SRBIJA OKRENUTA DOMAĆIM I GOSTIMA IZ REGIONA, STRANIH TURISTA GOTOVO DA NEMA Devizni priliv manji za skoro 30 odsto, kaže direktorka TOS
BiznisIntervjuIzdvajamoSrbijaTurizamU fokusuVesti
28.10.2020 11:48 Autor: Marija Jovanović
Zbog pandemije korona virusa turizam je samo u prvih šest meseci, na svetskom nivou, pretrpeo štetu veću od 450 milijardi dolara. To je, globalno gledano, pet puta veći gubitak nego 2009. godine usred svetske ekonomske i finansijske krize, kaže za Biznis.rs direktorka Turističke organizacije Srbije (TOS) Marija Labović.
„Kada je Srbija u pitanju, prema podacima NBS, u prvih osam meseci ove godine, ostvaren je devizni priliv od turizma u iznosu od 668 miliona evra, što je za 27 odsto manje u odnosu na isti period prošle godine“, napominje Labović.
U 2019. godini, Srbija je zabeležila rekordan devizni priliv od turizma koji je iznosio 1,436 milijardi evra.
„Imali smo sve razloge da verujemo da će se taj trend nastaviti, ali je Covid-19 uticao na to da turizam bude jedna od najjače pogođenih privrednih grana. Velike gubitke za turističku privredu u određenoj meri umanjilo je povećanje broja domaćih turista, ali mahom na destinacijama van velikih gradova. Najveće gubitke pretrpela je turistička privreda u velikim gradovima“, ističe direktorka TOS.
Tokom januara i februara ove godine u našoj zemlji boravilo je ukupno 453.728 turista, što je za 21,4 odsto više u odnosu na isti period 2019. godine. Međutim, pandemija korona virusa zatvorila je granice i uvela ograničenja što je dovelo do pada turističkog prometa koji je za prvih osam meseci ove godine 49 odsto manji u odnosu na period januar-avgust 2019. godine, objašnjava Labović.
„Posle višemesečnog pada turističkog prometa – u avgustu domaći turisti beleže rast od preko 25 odsto kada su u pitanju dolasci pre svega na planine i u banje u Srbiji. Broj noćenja domaćih turista u julu u odnosu na isti mesec prošle godine manji je za svega 3,2 odsto, u junu je taj pad bio 17 odsto, a mesec dana ranije čak -76 odsto“, navodi naša sagovornica.
U avgustu su strani turisti u Srbiji ostvarili 80.160 noćenja, što je za 83,7 odsto manje nego u istom mesecu prošle godine, objašnjava Labović i dodaje da je TOS u ovom trenutku najviše orijentisan ka domaćim turistima i onima koji dolaze iz regiona.
„Nameravamo da poseban akcenat stavimo na zemlje bivše Jugoslavije, region, i ona emitivna tržišta sa kojih poslednjih godina imamo najviše turista, a teritorijalno su nam najbliži i imaju lak pristup Srbiji kopnenim saobraćajem“, navodi direktorka TOS.
Cilj je, kako napominje, i da turisti sa udaljenih destinacija ne zaborave našu zemlju, pa TOS intenzivno radi na projektima promocije Srbije.
„Krajem prošle godine TOS je obezbedio veliki projekat koji finansira Evropska turistička komisija, i uz pomoć tih sredstava sada se radi pojačana onlajn kampanja kako u Kini tako i u SAD. Imali smo i uključenja uživo, putem čuvene Alibabine platforme Fligi, a potpisali smo sporazum i sa jednom od najpoznatijih turističkih internet kompanija Tuniu u Kini. Državljani te zemlje nam već daju signale da će Srbija biti prva destinacija u Evropi koju će posetiti nakon krize”, kaže naša sagovornica.
Kada je reč o predstojećoj zimskoj sezoni, rezervacije turista za zimovanje i novogodišnje praznike uveliko su u toku.
„Zimski centri su spremni za doček gostiju, na nekim destinacijama popunjenost je već sada do 40 odsto, a ima i onih na kojima su kapaciteti gotovo popunjeni za novogodišnje praznike. Nadamo se da će se interesovanje domaćih turista za odmor u svojoj zemlji nastaviti, ali uz sve mere opreza“, zaključuje direktorka TOS.