Uz osnovni paket korisnici će moći da koriste kreditne kartice i dozvoljeni minus po nižoj ceni

Šta građanima garantuje usluga banke od 150 dinara?

BankeNovacSrbijaU fokusuVesti

12.8.2022 11:47 Autor: Marija Jovanović 11

Šta građanima garantuje usluga banke od 150 dinara? Šta građanima garantuje usluga banke od 150 dinara?
Povodom najava i odluka pojedinih banaka da povećaju naknade za određene usluge povezane s platnim računima Narodna banka Srbije usvojila je paket mera kako... Šta građanima garantuje usluga banke od 150 dinara?

Povodom najava i odluka pojedinih banaka da povećaju naknade za određene usluge povezane s platnim računima Narodna banka Srbije usvojila je paket mera kako bi zaštitila standard građana. Na ovaj način, u dogovoru sa poslovnim bankama, građanima će biti obezbeđen minimum osnovnih usluga po platnom računu i to po garantovanoj ceni od 150 dinara bez iznenađenja u vidu dopunskih troškova.

Takođe, sve poslovne banke prihvatile su da u narednih godinu, počev od 1. septembra, ne povećavaju cene svojih platnih usluga poput naknada za održavanje računa, izvršavanje platnih transakcija i održavanje deviznog platnog računa. One banke koje su to već učinile u periodu od 1. januara 2021. godine prihvatile su da u narednih godinu dana te naknade naplaćuju uz umanjenje od 30 procenata, ali ne ispod visine koja je važila pre povećanja.

Pored ove privremene mere, Narodna banka Srbije usvojila je Odluku o platnom računu sa osnovnim uslugama kojom se trajno štiti standard građana u pogledu platnih usluga koje su potrebne za svakodnevne životne aktivnosti. Ovim je ograničena i propisana cena paketa platnog računa sa osnovnim uslugama na 150 dinara i precizirana njegova garantovana sadržina.

“Kada kažem standard i njegovo očuvanje, ne mislim samo na ograničenu i propisanu cenu tog paketa nego i na njegovu garantovanu sadržinu. Dakle, za svega 150 dinara građani će moći da dobiju tekući dinarski račun u banci, da vrše besplatno podizanje gotovine na šalteru i bankomatima svoje banke, da dobiju besplatnu debitnu karticu, mobilno i elektronsko bankarstvo koje omogućava i neograničen broj transakcija putem QR koda na prodajnim mestima, a kod onih banaka koje naplaćuju naloge putem elektronskog i mobilnog bankarastva imaće popust od 30 procenata u odnosu na cenu tog naloga koji plaćaju korisnici ostalih paketa”, objasnila je na konferenciji za novinare guverner Narodne banke Srbije Jorgovanka Tabaković.

Ona je pozvala građane da razmotre mogućnost da pređu na ovaj paket jer će on zadovoljavati većinu njihovih potreba i uvek mogu da ga nadograde dodatnom uslugom.

Foto: Beta

Garantovani paket korisnici će moći da nadograde nekom dodatnom uslugom kao što je kreditna kartica, devizni račun, dozvoljeno prekoračenje ili izdavanje čekova, bez potrebe da prelaze na skuplji paket, a naknada koju za tu uslugu treba da plate je ograničena tako da im se ta “nadogradnja” isplati više od prelaska na skuplji paket.

“Primera radi, pretpostavimo da se korisnik opredeli za račun sa osnovnim uslugama koji košta 150 dinara, a zatim proceni da mu je potrebna kreditna kartica, na primer radi plaćanja na internetu ili na rate, i da je cena sledećeg paketa računa kod te banke 300 dinara. Korisnik će za korišćenje kreditne kartice plaćati ili iznos koji za korišćenje te kartice plaćaju korisnici tog paketa, a ako oni kreditnu karticu ne plaćaju dodatno, onda korisnik koji ima ovaj osnovni paket od 150 dinara tu kreditnu karticu ne može da plati više od 75 dinara. Znači 70 procenata od cene te usluge koja je u skupljem paketu, pa će osnovni paket uz kreditnu karticu umesto 300, koliko je skuplji paket, njega koštati 225 dinara”, objasnila je Tabaković.

