Dolaze li bolji dani za proizvodnju i prodaju električnih vozila?
AutomobiliEUFirme u fokusuPoslovanjeSvet
11.8.2024 08:01 Autor: Miljan Paunović 15
U protekloj deceniji udeo električnih vozila na globalnom tržištu izuzetno je napredovao, i optimisti očekuju da će se ovaj trend nastaviti i narednih godina. Sve je više zemalja u svetu koje rade na tome da proizvodnju električnih vozila (EV) omasove, iako postoji zabrinutost za tempo rasta ove industrije.
Prvo polugodište ove godine nije obećavalo, jer je evidentirana manja potražnja za EV, i to se pokazalo na primeru lidera u prodaji ove vrste vozila, američke kompanije Tesla. Iz Tesle su prijavili pad prodaje u drugom kvartalu, uprkos tome što su snizili cene automobila i kao olakšicu smanjili kamate na kredite, preneo je AP.
U prvoj polovini godine Tesla je prodala više od 910.000 vozila širom sveta, ostavljajući iza sebe glavnog konkurenta, kinesku kompaniju BYD, koja je prodala 726.153 vozila.
Kompanija iz Ostina u Teksasu saopštila je da je prodala 436.956 vozila od aprila do juna, što je 4,8 odsto manje u odnosu na 466.140 prodatih vozila u istom periodu pre godinu dana.
S druge strane, BYD beleži rast prodaje električnih vozila od 21 odsto u drugom kvartalu, i tako smanjuje zaostatak za Teslom, nakon što je u prvom kvartalu konkurent imao bolju prodaju.
Od 2020. do 2023. ekspanzija proizvodnje i prodaje
Kompanija Virta, pionir u razvoju usluga pametnog punjenja električnih vozila (EV) podseća šta se dogodilo na tržištu EV u protekle četiri godine. Oni navode da 2020. godina nije pokazala značajan rast ukupnih registracija novih automobila.
„Na globalno tržište svih vrsta automobila negativno su uticali pandemija i ekonomski pad koji je usledio. Usred pandemije, izgledi za globalnu prodaju EV bili su prilično nepredvidivi početkom godine. Međutim, kako je vreme pokazalo, 2020. se pokazala kao iznenađujuće pozitivna godina, sa globalnom prodajom EV koja je porasla za 43 odsto u odnosu na 2019. i globalnim tržišnim udelom u industriji električnih automobila koji je porastao na rekordnih 4,6 procenata“, navode iz ove kompanije.
Naredna, 2021. godina bila je veliki korak napred za prodaju EV jer je udvostručena na godišnjem nivou, na 6,75 miliona primeraka. Broj EV prodatih za nedelju dana u 2021. bio je veći od broja prodatih u celoj 2012. godini.
Godinu dana kasnije oboreni su svi dosadašnji rekordi. „Prodaja električnih vozila premašila je deset miliona, sa 14 odsto svih novih prodatih automobila na električni pogon, što je prilično veliki skok sa devet procenata u 2021, i manje od pet odsto u 2020. To je rezultiralo sa više od 26 miliona električnih automobila na globalnim putevima u 2022. godini“, piše Virto.
Tržište EV raste veoma brzo i u 2023. godini, i to se dešava u celom svetu, odnosno u svim razvijenim ekonomijama.
Nošeni izazovom dekarbonizacije koje većina vodećih zemalja sada shvata ozbiljno i podržana različitim politikama i podsticajima, globalna prodaja EV nastavila je da se ubrzava u 2023. Prema podacima IEA, globalna prodaja električnih automobila dostigla je skoro 14 miliona (95 odsto prodaje je u SAD, Kini i Evropi), što predstavlja povećanje od 35 odsto u odnosu na 2022. Ovaj rast je značio da je globalna električna flota porasla na 40 miliona u 2023. godini.
I izgleda da će trend ostati pozitivan i u 2024, jer je samo u prvom kvartalu prodaja porasla za 25 odsto u poređenju sa istim periodom 2023. godine.
„Predviđa se da će do kraja 2024. godine prodato 17 miliona EV, i oni bi mogli činiti 20 odsto ukupne prodaje automobila. IEA vidi veliki potencijal za rast, posebno van ključnih tržišta Kine, Evrope i SAD. To je dobar znak da e-mobilnost pronalazi put do ostatka sveta“, ističu iz Virta.
Udeo prodaje električnih vozila na globalnom tržištu u procentima
Kvartal/godina | I / 2023 | II / 2023 | III / 2023 | IV / 2023 | I / 2024 |
Tesla | 22 | 20 | 17 | 16 | 20 |
BYD | 14 | 15 | 17 | 18 | 15 |
Geely Holdings | 8 | 6 | 6 | 6 | 8 |
Ostali | 45 | 59 | 60 | 60 | 57 |
U prvom kvartalu Tesla je imala udeo od 20 odsto, BYD 15, Geely Holdings osam procenata, dok su ostali proizvođači EV imali 57 odsto globalnog udela.
