GELATOn the road

Znanje, talenat i ljubav: Srbija na evropskom putu zanatskog sladoleda

PoslovanjeSrbija

29.6.2025 14:23 Autor: Aleksandra Kekić 28

Znanje, talenat i ljubav: Srbija na evropskom putu zanatskog sladoleda Znanje, talenat i ljubav: Srbija na evropskom putu zanatskog sladoleda
U Srbiji je registrovano preko 190 proizvođača sladoleda, a od tog broja više od 160 je preduzetnika, odnosno malih proizvođača zanatskog sladoleda. Od oko... Znanje, talenat i ljubav: Srbija na evropskom putu zanatskog sladoleda

U Srbiji je registrovano preko 190 proizvođača sladoleda, a od tog broja više od 160 je preduzetnika, odnosno malih proizvođača zanatskog sladoleda. Od oko 30 privrednih društava koja se bave proizvodnjom sladoleda, većina su mali proizvođači.

S obzirom na to da Srbija ima tradiciju i specifičnosti u proizvodnji zanatskog sladoleda, uključena je u projekat „GELATOn the road – Evropski put zanatskog sladoleda”, koji je krajem marta predstavljen u Beogradu.

Finansira se iz fonda Kreativna Evropa, a vodeći partner je Longarone Fiere iz Italije. U projekat je, pored Srbije, uključeno još 11 država – Italija, Belgija, Grčka, Nemačka, Luksemburg, Slovenija, Hrvatska, Austrija, Španija, Poljska i Bugarska.

“Namera je da se podrži model održivog kulturnog turizma, kroz međusobno povezivanje evropskih proizvođača zanatskog sladoleda i drugih zainteresovanih strana (turističke organizacije, razvojne agencije, obrazovne institucije, muzeji, hoteli, restorani, dobavljači sirovina i opreme) u prvu evropsku đelato rutu – EroG”, kaže za Biznis.rs Irena Kaljević Zimonja iz Privredne komore Beograda, koja sprovodi projekat.

Jedna od glavnih aktivnosti projekta je takmičenje „Održiva kugla sladoleda”.

“Ovo je jedinstvena prilika da se istakne umetnost i podigne profesionalizam proizvođača zanatskog sladoleda, u skladu sa vrednostima projekta ‘GELATOn the road’, koji promoviše kulturu i istorijat zanatskog sladoleda”, ističe naša sagovornica.

Kako pojašnjava, takmičenje je jednostavno: potrebno je napraviti sladoled od lokalnih sastojaka, sa naglaskom na lokalno i održivo, poslati detaljan recept i predstaviti svoju kreaciju tokom takmičenja. Otvoreno je za profesionalne proizvođače sladoleda iz svih regiona koji učestvuju u projektu, a koji se moraju unapred registrovati preko veb stranice projekta – https://gelatontheroad.eu/contest/.

Foto: Pexels

Učešće je besplatno, uz poštovanje strogih pravila. Pobednici iz zemalja učesnika projekta idu u Italiju i takmiče se za glavnu nagradu – tri vaučera za kupovinu mašina za pravljenje zanatskog sladoleda.

“Takmičenje, kroz širok publicitet koji dobija preko prezentacija, saopštenja za štampu, intervja i društvenih mreža, ističe talenat i inovativnost proizvođača zanatskog sladoleda i uticaj sladoleda na lokalne zajednice. Nacionalni partner na projektu iz Srbije je Privredna komora Srbije, a naše takmičenje će biti održano 19. septembra u Beogradu”, kaže Irena Kaljević Zimonja.

U projekat su uključene poslastičarnice iz Beograda: „Icebox”, „Zemunska poslastičarnica”, „Buba Mara gelato”, „Kuglica”, „Crazy cat” i „Mandarina cake shop”, kao i „La Biba” sa Palića, „Nocciola gelato” iz Kragujevca i „Becca” iz Loznice. Učestvuju i i Turistička organizacija Beograda, Ugostiteljsko turistička škola Beograd i Udruženje Ariljska malina.

Zlatanka Mandić iz beogradske poslastičarnice IceBox očekuje da se na ovaj način povežu proizvođači iz različitih zemalja i da se otvori prostor za razmenu znanja, ideja i iskustava.

“To je prilika da se čuje i naš glas, da pokažemo koliko znanja, talenta i ljubavi ulažemo u ovaj zanat”, ističe naša sagovornica koja smatra da Srbija ima veliki potencijal.

“Imamo kvalitetne lokalne sastojke, mi koristimo organsku višnju iz Feketića i ostalo kvalitetno voće od našim malih proizvođača. Imamo bogatu kulinarsku tradiciju i sve više potrošača koji cene autentičnost i prirodne proizvode. U poređenju sa zapadnim zemljama, možda nemamo toliku infrastrukturu, ali imamo dušu, kreativnost i srce. Verujem da će ovaj projekat pomoći da Srbija zauzme zasluženo mesto na mapi evropskih sladoledara – kao zemlja autentičnih ukusa i ljudi sa strašću za zanat”, ističe Zlatanka Mandić.

