Predstojeća praznična sezona biće uspešna za manji broj maloprodajnih kompanija
12.11.2023 08:01 Autor: Marko Miladinović 7
Praznična kupoholičarska sezona je pred nama. Najveće međunarodne maloprodajne kompanije kao početak ovog, najlukrativnijeg dela godine uzimaju proslavu američkog Dana zahvalnosti, odnosno petak koji sledi za njim. Ove godine to su 23. i 24. novembar.
Popularni Crni petak proširio se u eri globalizma kao šumski požar i na ostale delove planete, pa je tako odavno prisutan i kod nas u Srbiji, jednako kao, recimo, u najudaljenijim delovima Azije.
Tog dana počeće period popusta i grozničave kupovine poklona. Najčešća roba su informatička oprema i bela tehnika, odeća i obuća, a pred Novu godinu najviše ide luksuzna roba (nakit, parfemi, ručni satovi) i – igračke.
Ali kakva su ovogodišnja predviđanja širom sveta? Da li se situacija nakon pandemije konačno u potpunosti vratila na staro, odnosno na rekordne nivoe iz 2019. godine ili je više kriza u različitim delovima planete dovelo do povlačenja potrošača?
Kako piše Forbes, u najvećoj svetskoj ekonomiji potrošači su uplašeni kao pred veliku recesiju 2007-2008. godine. Prema njujorškom ogranku Federalnih rezervi, dugovi po kreditnim karticama dostigli su rekordnih bilion dolara ranije ove godine i skoro 60 odsto potrošača je zabrinuto zbog svoje sposobnosti da dobije više kredita.
Povrh toga, čak 14 procenata ispitanih Amerikanaca veruje da će njihova radna mesta biti ugrožena u nekom trenutku tokom 2024. godine. To sve govori u prilog opreznijoj potrošnji tokom praznika. Ona će rasti, ali ne prema željenim nivoima.
S druge strane, Deloitte je ipak objavio da se za SAD očekuje rast, najoptimističnije do čak 14 odsto međugodišnje, ali uz ogradu da će srednji sloj građana značajno zakočiti svoju potrošnju – Amerikanci sa godišnjim primanjima do 199.999 dolara potrošiće tek do dva odsto više u odnosu na isti period 2022. godine. Pomenuti dvocifreni rast generisaće najbogatiji kupci, pre svih.
Rast iznad 10 procenata godišnje počeo je da se beleži od 2020. godine i pandemijskog zatvaranja. Prilagođeno inflaciji, to je do danas najbolja godina praznične kupovine, kada su se ljudi zatvarali u svoje kuće i okretali masovnom naručivanju online. (Te godine je e-prodaja za praznike skočila neverovatnih 39 odsto.)
Pročitajte još:
Analitička kompanija Medallia na osnovu ankete izvršnih direktora maloprodajnih kompanija zaključuje da će kupci na globalnom nivou trošiti u najboljem slučaju isto kao prošle godine, ali da će pokušati da ta sredstva usmere na manji broj kupljenih artikala. To govori o dva tržišna trenda – da će se tražiti pojedinačno vredniji pokloni, ali i da će manji broj kompanija izaći kao pobednici ove praznične sezone.
Kada je već reč o svetskim trendovima – obimno istraživanje kompanije Google ustanovilo je da praznične kupovine, zapravo, počinju mnogo ranije nego pre – pa potrošači do kraja oktobra već obave oko 21 odsto svih planiranih novogodišnjih kupovina.
Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Još rano za novogodišnju šoping maniju u Srbiji
HANA
12.11.2023 #1 AuthorKupovna moć diktira potrošnju,
a videćemo kakva je u vreme praznika.
Sad je značajno lošija nego prošle godine.
BLIZANAC
12.11.2023 #2 AuthorVidecemo za koga će biti uspešna
Brana
12.11.2023 #3 AuthorPraznici nam stižu
ZVONČICA
12.11.2023 #4 AuthorA stizu i troskovi
SHALIMAR
12.11.2023 #5 AuthorNajvise ce se kupovati u najskupljim radnjama,ko ima para taj i kupuje i ne gleda cene…
DUCA
12.11.2023 #6 AuthorNadam se da će svima biti uspešna.
ŽIZI
12.11.2023 #7 AuthorPraznična manija trošenja para je već uveliko počela…