Srbija tek na 68. mestu WEF indeksa turističkog razvoja – stranci ne poznaju našu ponudu
InfrastrukturaIzdvajamoSrbijaTurizam
23.5.2024 12:48 Autor: Milica Rilak 13
Svetski ekonomski forum objavio je najnovije rezultate Indeksa turističkog razvoja (Travel&Tourism Development Index, TTDI) za 2024. godinu, u kome je Srbija zauzela tek 68. poziciju među 119 analiziranih ekonomija.
TTDI prati pet kategorija i 17 „stubova“ razvoja turizma sa ukupno 102 indikatora, a naša zemlja najbolje ocene dobila je za poslovni ambijent i dostupnost kadrova, dok je najlošije ocenjena u oblasti turističkih resursa. O razlozima i tome kakve pouke treba izvući iz ove publikacije razgovarali smo sa Aleksandrom Radivojevićem, koordinatorom istraživanja Svetskog ekonomskog foruma za Srbiju.
Srbija je pre dve godine, kada je TTDI po prvi put predstavljen na godišnjem okupljanju Svetskog ekonomskog foruma u Davosu, bila na 70. mestu, tako da se – uslovno rečeno – može govoriti o blagom poboljšanju, mada aktuelni plasman našu zemlju stavlja iza Hrvatske, Bugarske, Slovenije, Crne Gore i Albanije, a ispred Severne Makedonije i Bosne i Hercegovine.
Najbolje ocene dobili smo u kategoriji ambijenta za razvoj turizma, pa smo tako iznad prosečne ocene za region i Istočnu Evropu kada je reč o dostupnosti kadrova, bezbednosti, kao i pripremljenosti za digitalizaciju, dok smo relativno dobrih 4,19 od sedam dobili za poslovni ambijent u turizmu.
„Ocene koje smo dobili za neke od stubova razvijenosti zaista su odlične, a s obzirom na to da indeks ukazuje ne samo na trenutnu razvijenost turizma već meri grupu faktora i politika koji omogućavaju održiv i otporan razvoj turizma, zaključak je da su osnove za veći doprinos turizma ekonomiji Srbije u budućem periodu dobro postavljene„, ističe Aleksandar Radivojević koji je i ekonomista Fondacije za razvoj ekonomske nauke (FREN).
Izuzetno loše ocene smo, nažalost, zabeležili u oblasti prirodnih i kulturnih turističkih resursa, kao i destinacija koji privlače putnike koji nisu na odmoru – poput onih koji dolaze zbog medicinskih zahvata ili radi obrazovanja.
Od te tri kategorije, prirodni resursi ocenjeni su sa tek 1,59 od sedam – što zvuči neverovatno nisko. Zato smo Radivojevića pitali kako to da zemlja puna prirodnih i kulturnih atrakcija završi tek na 68. mestu uglednog globalnog indeksa.
Naš sagovornik naglašava da treba praviti razliku između „resursa“ kako ih posmatra indeks WEF i kako ih posmatra šira javnost.
„Mislim da se svi možemo složiti da Srbija ima veliki broj prirodnih bogatstava, kulturnog nasleđa i događaja. Ipak, da bi se nešto posmatralo kao resurs, potrebno je efikasno upravljati njime i u pogledu turizma dobro brendirati i promovisati ponudu. Po svemu sudeći, marketinške aktivnosti srpskog turizma nisu dovoljno efikasne i ne dopiru dovoljno dobro do stranih turista“, kaže Radivojević.
Dodaje da na to delimično ukazuje i 91. mesto na Country Brand Ranking 2024-2025 listi koja ocenjuje turizam.
„Jednostavnije rečeno, ukoliko strani turisti nisu informisani o tome šta Srbija nudi, teško da možemo govoriti o preterano razvijenom turizmu, bez obzira na postojanje dobre ponude, javne politike koje podstiču investicije u ovaj sektor, bezbednost, gostoprimstvo i slično“, upozorava Radivojević.
Da loša ocena ne znači da neka zemlja ne poseduje prirodne ili kulturne resurse ili da oni nisu atraktivni govori i to da su čak i niže ocene od Srbije za iste vrste resursa dobile Litvanija, Letonija i Estonija, pa čak i Luksemburg.
Na naše pitanje šta treba preduzeti kako bi naša zemlja popravila skor na TTDI, Aleksandar Radivojević odgovara da svakako možemo očekivati poboljšanje u okviru sledećeg rangiranja zahvaljujući aktivnostima na organizaciji i izgradnji kapaciteta za EXPO 2027.
To se posebno odnosi na „stub“ u okviru TTDI pod nazivom „razvijenost turističke infrastrukture i usluga“, a koji je dobio ocenu 2,45 od sedam.
„U pogledu indikatora koje prati indeks razvijenosti turizma, uticaj EXPO izložbe biće značajan i dovešće do manjeg ili većeg poboljšanja velikog broja indikatora koji čine ovaj indeks. Jedan od četiri najlošije ocenjenih stubova razvijenosti biće direktno poboljšan investicijama povezanim sa ovom izložbom. Ukoliko ove aktivnosti budu praćene popravljanjem brendiranja Srbije kao turističke destinacije i znatno boljim marketinškim aktivnostima, možemo očekivati značajan napredak od nekoliko desetina pozicija“, naglasio je naš sagovornik.
Pročitajte još:
Bez ovih poboljšanja, kako je ukazao, možemo očekivati napredak od nekoliko mesta na osnovu investicija koje su povezane sa Expo izložbom.
„Postavlja se pitanje da li želimo da iskoristimo EXPO da se pozicioniramo kao veoma razvijena zemlja u sektoru turizma ili ćemo se zadovoljiti skromnijim napretkom“, istakao je Radivojević za Biznis.rs.
PAVLE-2005
23.5.2024 #1 AuthorPoraditi na marketingu i privući pažnju
DOBRILA
23.5.2024 #2 AuthorBas tako..
AJA
23.5.2024 #3 AuthorMarketing je bitan.
SHALIMAR
24.5.2024 #4 AuthorAko se ne promovise na pravi nacin,nema ni rezultata…
SUNCE
25.5.2024 #5 AuthorZalosno a toliiko toga imamo da ponudimo.
PIKSI
26.5.2024 #6 AuthorBas tako
STEPA
27.5.2024 #7 AuthorUpravu si
ŽIZI
26.5.2024 #8 AuthorČuveni expo 2027.
VALE
26.5.2024 #9 AuthorBogata smo turisticka zemlja, samo nam je potrebna dobra prezentacija
DUCA
26.5.2024 #10 AuthorImamo puno stranaca u poseti našoj zemlji.
SUNCICA
26.5.2024 #11 AuthorKasno smo se mi otvorili ka svetu kao turizam
STEPA
27.5.2024 #12 AuthorGde smo bili sad smo dobri.
SENSEI
27.5.2024 #13 AuthorSve dok je blago poboljšanje i razvoj turizma u pitanju, dobro je