turizma, pa smo tako iznad prosečne ocene za region i Istočnu Evropu kada je reč o dostupnosti kadrova, bezbednosti, kao i pripremljenosti za digitalizaciju, dok smo relativno dobrih 4,19 od sedam dobili za poslovni ambijent u turizmu.

„Ocene koje smo dobili za neke od stubova razvijenosti zaista su odlične, a s obzirom na to da indeks ukazuje ne samo na trenutnu razvijenost turizma već meri grupu faktora i politika koji omogućavaju održiv i otporan razvoj turizma, zaključak je da su osnove za veći doprinos turizma ekonomiji Srbije u budućem periodu dobro postavljene„, ističe Aleksandar Radivojević koji je i ekonomista Fondacije za razvoj ekonomske nauke (FREN).

Izuzetno loše ocene smo, nažalost, zabeležili u oblasti prirodnih i kulturnih turističkih resursa, kao i destinacija koji privlače putnike koji nisu na odmoru – poput onih koji dolaze zbog medicinskih zahvata ili radi obrazovanja.

Ramska tvrđava
Foto: TO Veliko Gradište

Od te tri kategorije, prirodni resursi ocenjeni su sa tek 1,59 od sedam – što zvuči neverovatno nisko. Zato smo Radivojevića pitali kako to da zemlja puna prirodnih i kulturnih atrakcija završi tek na 68. mestu uglednog globalnog indeksa.

Naš sagovornik naglašava da treba praviti razliku između „resursa“ kako ih posmatra indeks WEF i kako ih posmatra šira javnost.

„Mislim da se svi možemo složiti da Srbija ima veliki broj prirodnih bogatstava, kulturnog nasleđa i događaja. Ipak, da bi se nešto posmatralo kao resurs, potrebno je efikasno upravljati njime i u pogledu turizma dobro brendirati i promovisati ponudu. Po svemu sudeći, marketinške aktivnosti srpskog turizma nisu dovoljno efikasne i ne dopiru dovoljno dobro do stranih turista“, kaže Radivojević.

Dodaje da na to delimično ukazuje i 91. mesto na Country Brand Ranking 2024-2025 listi koja ocenjuje turizam.

„Jednostavnije rečeno, ukoliko strani turisti nisu informisani o tome šta Srbija nudi, teško da možemo govoriti o preterano razvijenom turizmu, bez obzira na postojanje dobre ponude, javne politike koje podstiču investicije u ovaj sektor, bezbednost, gostoprimstvo i slično“, upozorava Radivojević.

EXPO 2027 / Izvor: srbija2027.gov.rs

Da loša ocena ne znači da neka zemlja ne poseduje prirodne ili kulturne resurse ili da oni nisu atraktivni govori i to da su čak i niže ocene od Srbije za iste vrste resursa dobile Litvanija, Letonija i Estonija, pa čak i Luksemburg.

Na naše pitanje šta treba preduzeti kako bi naša zemlja popravila skor na TTDI, Aleksandar Radivojević odgovara da svakako možemo očekivati poboljšanje u okviru sledećeg rangiranja zahvaljujući aktivnostima na organizaciji i izgradnji kapaciteta za EXPO 2027.

To se posebno odnosi na „stub“ u okviru TTDI pod nazivom „razvijenost turističke infrastrukture i usluga“, a koji je dobio ocenu 2,45 od sedam.

„U pogledu indikatora koje prati indeks razvijenosti turizma, uticaj EXPO izložbe biće značajan i dovešće do manjeg ili većeg poboljšanja velikog broja indikatora koji čine ovaj indeks. Jedan od četiri najlošije ocenjenih stubova razvijenosti biće direktno poboljšan investicijama povezanim sa ovom izložbom. Ukoliko ove aktivnosti budu praćene popravljanjem brendiranja Srbije kao turističke destinacije i znatno boljim marketinškim aktivnostima, možemo očekivati značajan napredak od nekoliko desetina pozicija“, naglasio je naš sagovornik.

Bez ovih poboljšanja, kako je ukazao, možemo očekivati napredak od nekoliko mesta na osnovu investicija koje su povezane sa Expo izložbom.

„Postavlja se pitanje da li želimo da iskoristimo EXPO da se pozicioniramo kao veoma razvijena zemlja u sektoru turizma ili ćemo se zadovoljiti skromnijim napretkom“, istakao je Radivojević za Biznis.rs.

  • PAVLE-2005

    23.5.2024 #1 Author

    Poraditi na marketingu i privući pažnju

    Odgovori

  • AJA

    23.5.2024 #3 Author

    Marketing je bitan.

    Odgovori

  • SHALIMAR

    24.5.2024 #4 Author

    Ako se ne promovise na pravi nacin,nema ni rezultata…

    Odgovori

  • SUNCE

    25.5.2024 #5 Author

    Zalosno a toliiko toga imamo da ponudimo.

    Odgovori

  • ŽIZI

    26.5.2024 #8 Author

    Čuveni expo 2027.

    Odgovori

  • VALE

    26.5.2024 #9 Author

    Bogata smo turisticka zemlja, samo nam je potrebna dobra prezentacija

    Odgovori

  • DUCA

    26.5.2024 #10 Author

    Imamo puno stranaca u poseti našoj zemlji.

    Odgovori

  • SUNCICA

    26.5.2024 #11 Author

    Kasno smo se mi otvorili ka svetu kao turizam

    Odgovori

  • STEPA

    27.5.2024 #12 Author

    Gde smo bili sad smo dobri.

    Odgovori

  • SENSEI

    27.5.2024 #13 Author

    Sve dok je blago poboljšanje i razvoj turizma u pitanju, dobro je

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.