Mihael Skjarovelo, direktor komunikacija Henkela za jugoistočnu Evropu, za Biznis.rs o vezi sporta i ekonomije

Fudbal je model ekonomskih trendova, kompanije mogu mnogo da nauče od ove igre

IzdvajamoPoslovanjeSvetZanimljivosti

16.11.2022 12:22 Autor: Miljan Paunović 5

Fudbal je model ekonomskih trendova, kompanije mogu mnogo da nauče od ove igre Fudbal je model ekonomskih trendova, kompanije mogu mnogo da nauče od ove igre
Ekonomija i fudbal se „na prvu loptu“ povezuju kroz zarade igrača i marketing, najčešće reklamiranjem kompanija na dresovima fudbalera. Međutim, biznisi od fudbala mogu... Fudbal je model ekonomskih trendova, kompanije mogu mnogo da nauče od ove igre

Ekonomija i fudbal se „na prvu loptu“ povezuju kroz zarade igrača i marketing, najčešće reklamiranjem kompanija na dresovima fudbalera. Međutim, biznisi od fudbala mogu da nauče i nešto sasvim drugo, posebno u sektoru korporativnih komunikacija.

Direktor komunikacija kompanije Henkel CEE za jugoistočnu Evropu Mihael Skjarovelo (Michael Sgiarovello) prikazao je na nedavno održanoj PRO PR konferenciji u Sarajevu svoju zanimljivu prezentaciju pod nazivom – „Šta mi u korporativnim komunikacijama možemo naučiti iz sveta fudbala?“.

U razgovoru za Biznis.rs Skjarovelo objašnjava kako je došao na ideju da poveže kompanije sa fudbalom.

„Fudbal je oduvek bio deo mog života. Ranije sam ga igrao, a sada sam opsednut njime kao gledalac. Moja lična analiza je rezultirala činjenicom da se od fudbala može učiti u mnogim aspektima, ne samo u komunikaciji. Fudbal je škola života za aspekte kao što su izgradnja tima, liderstvo, prihvatanje uspona i padova… Fudbal je takođe copy-paste model za ekonomske trendove uopšte.

Nažalost, savremeni fudbal sa klubovima koji ciljaju na Super ligu je takođe nešto što vam drastično pokazuje za šta naše društvo mora da radi, a to je – za više ravnopravnosti u društvu, da se bogati ne bogate, a siromašni budu sve siromašniji“, objašnjava naš sagovornik.

Skjarovelo kaže da komunikacija koja je zasnovana isključivo na činjenicama ne znači da će naterati ljude na akciju. Osim činjenica i brojki potrebni su alati za ilustraciju i vizuelizaciju poruka koje želite da prenesete. Zbog toga je tu fudbal.

„Ideja prilagođavanja kreativne inspiracije za oblikovanje poruka kako bi bile sveobuhvatnije važi za svaku kompaniju. Ono što vam je potrebno je otvorenost komunikatora koji vide prednosti ovakvog pristupa i spremnost organizacija da prihvate potrebu praćenja inovativnih puteva u komunikaciji“, ističe direktor Henkela.

Foto: Mihael Skjarovelo

Lekcije koje povezuju fudbal i korporativne komunikacije

Mihael Skjarovelo u svom primeru fudbala i korporativnih komunikacija polazi od toga da uspeh ove igre leži u njenoj jednostavnosti.

„Za fudbal su vam potrebna dva igrača i lopta, nešto za obeležavanje stativa i možete svuda da počnete odmah da igrate, trčite i šutirate loptu. Кomunikacija najbolje funkcioniše kada se držimo principa ‘КISS’: Neka bude kratko i jednostavno (keep it short and simple). Jednostavnost u komunikaciji pomaže u podsticanju sveobuhvatnosti naših poruka. Paralele između fudbala i komunikacije su očigledne“, ističe naš sagovornik i dodaje da se samo po imenu tima može naslutiti šta da očekujemo od njega, a isto važi i za kompaniju.

