Novi vlasnik je Adriatic banka, peta po veličini aktive u Crnoj Gori

Šta prodaja Expobank znači za srpsko tržište?

BankePoslovanjeRegionSrbija

18.4.2023 15:19 Autor: Milica Rilak 5

Šta prodaja Expobank znači za srpsko tržište? Šta prodaja Expobank znači za srpsko tržište?
Tokom uskršnjih praznika objavljeno je da je podgorička Adriatic banka kupila beogradsku Expobank AD. „Na domaće tržište stigao je novi igrač, što bi trebalo... Šta prodaja Expobank znači za srpsko tržište?

Tokom uskršnjih praznika objavljeno je da je podgorička Adriatic banka kupila beogradsku Expobank AD. „Na domaće tržište stigao je novi igrač, što bi trebalo tumačiti kao dobar znak, jer je proces ukrupnjavanja na domaćem bankarskom tržištu makar na trenutak prekinut. To je dobro za domaću privredu, koju je takav trend sve više udaljavao od kredita“, ocenio je za Biznis.rs profesor na Beogradskoj bankarskoj akademiji Branko Živanović.

Expobank AD i Adriatic banci je, inače, zajedničko malo tržišno učešće, ali i poslovna agilnost. Expobank je taj naziv ponela 2017. godine, kada je češka Expobanka akvizirala Marfin banku.

Sa druge strane, današnja Adriatic banka iz Podgorice po prvi put je u Centralni registar privrednih subjekata u Crnoj Gori upisana u aprilu 2016. godine, pod imenom Azmont banka, da bi pet meseci kasnije promenila ime u Nova banka AD. Ime Adriatic banka ponela je u martu 2020. godine.

Banka je, kako stoji u njenom finansijskom izveštaju za 2022. godinu, osnovana od strane kompanije Azmont Investments d.o.o. Herceg Novi, koja posluje u Crnoj Gori od 2012. godine, sa ciljem izgradnje luksuznog turističkog kompleksa „Portonovi“.

U januaru 2020. godine Azmont je sve akcije u sopstvenom vlasništvu preneo na kupca Adriatic Capital LLC, sa sedištem u gradu Vilmingtonu u američkoj državi Delaver.

Foto: Freepik.com

Aktivnost Adriatic banke uključuje kreditne, depozitne i garancijske poslove, kao i poslove platnog prometa sa inostranstvom, depo poslove, usluge čuvanja u sefovima, izdavanje, obradu i evidentiranje platnih instrumenata, a od 2021. godine ima dozvolu za obavljanje usluga investicionog bankarstva.

Promenom vlasništva nad Expobank ne menja se i broj banaka koje posluju u Srbiji – i dalje je to 21 poslovna banka. Profesor BBA Branko Živanović za Biznis.rs podseća da smo sa srpskog tržišta poslednjih godina „ispratili“ i neke vrlo renomirane igrače na međunarodnom bankarskom tržištu, dok je sve učestalije ukrupnjavanje nacionalnog bankarskog sektora udaljavalo domaća preduzeća od kredita.

Kartelisano tržište i smanjena konkurencija, uporedo sa već odomaćenim visokim kamatnim stopama i sve restriktivnijom kreditnom politikom komercijalnih banaka nisu ambijent povoljan za privredni razvoj. Iako se u aktuelnom slučaju ne radi o ‘titanu’ komercijalnog bankarstva, verujem da naše tržište može imati samo koristi od dolaska manje i agilnije banke sa realnim kapitalom, poput Adriatic banke“, smatra Živanović.

Profesor Branko Živanović / Foto: BBA

Prema njegovoj proceni, za takvu banku je moguće da će više naginjati plasmanima u privredi.

Ni matica ni akvizirana banka nemaju format koji se fokusira na sitne kredite i platni promet, pa je zato moguće da će više naginjati plasmanima malim i srednjim preduzećima. Istorija komercijalno-bankarskih entiteta koji su imali krajnje ishodište u Expobank AD Beograd i upućuje na tako nešto, pa bi i nova banka mogla biti ‘rol-model’ brže i efikasnije banke sa fleksibilnijim pristupom u depozitno-kreditnom poslovanju sa preduzećima koja, po prirodi i veličini, dominiraju na našoj privrednoj sceni“, rekao je Živanović za Biznis.rs.

Naglašava da bi pravo mesto na našem nacionalnom bankarskom tržištu Expobank sa novim vlasnicima mogla da osvoji proizvodima i uslugama u segmentu privatnog bankarstva, gde je naše tržište „veoma plitko“.

Branko Živanović, međutim, ukazuje i na ograničenja koja sa sobom nosi činjenica da se radi o dve male banke sa skromnim učešćem na srpskom i crnogorskom tržištu.

„To će im, međutim, dati i potrebnu fleksibilnost. Menadžment Expobank je to, uostalom, u više navrata do sada i dokazao. U vrlo jakoj domicilnoj komercijalno-bankarskoj konkurenciji sačuvao je adekvatno kapitalizovanu i likvidnu banku u manjem formatu, i u nekoliko navrata je dobro prodao“, istakao je profesor Živanović u razgovoru za Biznis.rs.

  • SUNCE

    18.4.2023 #1 Author

    Konkurencije je dobra za potrošača bilo koje usluge pa i bankarske. Uvek je bolje imati više malih banaka nego bankarske kartel koji prave monopolski uslove.

    Odgovori

  • IVAN12

    19.4.2023 #3 Author

    Sve se banke prodaju

    Odgovori

    • DOBRILA

      20.4.2023 #4 Author

      Sve su vala na prodaju,kako su poceli..

      Odgovori

  • DUSA

    26.5.2024 #5 Author

    Znaci samo gore

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.