Mediji u Australiji teže da zauzmu kritički stav prema kompanijama i vladi
Hi-techIzdvajamoPoslovanjeSvet
1.3.2025 12:13 Autor: Miljan Paunović 1



Na ovogodišnjoj PRO PR konferenciji u Selcu u Hrvatskoj od 3. do 6. aprila, Džon Krol (John Croll) suosnivač i izvršni direktor kompanije Truescope, govoriće o o tome kako AI podaci doprinose boljoj komunikacionoj strategiji i odlukama. Za Biznis.ra pričali smo o ovoj temi, ali i o stanju u PR industriji u Australiji.
Krol kaže da je PR industrija na ovom kontinentu doživela značajnu transformaciju u poslednjoj dekadi, najviše zbog tehnoloških napredaka i promena u načinu konzumiranja medija.
“Tradicionalni mediji su izgubili dominaciju, dok su digitalne platforme, društvene mreže i komunikacija zasnovana na podacima postali standard. Brendovi danas sve više daju prioritet direktnoj komunikaciji sa publikom putem sopstvenih medija, oslanjajući se na influensere, kreiranje sadržaja i upravljanje zajednicama. Tehnologija je odigrala ključnu ulogu u ovoj evoluciji. Veštačka inteligencija (AI) doprinela je praćenju medija na drugačiji način, gde analitika omogućava PR stručnjacima da reaguju brže i preciznije. Automatizovani alati olakšavaju distribuciju saopštenja za javnost i kontaktiranje medija, dok generativna AI ubrzava kreiranje sadržaja. U protekloj deceniji, PR je prešao iz tradicionalno narativne u stratešku, analitički vođenu disciplinu. Kako AI i analitika podataka nastavljaju sa napretkom, australijski PR stručnjaci moraju kombinovati kreativnost sa tehnologijom kako bi ostali konkurentni u sve kompleksnijem i fragmentovanom medijskom okruženju”, kaže naš sagovornik i dodaje da je uspon “deepfake” detektovanja sadržaja i upravljanje dezinformacijama su na kritičnom nivou, jer je poverenje u digitalne izvore informacija postalo ključno pitanje.
Kada je u pitanju medijska slika u Australiji, ona je poznata po tome što je veoma konkurentna i uključuje komercijalne, javne i nezavisne medijske kuće, objašnjava Krol.
“Mediji teže da zauzmu kritički stav prema kompanijama i vlastima, naročito u slučajevima kada postoje problemi sa transparentnošću, skandali ili neodgovornost. Istraživačko novinarstvo je i dalje snažno, a mediji poput The Australian, ABC’s Four Corners i The Sydney Morning Herald često otkrivaju korporativno nedolično ponašanje i propuste u radu vlade. Kritika je široko rasprostranjena kada je opravdana, mada njen intenzitet varira. Biznis mediji znaju da budu veoma oštri prema kompanijama koje ne poštuju etičke standarde ili imaju finansijske probleme, dok se odluke vlade – posebno one vezane za politiku, korupciju i potrošnju budžeta – detaljno analiziraju i preispituju. Međutim, pojedini mediji imaju ideološke sklonosti koje mogu uticati na način izveštavanja”, ističe naš sagovornik.

Krol dodaje da organizacije i vlade drugačije reaguju na kritiku, te da neki prisvoje proaktivan pristup, transparentno odgovarajući na medijske upite i rešavajući probleme, dok drugi zauzimaju odbrambeni stav, pokušavajući da omalovažavaju novinare ili kontrolišu narativ kroz PR strategije.
U Australiji, o veštačkoj inteligenciji se priča sa mešavinom uzbuđenja i opreza. Postoji i zabrinutost o društvenim i ekonomskim implikacijama, posebno o radnoj snazi.
“Prisutan je i strah od gubitka posla, etičke dileme. Iako veštačka inteligencija može da automatizuje neke poslove, potreba za ljudskom kreativnošću, izgradnjom odnosa i strateškim razmišljanjem i dalje je od vitalnog značaja. PR profesionalci će verovatno morati da se prilagode tako što će postati vešti u radu sa AI alatima, koristeći ih da unaprede svoj rad umesto da ga zamene. Kako AI bude evoluirao, biće sve veća potražnja za profesionalcima sa ekspertizom u AI i analitici podataka. PR praktičari će morati da prihvate kontinuirano učenje, sticanje veština u korišćenju AI alata za tumačenje podataka, upravljanje automatizovanim sistemima i optimizaciju rezultata kampanje”, kaže naš sagovornik.
Krol ističe da je za njega lično najveći izazov u industriji medija i PR-a brz progres i stalno prilagođavanje novim tehnologijama i medijskom ciklusu.
“Od kako sam ušao u ovu industriju 90-ih godina, dogodile su se ogromne promene, a brzina inovacija se samo povećavala. Tako da, izazovi su neprekidni, a tokom rada sa podacima, medijima i tehnologijom, ključ uspeha je stalno učenje i napredovanje”, objašnjava izvršni direktor Truescopa.
Kompanija specijalizovana za praćenje i analizu medija
Truescope je kompanija specijalizovana za praćenje i analizu medija, i nude širok spektar usluga u Singapuru, SAD i Novom Zelandu.
Pročitajte još:
“Usluge naše kompanije su prilagođene tako da pomognu preduzećima, državnim organizacijama i PR agencijama u praćenju, analizi i optimizaciji njihovih medijskih i komunikacijskih strategija. Ključne usluge koje Truescope pruža uključuju praćenje i analizu medija, izveštavanje i uvide, upravljanje krizama, praćenje društvenih mreža i PR analitiku. Naše usluge su prilagođene specifičnim potrebama svakog sektora, bilo da se radi o poboljšanju korporativnih komunikacija, podršci vladinim institucijama, ili pomaganju PR agencijama u upravljanju očekivanjima klijenata i poboljšanju rezultata“, kaže Džon Krol.
Žarko
1.3.2025 #1 AuthorSvaka čast Biznis.rs. Nadam se da ćete imati još ovakvih intervjua.