Kada je reč o zahtevu koji se podnosi banci za one koji žele osnovni garantovani paket, korisnici treba da znaju da je banka dužna da zatvori druge račune i da prenese sredstva korsnika na taj novotvoreni račun.

“Korisnik nema nikakvih drugih obaveza. Tako će mu banka zatvoriti i one račune koje su dugi niz godina bili neaktivni i koje korisnik i zaboravio da ima i ne koristi ih”, objasnila je Tabaković.

Od 21 banke, čak 14 menjalo tarifnike

Prema podacima NBS, od 1. januara 2021. godine do sada od 21 banke u bankarskom sektoru Republike Srbije, koje imaju pakete računa za fizička lica, njih 14 izvršilo je korekciju tarifnika – 12 banaka je menjalo tarifnike, između ostalog, i u delu naknada za vođenje tekućih računa i dve banke su menjale tarifnike, ali ne u delu naknada za vođenje tekućih računa.

“Trenutna cena korpe osnovnih bankarskih usluga je kod navedenih banaka u odnosu na stanje na dan 31. decembra 2020. godine prema procenama Narodne banke Srbije povećana za 13 odsto. Iako su banke u skladu sa zakonom slobodne da odrede cene svojih usluga, kao i svaki drugi pružalac usluga, sada kada smo suočeni sa rastom cena energenata i posledično mnogih drugih dobara i usluga, a čiji su uzroci izvan naše zemlje, Narodna banka Srbije je pred banke iznela očekivanje da pokažu odgovornost i daju svoj doprinos u očuvanju životnog standarda njihovih klijenata. U skladu sa tim sve banke su prihvatile poziv Narodne banke Srbije da u narednih godinu dana ne povećaju cene platnih usluga”, navode u NBS.

Od 6,8 miliona ukupnog broja otvorenih dinarskih računa, navedenim aktivnostima biće obuhvaćeno 70 odsto tih računa, a kod 50 odsto navedenih računa doći će i do smanjenja naknade za održavanje tekućeg računa.

Procena Narodne banke Srbije je da će očekivana ušteda navedenog smanjenja za građane za narednih 12 meseci iznositi više od sedam milijardi dinara, od čega se na uštedu po osnovu umanjenja naknade za održavanje tekućeg računa odnosi oko 2,5 milijardi dinara, na uštedu po osnovu umanjenja naknade za izvršena plaćanja odnosi oko 1,5 milijardi, dok se ostatak (oko tri milijarde dinara) odnosi na uštedu po osnovu umanjenja ostalih naknada.

  • IVAN

    12.8.2022 #1 Author

    Samo neke usluge

    Odgovori

  • Dzebac

    12.8.2022 #2 Author

    Sve to banke lepo naplate

    Odgovori

  • Emilija

    12.8.2022 #3 Author

    Naci ce oni nacina da naplate svoje usluge

    Odgovori

  • GOCA BG

    12.8.2022 #4 Author

    Banke koriste trenutnu situaciju da povecaju cene istih svojih usluga po vecoj ceni,sto je sramota…

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    13.8.2022 #6 Author

    Ovo su priče za malu decu
    Banke naplaćuju veliki broj usluga koje bi trebale biti u paketu održavanja rač

    Odgovori

  • DANIJELA

    13.8.2022 #7 Author

    Naplacuju sve usluge ali bas sve od slanja sms poruka o prilivima na racun do svake transakcije…

    Odgovori

  • JANA

    13.8.2022 #8 Author

    Glupost cista ,al ajde kako skace sve ostalo tako i banke pomislishe da i one malo deru gradjane

    Odgovori

  • VERA

    13.8.2022 #9 Author

    Ma oni sve rade da naplate svaku mogucu uslugu banke.

    Odgovori

  • Anonimni

    18.8.2022 #10 Author

    Nije to za penzionere stare

    Odgovori

  • Tina

    30.9.2022 #11 Author

    Greskom, nekada I duplo naplate

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.