Posledice poremećaja u lancima snabdevanja

UN upozorava na uticaj skupog kontejnerskog transporta na inflaciju

BiznisSvetVesti

19.11.2021 12:17 Autor: Vladimir Jokanović

UN upozorava na uticaj skupog kontejnerskog transporta na inflaciju UN upozorava na uticaj skupog kontejnerskog transporta na inflaciju
Globalni rast cena kontejnerskog transporta mogao bi da dovede do povećanja potrošačkih cena za 1,5 odsto tokom iduće godine, navedeno je u izveštaju Konferencije... UN upozorava na uticaj skupog kontejnerskog transporta na inflaciju

Globalni rast cena kontejnerskog transporta mogao bi da dovede do povećanja potrošačkih cena za 1,5 odsto tokom iduće godine, navedeno je u izveštaju Konferencije Ujedinjenih nacija o trgovini i razvoju (UNCTAD).

Cena otpreme kontejnera naglo je porasla u poslednjih 18 meseci, jer je pandemija korona virusa poremetila lance snabdevanja i trgovinske kanale. Prevoz je poskupeo sedam puta i više, prenosi CNBC. Porast troškova kontejnerskog transporta mogao bi da smanji rast u velikim ekonomijama.

„Analiza UNCTAD pokazuje da bi trenutni porast cena transporta teretnim kontejnerima, ako bi se održao trend, mogao da poveća nivo globalnih uvoznih cena za 11 odsto i nivo potrošačkih cena za 1,5 procenata od sada do 2023. godine“, navedeno je u izveštaju UN u četvrtak.

Potrošačke cene u SAD porasle bi za 1,2 odsto, dok bi Kina zabeležila poskupljenja od 1,4 procenta. Analiza je pokazala da bi u manjim zemljama koje su više zavisne od uvoza, potrošačke cene porasle za oko 2,2 odsto, a u malim ostrvskim zemljama više od 7,5 odsto, prenosi Financial Times.

Izvor: UNCTAD

Industrijska proizvodnja, glavni pokretač rasta, trebalo bi da opadne za više od jedan odsto u SAD i zemljama evrozone, a za 0,2 odsto u Kini, ukoliko stope kontejnerskog prevoza porastu za 10 procenata i ako lanci snabdevanja ostanu poremećeni, navedeno je u izveštaju.

Od kraja oktobra, više od 600 kontejnerskih brodova bilo je zaglavljeno izvan luka širom sveta, što je dvostruko više od nivoa na početku godine, a zagušenje bi moglo da potraje do februara. Neke kompanije odlučile su da manje proizvode šalju vazdušnim putem, kao rezultat rastućih troškova pomorskog prevoza, iako je vazdušni transport obično skuplji.

Kontejneri za izvoz i uvoz
Foto: Tanjug/AP

Cene kontejnerskog prevoza smanjene su poslednjih nedelja, jer je završen špic sezone, ali su one i dalje izuzetno visoke. Pomorska konsultantska kuća Sea-Intelligence prognozirala je da će za povratak cena u normalu biti potrebno 30 meseci, zbog dubine krize u lancu snabdevanja.

Uticaj troškova transporta na cenu koju plaća potrošač značajno varira u zavisnosti od proizvoda. Oni koji su zasnovani na složenim globalnim lancima snabdevanja kao što su kompjuteri, ili jeftiniji kabasti predmeti, kao što je nameštaj, koštaće namanje 10 odsto više. UNCTAD je pozvala vlade da podrže napore za vakcinaciju protiv Covid-19 u zemljama u razvoju kako bi se olakšao pritisak na cene i lance snabdevanja.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.