„Real Madrid je Galaktikos, jer u svom timu uvek ima velike zvezde, Bajern Minhen nastupa kao nemačka moćna sila sve do poslednjeg zvižduka sudije. Za brendove i kompanije je isto – čim čujete ime, znate na čemu ste. Samo pomislite na Apple, Google, Porsche i Amazon i poseban imidž i prednost brenda biće vam pred očima. Kada neko čuje Henkel, treba da razmišlja o pionirskom duhu i inovacijama u tradiciji porodične kompanije osnovane 1876. godine“, kaže naš sagovornik.

Skjarovelo dalje navodi primere fudbalskih menadžera poput Jirgena Klopa (Jurgen Klopp), aktuelnog trenera Liverpula, koji personalizuje viziju kluba. Isto je u poslu i sa kompanijama, menadžer treba odlično da komunicira, i navodi primere Džefa Bezosa (Jeff Bezos) i Bila Gejtsa (Bill Gates).

„Klubovi koriste sve kanale da privuku navijače i kupce, i tada treba da deluju brzo, poput Kilijana Mbapea (Kylian Mbappé). Tako bi trebalo da deluju i kompanije da bi poboljšale poslovanje“, ističe Skjarovelo.

Foto: Mihael Skjarovelo

Kao četvrtu lekciju naš sagovornik navodi „predsezonu“, koja u fudbalu zapravo i ne postoji.

„Ljudi bi mogli pomisliti da je jedini ‘državni praznik’ u fudbalu utakmica, međutim klubovi održavaju preko društvenih mreža redovno 24/7 kontakte sa navijačima. To isto radimo i mi u našoj kompaniji, da bismo učvrstili vezu i saradnju“, kaže naš sagovornik.

U fudbalu, ali i kompanijama, bitno je kreirati atraktivne, emotivne priče. Fudbal je zabava, radi se o prodaji emocija, tako da nije iznenađenje pronaći sjajne dokumentarne filmove o klubovima, od Sanderlenda (Sunderland) do Mančester Sitija (Manchester City) ili Real Madrida, na Netflixu ili Amazon Prime-u. Skjarovelo kaže da u njegovoj kompaniji imaju video priče o tome kako je biti deo Henkel porodice.

Šesta lekcija je možda i najvažnija, a ukazuje na „kontrolu“.

„Redovno čitate o fudbalskim skandalima. Igračev brat šutira svoju mačku i postavlja snimak na društvene mreže, ili igrač uništava svoju hotelsku sobu jer nije izabran da učestvuje na Svetskom prvenstvu u fudbalu. Ako ne možete da kontrolišete 11 fudbalera, ne možete da kontrolišete ni 50.000 zaposlenih – to je broj koji imamo u Henkelu“, navodi Skjarovelo.

Na kraju, naš sagovornik zaključuje da treba biti spreman i na krize, koje se dešavaju svakog vikenda kada se igraju utakmice.

„Ako fudbalski klub izgubi tri utakmice zaredom, što se može desiti za manje od deset dana, dolazi do krize, menadžer tima je tada pod jakim pritiskom. U italijanskoj Seriji A i francuskoj Ligi 1 menadžeri u proseku rade manje od godinu dana, zatim se obično otpuštaju. U kompanijama morate biti svesni da vas kriza čeka na sledećem uglu. Morate se pripremiti da se ovo desi čak i kada nema apsolutno nikakvih znakova predstojećeg problema„, ističe Mihael Skjarovelo.

  • VOJKAN

    16.11.2022 #1 Author

    Fudbal je odavno postao biznis, a ne sport

    Odgovori

  • IVAN

    16.11.2022 #3 Author

    Jedva cekamo da pocne svetsko prvenstvo.

    Odgovori

  • GOCA BG

    16.11.2022 #4 Author

    Odlicno poredjenja biznisa i fudbala,dobar clanak…

    Odgovori

  • JANA

    18.11.2022 #5 Author

    Joj ,ko bre da uci ? Uporopoastili ste najvazniju sporednu musku stvar na svetu ,sve zbog prokletog novca

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...