Trgovci se dosetili kako da izbegnu zagušenja u snabdevanju, ali treba "pogurati" i kupce

U SAD praznična sezona počinje mesec dana ranije

SvetU fokusuVesti

11.10.2021 08:19 Autor: Redakcija Biznis.rs

U SAD praznična sezona počinje mesec dana ranije U SAD praznična sezona počinje mesec dana ranije
Povratak izraženije potražnje potrošača pothranjuje nade u daleko jaču sezonu američkih trgovaca na malo na kraju 2021. godine nakon što je Covid-19 poremetio proizvodne... U SAD praznična sezona počinje mesec dana ranije

Povratak izraženije potražnje potrošača pothranjuje nade u daleko jaču sezonu američkih trgovaca na malo na kraju 2021. godine nakon što je Covid-19 poremetio proizvodne pogone, poremetio distributivnu mrežu i zadržao oprezne kupce kod kuće prošle godine. Deloitte očekuje da će prodaja tokom nastupajućih praznika skočiti sedam procenata, na devet odsto iznad nivoa zabeleženog u 2020. godini, na 1.300 milijardi dolara.

Ipak, ta tražnja dodatno opterećuje lance snabdevanja, pa i trgovce i kupce brine da možda neće uspeti na vreme da dođu do proizvoda koje žele. To znači da će planiranje praznične kupovine, druge po redu za vreme pandemije, morati da otpočne pre Crnog petka, datuma kojim krajem novembra tradicionalno započinje zapadnjačka praznična sezona, piše Financial Times.

Mnogi veliki trgovci na malo, spremni za zagušenje u lukama i nedostatak vozača kamiona i skladišnog prostora, ove godine uvozili su robu „daleko ispred vremena“, primetio je Šon Vajthaus, (Sean Whitehouse), direktor u distributerskom lancu Accenture.

Uprkos tome, ove praznične sezone „definitivno će biti dece koja će ostati bez poklona“, primećuje jedan od direktora analitičkog odeljenja u AlixPartners-u, Džoel Bajns (Joel Bines), predviđajući da police neće biti prazne, već će one morati da se „izbore“ da obezbede najtraženije artikle.

Rani uvoz je, međutim, stvorio i druge izazove, u obliku napuštanja zaliha i većih troškova, kako za obezbeđivanje dovoljno robe na vreme, tako i za privlačenje potrošača da ih uzmu sa polica.

„Mnogi od njih su uneli inventar rano, pa žele da to izbace“, rekao je Vajthaus za FT. To znači da imaju podsticaj da ohrabre potrošače da kupuju ranije, da oslobode kapital i naprave prostor za sveže isporuke.

Strategija „ranijeg starta“ primenjena je već za Noć veštica, koja iako po kalendaru pada na samom kraju oktobra, vuče kupovinu već mesec dana ranije.

Tako je razmišljao i finansijski direktor u Levi Strauss-u, Harmit Sing (Harmit Singh), koji ističe da je praznična prodaja započela već posle povratka s godišnjih odmora, obeležavajući jako neobičnu, takoreći „produženu sezonu“.

Međutim, kako bi podstakli kupce da kupuju ranije, trgovci nude ponude i popuste mnogo pre nego što obično objave svoje godišnje promotivne akcije. „Veoma je teško pomerati potrošače od njihovih ustaljenih rokova kupovine“, primetio je Tomas O’Konor (Thomas O’Connor), viši direktor istraživanja u analitičkoj kući Gartner.

Amazon je prošle nedelje objavio da su „praznici zvanično počeli“, objavom ponude „vredne Crnog petka“, skoro osam nedelja pre samog Crnog petka i 11 dana ranije nego što je započeo svoje promocije u 2020. godini.

Tradicionalni vrhunac kupovine na Crni petak bio je toliko visok prošle godine da su se mnogi trgovci „borili da se oporave“ u decembru, a sada na dužu sezonu gledaju kao na način da se „oblikuje“ tražnja u neobičnim novonastalim uslovima.

Nedavni podaci o raspoloženju potrošača govore da Amerikanci imaju apetit za kupovinom kako se bliži sezona praznika.

Ali njihova anksioznost takođe raste. Istraživanje kompanije Accenture pokazalo je da je 34 odsto američkih potrošača zabrinuto da neće imati dovoljno zaliha da kupi ono što žele na vreme za praznike.

Isti udeo, 34 odsto, rekao je da planira da ove praznične kupovine obavi ranije ove godine, kako bi poboljšao šanse da kupljeni paketi stignu na vreme za Božić.

Neki trgovci, nestrpljivi da izbegnu taj ishod, „koriste vazdušni prevoz mnogo više nego što je uobičajeno“ kako bi zaobišli zagušenja u lukama na zapadnoj obali.

Uprkos višestrukom poskupljenju, pomorska isporuka daleko je jeftinija opcija. „Kada šaljete robu avionom to ima svoju cenu; utiče na marginu profita. Vazdušni saobraćaj je poslednja opcija koju želite da iskoristite“, rekao je Vajthaus.

Troškovi letenja robe iz Hong Konga u Severnu Ameriku, mereni jediničnim indeksom vazdušnog transporta na Baltičkoj berzi, utrostručili su se sa 3,19 dolara na 9,74 dolara u periodu od februara 2020. godine do septembra 2021. godine.

Na koji god način trgovci uvozili robu, negativna strana uvoženja proizvoda toliko ranije na tržište je ta što se moraju boriti za oskudan skladišni prostor u koji će staviti svu tu robu koju su platili, ali još nisu prodali, što stvara nove probleme, a takođe I rast cena skladišnog prostora. 

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.