TURISTIČKE AGENCIJE NA RUBU EGZISTENCIJE Matijević za Biznis.rs: Gubitak dva miliona evra za dva meseca

AnalizaBiznisIntervjuIzdvajamoSrbijaTurizam

2.4.2020 14:54 Autor: Marija Jovanović

TURISTIČKE AGENCIJE NA RUBU EGZISTENCIJE Matijević za Biznis.rs: Gubitak dva miliona evra za dva meseca TURISTIČKE AGENCIJE NA RUBU EGZISTENCIJE Matijević za Biznis.rs: Gubitak dva miliona evra za dva meseca
Iako se još uvek ne može precizno reći kakve će posledice kriza izazvana pandemijom korona virusa ostaviti, evidentno da je jedan od najugroženijih sektora... TURISTIČKE AGENCIJE NA RUBU EGZISTENCIJE Matijević za Biznis.rs: Gubitak dva miliona evra za dva meseca

Iako se još uvek ne može precizno reći kakve će posledice kriza izazvana pandemijom korona virusa ostaviti, evidentno da je jedan od najugroženijih sektora turizam. Zbog novonastale situacije i zabrane putovanja ova privredna grana je prva na udaru kako kod nas, tako i u svetu.

Procenjeni gubitak u okviru našeg udruženja već je oko dva miliona evra za dva meseca. Ipak, nadu polažemo u drugi deo godine, kada bi trebalo ponovo da počne realizacija aranžmana kako u Srbiji, tako i u inostranstvu”, rekla je za Biznis.rs predsednica Udruženja turističkih agencija Srbije (UTAS) Marija Matijević.

Prema njenim rečima, grana turizma koju formiraju turističke agencije u Srbiji zapošljava negde između 6.000 i 8.000 ljudi, što direktno znači da je doveden u pitanje opstanak i život ovih porodica.

Kako je objasnila, situacija je jako loša, agencije ne rade, nema prodaje aranžmana, sve rezervacije za kasniji period su stopirane, pa samim tim nema ni priliva, niti bilo kakvog toka novčanih sredstava. “Susrećemo se sa situacijom da nam obaveze prema dobavljačima nisu odložene, a porezi i doprinosi za radnike se moraju platiti, kao i plate radnicima. Osiguravajuće kompanije potražuju novac za obavezne garancije putovanja, a agencije nemaju mogućnost za bilo kakvo privređivanje”, rekla je Matijević i dodala da su turističke agencije dovedene do ruba egzistencije.

“Zbog pokušaja podmirivanja svih tekućih potraživanja mnoge od njih odlučuju se za uzimanje dodatnih kredita i zajmova, što direktno utiče na njihovo poslovanje i šansu za opstanak u narednom periodu”, kazala je Matijević.  

Prema njenim procenama, trenutna situacija prisiliće mnoge turističke agencije da prestanu sa poslovanjem, što će direktno uticati i na povećanje nezaposlenosti u Srbiji. “To će opteretiti budžet Republike Srbije, jer će ljudi koji su ostali bez posla iziskivati velika socijalna davanja. Sigurni smo da će se mnoge agencije zatvoriti, najviše će stradati mikro i mala preduzeća, a mnoga od njih su porodični biznisi što znači da će čitave porodice ostati bez ikakvog priliva novca”.

Foto: Pixabay.com

Nadoknade putnicima putem vaučera

U okviru ovog udruženja 15.000 ljudi do sada je otkazalo svoja putovanja, navodi Matijević i objašnjava da turističke agencije ne rade ni u drugim zemljama pa je komunikacija sa inostranim partnerima vrlo komplikovana, zato mole putnike za strpljenje i apeluju da se letnji aranžmani još uvek ne otkazuju.

“U dogovoru sa Turističkom inspekcijom i Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija verujemo da je najbolji način nadoknade putnicima izdavanje ‘vrednosnih vaučera’, odnosno saglasnosti putnika da uplaćeni novac za neko putovanje, koje zbog Covid-19 nije moglo biti realizovano, mogu iskoristiti za bilo koje drugo putovanje iste turističke agencije u roku od 365 dana”, objasnila je Matijević.

Kako kaže, što se tiče putnika koji žele da otkažu svoje letnje aranžmane, oni će morati da sačekaju do 15. maja kako bi se u dogovoru sa svim uključenim članicama pronašlo najbolje moguće rešenje.

“Svesni smo da će većina putnika ove godine biti uskraćena za korišćenje godišnjeg odmora i iz tog razloga, predložena je mera odlaganja korišćenja uplaćenih sredstava godinu dana. Na ovaj način štitimo i turističke agencije, koje su u vrlo nezavidnoj situaciji na koju nikako nisu mogli da utiču i putnike kojima pružamo mogućnost korišćenja već uplaćenog novca bez bojazni da je on zauvek izgubljen”, navodi Matijević.

Foto: UTAS/Privatna arhiva

Pomoć neophodna i turističkim agencijama

Udruženje turističkih agencija Srbije ubrzano radi na donošenju predloga mera za oporavak turističke privrede u zemlji. S obzirom da nema priliva novca, agencije se suočavaju sa poteškoćama plaćanja redovnih nameta, kao što su porezi i doprinosi na zarade, PDV i porez na dobit. “Zahtevali smo od Vlade Srbije da budemo oslobođeni ovih nameta bar dok traje vanredno stanje, kako bismo smanjili gubitke što je više moguće”, kazala je Matijević.

Oni od nadležnih traže obezbeđenje likvidnosti odnosno kratkoročne, beskamatne kredite uz grejs period od godinu dana, da se upute direktive školama kako ne bi aktivirale svoje menice, ali i da banke otpišu kamate za odložene kredite. Takođe, jedna od predloženih mera obuhvata i režijske troškove za koje u UTAS smatraju da treba da se otpišu.

“Troškove za struju, telefon, internet i druge troškove gde država ima udeo u vlasništu treba otpisati u vreme trajanja vanrednog stanja”, navodi Matijević i dodaje da je jedna od preporuka i da se izdavaoci poslovnog prostora odreknu kirije u ovoj situaciji. U ovom udruženju smatraju i da Narodna banka Srbije (NBS) treba da obaveže osiguravajuća društva da u slučaju bankrota agencije, pokriju troškove garancija putnicima za uplaćene aranžmane. Kada je reč o naknadama za zaposlene, jedna od predloženih mera jeste da se zaposlenima isplati prosečna, a ne minimalna zarada u poslednja dva meseca.

“Naš primarni problem je kako obezbediti pomoć turističkim agencijama da bi opstale na tržištu. U stalnom smo kontaktu sa predstavnicima nadležnog ministarstva, Privrednom komorom i Vladom Srbije i neke od mera koje smo predložili većinom se poklapaju sa donetim ekonomskim merama iz kojih su turističke agencije bile potpuno izostavljenje iako predstavljaju jednu od najviše pogođenih delatnosti”, zaključila je Matijević.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.