TEŠKI DANI ZA NAJVEĆE PROIZVOĐAČE AVIONA Boeing i Airbus u debelom minusu
Firme u fokusuSvetU fokusuVesti
2.11.2020 18:43 Autor: Vladimir Jokanović
Stotine miliona gubitaka, desetine hiljada otpuštenih radnika, stotine otkazanih porudžbina i gotovo prepolovljena proizvodnja, to je stvarnost dva najveća proizvođača putničkih aviona u svetu.
Boeing i Airbus predstavili su poslovne izveštaje za treći kvartal 2020. godine koji prikazuju gubitke u stotinama miliona dolara i evra. Glavni razlog za njihovo loše poslovanje je pandemija Covid-19, koja je teško oštetila avioindustriju.
Boeing je imao neto gubitak od 466 miliona dolara u trećem kvartalu, dok je Airbus izgubio 767 miliona evra, ili 892,2 miliona dolara. U istom tromesečju prošle godine, Boeing je imao 374 miliona dolara profita, a Airbus 989 miliona evra ili 1,15 milijardi dolara profita.
Neto gubitak u trećem kvartalu 2020. u američkim dolarima | ||
BOEING 466.000.000 | ||
AIRBUS 892,200.000 |
Prihodi Airbusa u trećem kvartalu iznosili su 11,21 milijadu evra (13,05 milijardi dolara) u poređenju sa 15,30 milijardi evra prošle godine. Kompanija je navela da su joj prihodi umanjeni za 27 odsto. Kada je reč o Boeingu, prihodi američke kompanije za treći kvartal umanjeni su za 29 odsto i iznose 14,1 milijardu dolara.
Prema podacima koji obuhvataju prvih devet meseci ove godine Boeing je isporučio 98 komercijalnih aviona, dok je Airbus isporučio 341. U poređenju sa prošlom godinom to je za 204 aviona manje za Boeing i 230 manje za Airbus. Boeing je u septembru isporučio 11, a Airbus 57 letelica.
Broj isporučenih komercijalnih aviona u prvih devet meseci 2020. | ||
BOEING 98 | ||
AIRBUS 341 |
Među Boeingovih 11 isporuka u septembru, sedam su bile isporuke modela 787, a po jedna 737 NG, 747-8, 767 i 777. Iz fabrike Airbusa isporučeno je 43 komada modela A320, pet komada A220, dva komada A330 i sedam A350.
Dodatni razlog za lošu prodaju Boeinga je problematični model 737-MAX, koji je prizemljen u martu 2019. godine zbog greške upravljačkog sistema koja je prouzrokovala dva udesa u kojima je poginulo 346 osoba. Upravo ovaj avion četvrte generacije 737, trebalo je da bude najprofitabilniji proizvod kompanije Boeing.
Proizvodnja Boeing 737-MAX bila je obustavljena od januara do kraja maja. Pre nego što je prekinuta, proizvodnja je bila redukovana sa 52 na 42 aviona mesečno. Boeing je 27. maja najavio nastavak proizvodnje uz postepeno povećanje broja aviona 737-MAX, koji bi do početka 2022. trebalo da dostigne 31 primerak mesečno.
Posle obavljenih tehničkih popravki i provera svetskih agencija za bezbednost letenja, očekuje se da bi 737-MAX mogao da se vrati u upotrebu krajem tekuće godine.
Zbog pandemije Covid-19 Airbus je smanjio obim proizvodnje svojih modela na oko 40 dosto nivoa pre pandemije. Proizvodnja modela A320 smanjena je na 40 aviona sa prosečno više od 53 komada mesečno tokom 2019. Modeli A330 i A350 trenutno se proizvode tempom od dva, odnosno šest komada mesečno.
Broj isporučenih aviona u 2019 godini | ||
BOEING 380 | ||
AIRBUS 863 |
Prošle godine Boeing je isporučio 380 aviona, dok je Airbus postavio rekord sa 863 isporuke. Prethodnih godina, Boeing je imao više isporuka u odnosu na Airbus. Tokom 2018. Boeing je isporučio 806 aviona, a Airbus 800. Godinu dana ranije 2017. godine isporuke Boeinga brojale su 763 komada, a Airbusa 718. Fijasko koji je Boeing doživeo sa modelom 737-MAX ključni je razlog zaostajanja u odnosu na evropskog konkurenta.
Broj otkaza prema planu otpuštanja zaposlenih za 2020. | ||
BOEING 16.000 | ||
AIRBUS 14.000 |
Airbus je najavio plan otpuštanja oko 14.000 zaposlenih zbog negativnih efekata pandemije korona virusa. Boeing očekuje da do kraja godine redukuje broj zaposlenih za 10 odsto, što znači otpuštanje 16.000 radnika.
Iako situacija u avioindustriji nikada nije bila loša kao danas, neizvesna budućnost mogla bi doneti dodatne teškoće i gurnuti je sa ivice opstanka. Boeing u septembru nije primio nijednu novu porudžbinu. Sa tri otkazane porudžbine za avione 737-MAX u septembru, broj ovogodišnjih otkaza popeo se na 448. Ni Airbus nije primio nove porudžbine u septembru, a tri porudžbine za A220 su otkazane, ukupno 70 otkazanih porudžbina ove godine.