Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja rešavaju problem prevoznika

Sve više penzionera za volanom autobusa i kamiona

AutomobiliPoslovanjeSrbija

23.7.2021 07:57 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Sve više penzionera za volanom autobusa i kamiona Sve više penzionera za volanom autobusa i kamiona
Blagi oporavak privrede u zemljama Evropske unije mogao bi u Srbiji ponovo da aktuelizuje problem manjka profesionalnih vozača. Zbog nedovoljno radnika u sektoru prevoza... Sve više penzionera za volanom autobusa i kamiona

Blagi oporavak privrede u zemljama Evropske unije mogao bi u Srbiji ponovo da aktuelizuje problem manjka profesionalnih vozača. Zbog nedovoljno radnika u sektoru prevoza robe i putnika, prevoznici i sindikati zatražili su izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja kojima bi se smanjila starosna granica za upravljanje vozilima C i D kategorije – kamionima, kamionima sa prikolicom i autobusima. U Srbiji trenutno ima oko 100.000 vozača koji se komercijalno bave prevozom robe i putnika. Oko 85.000 njih vozi kamione, a 15.000 autobuse.

Prema važećem zakonu, donja starosna granica za vozača teretnog vozila (C kategorija) je 21 godina. Kada je reč o vozačima autobusa, dozvolu za upravljanje vozilima kategorije D mogu dobiti osobe starosti 24 godine, uz uslov da već imaju položen ispit za C kategoriju.

Foto: Pixabay.com

„Reč je o jako visokim standardima. Blizu smo Evropske unije, a znamo da su tamo uslovi dosta blaži i prilagođeni realnosti. Tamo postoji uslov donje starosne granice za vozače autobusa od 24 godine, ali su dali mogućnost snižavanja limita na 21 godinu, ukoliko se radi linijski prevoz do 50 kilometara za gradsko-prigradski saobraćaj. Ti vozači mogu upravljati autobusom samo na teritoriji države u kojoj žive. Vozači koji imaju 20 godina imaju mogućnost da upravljaju vozilom D kategorije sa putnicima, a sa 18 godina mogu da voze autobuse bez putnika“, objašnjava za Biznis.rs diplomirani inženjer saobraćaja iz Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransport“ Gazimir Gavrić.

Naš sagovornik naglašava da je zakonodavac u zemljama Evropske unije ostavio mogućnost mladim ljudima da postepeno pristupaju poslu profesionalnog vozača, stičući znanja, veštine i sigurnost koja će im biti neophodna kada postanu profesionalci.

„Malo su detaljnije i bolje uredili ovu oblast. Zato ‘Srbijatransport’ u ime prevoznika traži i apeluje da se naš zakon prilagodi tome. Zna se da imamo manjak vozača C i D kategorije, pa su i naši prevoznici u problemu“, navodi Gavrić.

Gornja starosna granica nije striktno određena

Dva su glavna razloga zbog kojih profesionalna udruženja vozača traže izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja. Prvi je mogući nedostatak vozača koji nas očekuje kada pandemija prođe, a drugi razlog jeste usklađivanje sa regulativom Evropske unije, gde su takođe izvršene izmene 2018. godine.

„Što se tiče bezbednosti saobraćaja, istraživanja u Srbiji i Evropskoj uniji pokazuju da mladi vozači spadaju u najrizičniju grupu sa aspekta bezbednosti. Procenat njihovog učešća je nesrazmerno mali u odnosu na veličinu rizika koji oni donose ili učešća u saobraćajnim nezgodama. Što se tiče sposobnosti za bezbedno učešće u saobraćaju svi vozači profesionalci moraju najmanje jednom u tri godine da idu na obavezne i zahtevne lekarske preglede. Amateri i profesionalci koji su navršili 65 godina imaju obavezne lekarske preglede, a lekar određuje da li će se provere obaviti na tri meseca, šest meseci ili godinu dana“, navodi za Biznis.rs direktor Udruženja drumskog transporta „Panontransport“ Mirko Vučinić.

Vučinić kaže da je sistem zdravstvenih provera u Srbiji prilično dobro uređen. Ukoliko zdravstvena ustanova utvrdi da nešto nije u redu, ne samo da se smanjuje vremenska razlika između termina narednog pregleda, već je i u obavezi da obavesti Ministarstvo unutrašnjih poslova. Automatski se vrši korekcija kategorije koju vozač ima.

„Postoje ljudi koji imaju 30 godina i nisu sposobni da upravljaju motornim vozilom, a imamo i osobe od 70 godina koje potpuno zadovoljavaju zdravstvene kriterijume. Naravno da ne smemo zaboraviti na ograničavajuće zdravstvene faktore vezane za uzrast. To je pitanje zdravstvenog sistema i u potpunosti je prepušteno stručnom licu da uredi visinu gornje granice, kako bi vozač imao priznatu sposobnost za upravljanje vozilom“, navodi Vučinić.

Kamioni
Foto: Pixabay.com

Kako se postaje profesionalni vozač?

Statistika iz 2019. godine pokazuje da bi u 2020. Srbiji nedostajalo između sedam i osam hiljada vozača. Korona je to promenila. Evropska privreda se još uvek nije oporavila, pa potreba nije onakva kakva je bila 2019. godine.

U Srbiji veliki broj vozača koji su otišli u penziju i dalje radi, jer gornja starosna granica nije uslovljena. Otkad je uveden Sertifikat o stručnoj kompetentnosti „CPC“ oko 150.000 vozača preuzelo je ovaj dokument na osnovu stečenog prava, jer su već imali dozvolu za upravljanje vozilima C ili D kategorije.

„Naše srednje škole upisuju samo 1.040 učenika za smer vozača motornih vozila. Reč je o ogromnoj disproporciji između broju školovanih vozača i izdatih sertifikata na osnovu stečenog prava. Kada Zakon stupi na snagu, svako ko nema CPC moraće da polaže osnovnu obuku koja traje 20 dana, po sedam sati. U Srbijatransportu trenutno traju obuke 50 kandidata iz cele zemlje. Polaznici obuka koji imaju B kategoriju, a žele da polažu i dobiju CE, moraće da plate oko 3.000 evra. Tek kada polože za C kategoriju imaju pravo da konkurišu za CE kategoriju. Posle dobijanja dozvole za upravljanje vozilima CE kategorije može se polagati za Sertifikat o stručnoj kompetentnosti. Budućim profesionalnim vozačima ovaj proces može biti zamoran i skup“, zaključuje Gavrić.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...