USPOREN PREKOOKEANSKI PREVOZ TERETA Umorne posade i smanjenje troškova diktiraju tempo

SvetVesti

8.6.2020 16:05 Autor: Vladimir Jokanović

USPOREN PREKOOKEANSKI PREVOZ TERETA Umorne posade i smanjenje troškova diktiraju tempo USPOREN PREKOOKEANSKI PREVOZ TERETA Umorne posade i smanjenje troškova diktiraju tempo
Sveprisutnost mera protiv širenja epidemije korona virusa sprečilo je redovne smene posada na prekookanskim brodovima i usporilo globalnu industriju vodnog transporta. Prema nekim procenam... USPOREN PREKOOKEANSKI PREVOZ TERETA Umorne posade i smanjenje troškova diktiraju tempo

Sveprisutnost mera protiv širenja epidemije korona virusa sprečilo je redovne smene posada na prekookanskim brodovima i usporilo globalnu industriju vodnog transporta. Prema nekim procenam trenutno je oko 400.000 zaposlenih na brodovima koji ne mogu kući i onih koji su kod kuće, a ne mogu na brod. Oko 80 odsto svetske trgovinske razmene obavlja se brodovima pa poremećaj u ovom vidu transporta povlači za sobom lančanu reakciju.

U globalnom prometu je oko milijardu brodskih kontejnera, a neke kompanije čiji su klijenti bili blokirani epidemiološkim merama smanjile su brzinu polovidbe. Njihovi brodovi prešli su na rute oko Afrike, izbegavajući troškove prolaska kroz Suecki kanal, prenosi portal Hellenic Shipping News. Mnoge kompanije smanjile su broj putovanja i pružaju svojim klijentima usluge kratkoročnog skladištenja, nakon što se industrija suočila sa najvećim padom od krize 2008. godine.

Nova taktika ne samo da omogućava uštedu smanjenjem troškova, nego pomaže i prilagođava se potrebama najvećih kupaca u novim okolnostima pada potrošnje. Sporije vreme isporuke omogućava uvoznicima odlaganje plaćanja isporučene robe, osim što ih štiti od gomilanja ogromnih viškova zaliha.

U jednoj kompaniji kažu da im je klijent rekao da bi mu učinili uslugu ako bi njegovi kontejneri obišli nekoliko krugova oko sveta, a u isto vreme, usporavanje isporuka stvorilo je probleme za kompanije poput Walmarta i Amazona, koje su nastavile prodaju po sistemu dostave, u uslovima stabilne i rastuće potražnje. Takvi klijenti sada se grabe za prostor na manjem broju brodova koji se brzo kreću otvorenim morima.

Istovremeno, članovima mnogih posada ugovori su produženi administrativnim merama, iako su time prekršena regulatorna pravila bezbednosti. Neke posade provele su već oko godinu dana na brodovima. Vlasnici brodova, sindikati i kapetani strahuju da će novo obnavljanje ugovora i dozvola biti nametnuto posle 16. juna kada budu istekla važeća produženja. Oni smatraju da je to rizično za ljude i lanac snabdevanja, a iz Međunarodne brodske komore poručili su da je to „tempirana bomba“.

Komora pokušava da sa vladama širom sveta usaglasi procedure za promenu brodskih posada. Ono što se nekada obavljalo rutinski sada je predmet iscrpnih analiza i razgovora, a vesti o zameni 1.127 mornara u Indiji i Kini imale su neobično veliki publicitet. Dodatni problem stvara redukovanje aviosaobraćaja, zbog čega je otežano prebacivanje posada na mesto ukrcavanja.

Procedure za smenu posada predviđaju koordinaciju država, kompanija, lokarnih i lučkih vlasti, u ispunjavanju strogih epidemioloških mera tokom smene posada i daljeg postupanja sa onima koji su napustili brod. Prema pisanju portala Seatrade Maritime News, protokol na 55 stranica koji su sačinili predstavnici industrije predviđa 12 koraka u promeni posade.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.