Štrajk mašinovođa košta nemačku ekonomiju 100 miliona evra dnevno
25.8.2021 10:28 Autor: Redakcija Biznis.rs
Već drugi štrajk nemačkih železničara u manje od mesec dana odneo je tamošnjoj ekonomiji nekoliko stotina miliona evra, ali i dodatno unazadio poslovanje državne kompanije Deutsche Bahn, koja se još oporavlja od posledica pandemije i zaključavanja privrede.
Kako prenose nemački mediji, članovi sindikata mašinovođa GDL u ponedeljak su stupili u novi dvodnevni štrajk koji će potrajati do danas. Tokom štrajka putnicima je bila dostupna samo četvrtina međugradskih linija, dok se lokalni železnički saobraćaj odvijao na tek 40 odsto voznog reda.
Mašinovođe teretnih vozova štrajk su započele još u subotu, a kao i njihove kolege u putničkom saobraćaju, na radna mesta vratili su se danas, piše Poslovni.hr.
Kako prenosi Deutsche Welle, sindikat GDL traži povećanje zarada od 3,2 odsto tokom ove i naredne godine, te jednokratni “pandemijski” bonus od 600 evra. Sindikat još traži i bolje radne uslove.
Deutsche Bahn sa svoje strane nudi podelu povećanja plata na dva dela: u januaru 2022. godine železničari bi dobili 1,5 odsto više plate, a tek u martu 2023. godine dodatnih 1,7 odsto. Osim termina kada bi do povećanja plate trebalo doći, dve se strane spore i oko trajanja dogovora o zaradama.
Naime, kompanija predlaže rok do kraja juna 2024. godine. Što se tiče “korona bonusa” – nagrade za rad u pandemijskim uslovima – kompanija je poručila kako se o tome može razgovarati u budućnosti. Međutim, ponudu poslovodstva u GDL-u su ocenili kao “sramnu”, prenosi Poslovni.hr.
“Ponuda Deutsche Bahna nije vredna čak ni papira na kojem je napisana”, izjavio je čelnik sindikata Klaus Veselski (Claus Weselsky). Dodao je kako očekuje konkretnu ponudu kompanije, a ne nameru da se o tome kasnije razgovara.
Međutim, štrajk mašinovođa u nemačkoj železničkoj kompaniji nije mogao doći u nezgodnijem trenutku. Nemački prevoznik izgubio je milijarde evra tokom pandemije, a nedavne razorne poplave uništile su i deo pruga.
Lanjski gubitak dosegao je 2,9 milijardi evra, a u prvom polugodištu ostvaren je minus od dodatne 1,4 milijarde evra. Kompanija je stoga morala od svog vlasnika, nemačke vlade, da zatražiti finansijsku pomoć od 500 miliona evra.
Novi problem poslovanju došao je od velikog pada broja putnika u međugradskom saobraćaju, dok je podružnica za teretni prevoz, DB Cargo, zabežila pad prometa od osam odsto u odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu.
Međutim, udar na finansijsko stanje Deutsche Bahna dolazi i od obveze ulaganja u golemu obnovu železničke infrastrukture.
Prošle godine su neto kapitalna ulaganja kompanije iznosila 5,9 milijardi evra, što je 4,3 odsto više nego godinu ranije. Procene govore da bi ta brojka ove godine mogla biti još viša.
Zaustavljeni vozovi nisu dobra vest ni za celokupnu nemačku ekonomiju, koja ionako ima problema s poremećenim lancima nabavke.
Deutsche Bahn obično preveze oko milion tona robe dnevno, odnosno 43 odsto ukupnog tereta koji se svakog dana preveze nemačkim prugama. Ekonomisti su izračunali da je ovaj štrajk mašinovođa koštao nacionalnu ekonomiju oko 100 miliona evra dnevno. Najviše su pogođeni automobilski, hemijski i metalurški sektori, koji tradicionalno znatno zavise o železničkom prevozu.