Istraživanje portala Biznis.rs: praznična kupovina (2)

Predstojeća praznična sezona biće uspešna za manji broj maloprodajnih kompanija

AnalizaPoslovanjeSvet

12.11.2023 08:01 Autor: Marko Miladinović 7

Predstojeća praznična sezona biće uspešna za manji broj maloprodajnih kompanija Predstojeća praznična sezona biće uspešna za manji broj maloprodajnih kompanija
Praznična kupoholičarska sezona je pred nama. Najveće međunarodne maloprodajne kompanije kao početak ovog, najlukrativnijeg dela godine uzimaju proslavu američkog Dana zahvalnosti, odnosno petak koji... Predstojeća praznična sezona biće uspešna za manji broj maloprodajnih kompanija

Praznična kupoholičarska sezona je pred nama. Najveće međunarodne maloprodajne kompanije kao početak ovog, najlukrativnijeg dela godine uzimaju proslavu američkog Dana zahvalnosti, odnosno petak koji sledi za njim. Ove godine to su 23. i 24. novembar.   

Popularni Crni petak proširio se u eri globalizma kao šumski požar i na ostale delove planete, pa je tako odavno prisutan i kod nas u Srbiji, jednako kao, recimo, u najudaljenijim delovima Azije.

Tog dana počeće period popusta i grozničave kupovine poklona. Najčešća roba su informatička oprema i bela tehnika, odeća i obuća, a pred Novu godinu najviše ide luksuzna roba (nakit, parfemi, ručni satovi) i – igračke.

Ali kakva su ovogodišnja predviđanja širom sveta? Da li se situacija nakon pandemije konačno u potpunosti vratila na staro, odnosno na rekordne nivoe iz 2019. godine ili je više kriza u različitim delovima planete dovelo do povlačenja potrošača?

Kako piše Forbes, u najvećoj svetskoj ekonomiji potrošači su uplašeni kao pred veliku recesiju 2007-2008. godine. Prema njujorškom ogranku Federalnih rezervi, dugovi po kreditnim karticama dostigli su rekordnih bilion dolara ranije ove godine i skoro 60 odsto potrošača je zabrinuto zbog svoje sposobnosti da dobije više kredita.

Povrh toga, čak 14 procenata ispitanih Amerikanaca veruje da će njihova radna mesta biti ugrožena u nekom trenutku tokom 2024. godine. To sve govori u prilog opreznijoj potrošnji tokom praznika. Ona će rasti, ali ne prema željenim nivoima.

S druge strane, Deloitte je ipak objavio da se za SAD očekuje rast, najoptimističnije do čak 14 odsto međugodišnje, ali uz ogradu da će srednji sloj građana značajno zakočiti svoju potrošnju – Amerikanci sa godišnjim primanjima do 199.999 dolara potrošiće tek do dva odsto više u odnosu na isti period 2022. godine. Pomenuti dvocifreni rast generisaće najbogatiji kupci, pre svih.

Rast iznad 10 procenata godišnje počeo je da se beleži od 2020. godine i pandemijskog zatvaranja. Prilagođeno inflaciji, to je do danas najbolja godina praznične kupovine, kada su se ljudi zatvarali u svoje kuće i okretali masovnom naručivanju online. (Te godine je e-prodaja za praznike skočila neverovatnih 39 odsto.)

Analitička kompanija Medallia na osnovu ankete izvršnih direktora maloprodajnih kompanija zaključuje da će kupci na globalnom nivou trošiti u najboljem slučaju isto kao prošle godine, ali da će pokušati da ta sredstva usmere na manji broj kupljenih artikala. To govori o dva tržišna trenda – da će se tražiti pojedinačno vredniji pokloni, ali i da će manji broj kompanija izaći kao pobednici ove praznične sezone.

Kada je već reč o svetskim trendovima – obimno istraživanje kompanije Google ustanovilo je da praznične kupovine, zapravo, počinju mnogo ranije nego pre – pa potrošači do kraja oktobra već obave oko 21 odsto svih planiranih novogodišnjih kupovina.

Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Još rano za novogodišnju šoping maniju u Srbiji

  • HANA

    12.11.2023 #1 Author

    Kupovna moć diktira potrošnju,
    a videćemo kakva je u vreme praznika.
    Sad je značajno lošija nego prošle godine.

    Odgovori

  • BLIZANAC

    12.11.2023 #2 Author

    Videcemo za koga će biti uspešna

    Odgovori

  • Brana

    12.11.2023 #3 Author

    Praznici nam stižu

    Odgovori

  • SHALIMAR

    12.11.2023 #5 Author

    Najvise ce se kupovati u najskupljim radnjama,ko ima para taj i kupuje i ne gleda cene…

    Odgovori

  • DUCA

    12.11.2023 #6 Author

    Nadam se da će svima biti uspešna.

    Odgovori

  • ŽIZI

    12.11.2023 #7 Author

    Praznična manija trošenja para je već uveliko počela…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.