Kako kaže, proizvodnja zanatskog sladoleda zahteva strast, preciznost, stalno učenje i otvorenost za inovacije. Dodaje da je bavljenje ovim poslom velika čast, ali i svakodnevni izazov:

“Zanatski sladoled nije industrijski proizvod – on nosi lični pečat svakog majstora, i to se u svakom ukusu prepoznaje”.

U IceBox frižiderima pronaći ćete različite ukuse sladoleda, kao što su „cheesecake pomorandžina kora”, „krem bananica”, „sweet mint”. Neki od njih su bez glutena, bez mleka i bez šećera.

Naša sagovornica navodi da inspiraciju crpi iz raznih izvora – iz detinjstva, sećanja na tradicionalne ukuse, sezonskog voća i lokalnih sastojaka, ali i iz razgovora sa ljudima:

“Volim da osluškujem šta kupci žele i da eksperimentišem sa neobičnim kombinacijama – spojem domaćih i evropskih aroma, začina i tekstura. To mi daje snagu i volju da stalno stvaram nešto novo i autentično”.

  • KIMCHI

    29.6.2025 #1 Author

    Interesantan primer

    Odgovori

  • MinjaKristalŠminkanje

    29.6.2025 #2 Author

    Zanatski sladoled postaje novi izvozni adut Srbije – spoj tradicije, kreativnosti i kvaliteta koji osvaja i domaće i strano tržište.

    Odgovori

  • JELENA1974

    29.6.2025 #3 Author

    Živeo srpski sladoled!!!

    Odgovori

  • Vanja

    29.6.2025 #4 Author

    Odlican kvalitet!

    Odgovori

  • WanderingSpirit

    29.6.2025 #5 Author

    Prvo bi trebali da ga u Srbiji vise promovisu

    Odgovori

  • Jovica

    29.6.2025 #6 Author

    Zanimljivo

    Odgovori

  • Jelena

    29.6.2025 #7 Author

    Sjajna prilika za male proizvođače da pokažu svoj kvalitet i kreativnost na evropskoj sceni. Bravo za inicijativu!

    Odgovori

  • Žana

    29.6.2025 #9 Author

    Kažu na tv- u 60% sladoleda neispravno Ne volim sladoled sa aromom paprike ili lavande.

    Odgovori

  • REA

    29.6.2025 #11 Author

    Da se vrate domaci sladoledi,domaci slatkisi,a ne ovo sada

    Odgovori

  • darmar

    29.6.2025 #12 Author

    Sve vise se vracamo domacim prozivodima

    Odgovori

  • ZVEZDA

    29.6.2025 #13 Author

    Treba se odrzavati turizam na sve nacine

    Odgovori

  • JEKSICA25

    29.6.2025 #14 Author

    I to je lep zanat koji se vraca i sve je popularnije

    Odgovori

  • Brana

    29.6.2025 #15 Author

    Domaće je najbolje

    Odgovori

  • VALERIJA

    29.6.2025 #16 Author

    Imam iskustva sa nekim od proizvođača i mogu da kažem, bar za ono što sam probala, da su stvarno dobri.

    Odgovori

  • ZOI

    29.6.2025 #17 Author

    Srbija ima odlicne sladoledzije i trebalo bi to sto vise ispromovisati i gurati.

    Odgovori

  • LAV

    29.6.2025 #18 Author

    Da ali takve zanatske radionice treba odrzati u zivotu.

    Odgovori

  • gagica

    29.6.2025 #19 Author

    Lepa vest.

    Odgovori

  • SUNCICA

    29.6.2025 #20 Author

    Lepo se može iskoristiti potencijal domaćeg mleka

    Odgovori

  • Iksi

    29.6.2025 #21 Author

    Samo neka je sto vise…

    Odgovori

  • Faith

    29.6.2025 #22 Author

    Svaka čast za naše firme

    Odgovori

  • Jeca

    29.6.2025 #23 Author

    Vise reklame u Srbiji.

    Odgovori

  • ZELJKA

    29.6.2025 #24 Author

    Po svemu smo poznati, sad jos i sladoled, super

    Odgovori

  • Andrijana

    30.6.2025 #25 Author

    Stari domaci sladoledi su najukusniji

    Odgovori

  • ELLA

    30.6.2025 #26 Author

    Kvalitet uvek nađe put

    Odgovori

  • Dux011

    30.6.2025 #27 Author

    Zanimljivo.

    Odgovori

  • MAJA

    1.7.2025 #28 Author

    Nek najbolji pobedi i uzme pare za masinu,da ulozi u proizvodnju

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.