trik poskupljenja koji nervira potrošače

Sve više proizvođača pribegava „šrinkflaciji“, kupci nemaju prava žalbe

PoslovanjeSrbija

26.8.2023 13:27 Autor: Redakcija Biznis.rs 15

Sve više proizvođača pribegava „šrinkflaciji“, kupci nemaju prava žalbe Sve više proizvođača pribegava „šrinkflaciji“, kupci nemaju prava žalbe
Rast troškova proizvodnje, usled skupljih sirovina i energenata, proizvođačima je nametnuo pitanje kako da povećaju cenu artikla, a da istovremeno smanje rizik od pada... Sve više proizvođača pribegava „šrinkflaciji“, kupci nemaju prava žalbe

Rast troškova proizvodnje, usled skupljih sirovina i energenata, proizvođačima je nametnuo pitanje kako da povećaju cenu artikla, a da istovremeno smanje rizik od pada prodaje.

RTS piše da su mnogi od njih pribegli rešenju koje nije protiv zakona, ali jeste nepoštena praksa, bar sa stanovišta potrošača, pakovanje ostane isto, gramaža se smanji, cena ne menja ili se neznatno poveća.

Reč šrinkflacija zvuči komplikovano, ali pojava koju ta reč predstavlja je vrlo jednostavna i odavno poznata potrošačima u Srbiji. Reč je o mršavljenju, tj. o smanjenju gramaže u pakovanju proizvoda.

U praksi to znači da čokolade više nemaju 100 grama, nego 90 ili 80, jogurt se smanjio sa 200 mililitara na 180, iako je količina manja, cena je ista ili viša.

I dok je u početku bila očigledna kod osnovnih životnih namirnica, šrinkflacija danas „jede“ gotovo sve proizvode. Promene je pretrpeo čak i toalet-papir, pa i porcije u restoranu.

„Potrošači su i te kako uočili ovu pojavu, i izuzetno negativno reaguju. Redovno nas pitaju da li je sve u skladu sa zakonom, primetili su da je smanjena gramaža, a da je cena ista, i to utiče na njihov budžet jer za isti novac mogu da kupe znatno manju količinu proizvoda“, rekao je Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije za RTS.

„Mršavljenje“ pakovanja je, ukazuju ekonomisti, jedan od načina da se preduzeće bori sa inflacijom i rastom troškova. Istraživanja pokazuju da potrošači manje reaguju na smanjenje ambalaže nego na povećanje cene.

Jedan od najuočljivijih primera šrinkflacije dogodio se 2016. godine. Tada je čuveni švajcarski brend smanjio gramažu, a razmak između čokoladnih planinskih vrhova se povećao. Pakovanje je naizgled ostalo isto.

  • SHALIMAR

    26.8.2023 #1 Author

    Vecina ptoizvoda koje kupujemo je smanjena gramaza,kompanije smanjuju troskove ali zato preko nas na manju gramazu jos vise zaradjuju.

    Odgovori

  • MODESTY

    27.8.2023 #2 Author

    Kupci nisu uopšte zasticeni

    Odgovori

  • HANA

    27.8.2023 #4 Author

    Kupac zaštićen ko jagnje pred Božić.
    Jezivo vreme.

    Odgovori

  • mile

    27.8.2023 #6 Author

    Ma i da se zalis nista ne dobijes

    Odgovori

  • MAXMAD

    27.8.2023 #7 Author

    Šriklancijom ću te . . .

    Odgovori

  • Lelica

    27.8.2023 #8 Author

    Kupci uvek najgore prodju.

    Odgovori

  • LAV

    27.8.2023 #9 Author

    Kupci samo gledaju zute cene “akcija” a niko da pogleda gramazu. Strasno

    Odgovori

  • HRKALOVICKA

    27.8.2023 #10 Author

    Starsno je sta rade

    Odgovori

  • NATI

    27.8.2023 #11 Author

    Kupci nemaju pravo kao pre

    Odgovori

  • SUNCICA

    27.8.2023 #12 Author

    samo smnajuju gramazu ,a povecavaju cene

    Odgovori

  • DUCA

    27.8.2023 #13 Author

    Samo smišljaju kako da prevare potrošače.

    Odgovori

  • Boba321

    27.8.2023 #14 Author

    Ambalaza lepa ,sve super a kad ono manja gramaza…hm

    Odgovori

  • PIKSI

    27.8.2023 #15 Author

    Sve se promenilo na gore

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.