Predviđanja – naučna fantastika ili realnost?
Kada je u pitanju bliža budućnost, prema Global EV Outlook 2024 predviđanjima, postoje tri moguća scenarija.
Prvi je odraz politika i mera koje sprovode vlade širom sveta. On ukazuje da će do 2030. godine globalna zaliha električnih vozila (bez dvo/trotočkaša) dostići skoro 250 miliona vozila i porasti na 525 miliona 2035. godine, kada bi svako četvrto vozilo na putu bilo električno. Udeo u prodaji mogao bi da dostigne više od 50 odsto u 2035.
Pročitajte još:
Zatim sledi scenario prema kome su sva obećanja i najavljeni ciljevi ispunjeni na vreme, i on deluje vrlo ambiciozno. Prema njemu, skoro 585 miliona EV biće na globalnim putevima do 2035. godine, što predstavlja oko 66 odsto udela u prodaji.
Poslednji scenario, treći, deluje kao naučna fantastika, a vreme će pokazati da li je realno ostvariv. Scenario neto nulte emisije do 2050. (NZE) pretpostavlja da će neto nulte emisije biti dostignute do pomenute godine i da se globalno povećanje temperature može ograničiti na 1,5 stepeni Celzijusa. NZE predviđa da će globalna zaliha EV dostići 790 miliona do 2035. godine, pri čemu će se prodaja EV-a popeti do 95 odsto svih prodaja vozila u 2035.
Šta može da očekuje Evropa?
Narednih nekoliko godina biće presudno za Evropu da obezbedi svoj liderski status u industriji električnih vozila.
Očekivanja su da će prekretnica od 14 miliona prodatih EV biti do 2025. godine, nakon toga, očekivanja su da će do 2035. godine udeo dostići 85 odsto, ili čak 95 procenata prema optimističnim procenama.
Od 2035. godine očekuje se da će 100 odsto novih automobila koji se prodaju u Evropi biti električni.
Naravno, samo vreme (i novi podaci) će reći da li će ta predviđanja postati stvarnost. Međutim, najnoviji trendovi idu u pravom smeru, navode iz kompanije Virta.
Pročitajte i prvi dao našeg istraživanja: Benzinci i dizelaši ne posustaju, prodaja odoleva naletu e-vozila
Pedja
11.8.2024 #1 AuthorSvetsko tržište radi po principu lobiranja ne po principu zaštite životne sredine. Električni automobili nisu sa 0 emisijom. Neko jednom mora da počne da se bavi kompletnim “footprint”-om, dakle kompletnim uticajem. Ako se koristi struja proizvedena na ugalj, njihov uticaj je jako loš na životnu sredinu. Ako se uzme u obzir negativan uticaj baterija, njihov uticaj je jako opasan a baterije će se menjati na 10 god i to još uvek nije stiglo, po principu resicemo kad taj problem dodje. Oni su dobri da se zagadjenje izmesti sa konkretnog mesta korišćenje na neko drugo mesto. Ali svetu je trebalo da nešto pokrene svetsku ekonomiju nakon pandemiji i izlobirani su EV i to je to
HANA
11.8.2024 #2 AuthorNe dolaze definitivno.
REA
11.8.2024 #3 AuthorVerujem da da
Danica
11.8.2024 #4 AuthorMislim da je bilo logično da u ovoliku temu uključite i najavljeni Fiat Grande Pandu, kao električni automobil koji će se proizvoditi u Srbiji. Verujem da domaće vozače više zanima kako će on izgledati i koliko će koštati, umesto Tesle o kojoj čitamo svaki dan… A tu su i proizvođači struje za automobile, pametni punjači, planovi države kada je reč o infrastrukturi. Neka se EU i Kina bave carinskim ratom
BLIZANAC
11.8.2024 #5 AuthorTreba kupiti električni automobil
ZVONČICA
11.8.2024 #6 AuthorTo je moderna tehnologija,tako da sigurno dolaze
PAVLE-2005
11.8.2024 #7 AuthorMislim da će biti porast i da će samo stati
Grocka
11.8.2024 #8 AuthorPo mom misljenju tesko
SUNCE
11.8.2024 #9 AuthorMožda je ova srednja varijanta najbolja procena ali teško je to prognozirati.
LAV
11.8.2024 #10 AuthorElektricni automobili su buducnost.
VALERIJA
11.8.2024 #11 AuthorOscilacije u prodaji su kao i u svakom biznisu neminovne zato im ne treba pridavati mnogo pažnje.
Boba321
11.8.2024 #12 AuthorTreba sto vise subvencionisati i smanjiti zagadjenja
Melisa
12.8.2024 #13 AuthorUkoliko CE nam to olaksati zivot.samo neka dodju
Dux011
12.8.2024 #14 AuthorPa vrlo verovatno…
Faith
19.8.2024 #15 AuthorMislim da ce samo da raste potraznja