režim kretanja vozila određuje upravljač puteva

Zabrana preticanja za kamione ušteda za prevoznike, uz veću bezbednost saobraćaja

BiznisFirme u fokusuInfrastrukturaRegionU fokusuVesti

11.11.2021 13:46 Autor: Miljan Paunović

Zabrana preticanja za kamione ušteda za prevoznike, uz veću bezbednost saobraćaja Zabrana preticanja za kamione ušteda za prevoznike, uz veću bezbednost saobraćaja
Na svim auto-putevima i brzim regionalnim deonicama u Sloveniji početkom novembra je uveden propis da teretni kamioni nosivosti preko 7,5 tona ne smeju da... Zabrana preticanja za kamione ušteda za prevoznike, uz veću bezbednost saobraćaja

Na svim auto-putevima i brzim regionalnim deonicama u Sloveniji početkom novembra je uveden propis da teretni kamioni nosivosti preko 7,5 tona ne smeju da vrše preticanje od šest sati ujutru do 18 časova.

Preticanje je dozvoljeno jedino u noćnim satima, i na deonicama auto-puteva koje imaju tri saobraćajne trake. Ovu meru donela je državna slovenačka firma DARS, koja rukovodi auto-putevima u toj zemlji, a kako su saopštili, na ovaj način trebalo bi da se omogući bolji protok saobraćaja i da se izbegnu gužve, zastoji i začepljenja.

Ko prekrši ovu meru, može da očekuje kaznu u visini od 300 evra.

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović kaže za Biznis.rs da u zakonima koji uređuju ovu oblast u Srbiji nemamo takav propis, ali da ga je moguće uvesti.

„Za ovakvu odluku nisu potrebne izmene zakona, već nju može da donese lice, institucija koja je zadužena za održavanje i bezbednost na putevima. Sam upravljač može da postavi saobraćajni znak kojim se zabranjuje preticanje na određenim delovima auto-puta u određenom vremenskom periodu“, kaže Okanović i dodaje da takođe može da se odredi i u kom vremenskom periodu bi ta zabrana važila, da li radnim danom ili vikendom.

Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu dr Milan Vujanić kaže za naš portal da ovakva odluka ima i ekonomsku dimenziju, u smislu ušteda.

Kamioni
Foto: Pixabay.com

„Manja brzina vozila direktno utiče na manju potrošnju goriva, poslodavac će zaraditi na gorivu, a izgubiće na vremenu putovanja ukoliko bude gust saobraćaj, pa se vozilo lagano kreće. Ali, kada je gust saobraćaj kamion ni ne može da pretiče, zbog toga ovaj propis nije ništa epohalno. Naime, teška teretna vozila mogu da idu do 90 kilometara na čas, a putnička 130 km/h. Verujem da su taj propis uveli radi bezbednosti, jer ako dođe do nesreće onda je to teška nezgoda, pošto kamioni imaju i po 40 tona“, objašnjava Vujanić i dodaje da vlasnik kompanije čija su teretna vozila neće biti na nekom velikom gubitku, a dobiće na bezbednosti.

Damir Okanović kaže da je ova mera na auto-putevima sa dve vozne trake, zbog vremena preticanja teretnih vozila.

„Pretpostavljam da Slovenci u velikoj meri imaju auto-puteve sa po dve vozne trake i kada se kamioni međusobno pretiču to je proces koji relativno dugo traje i pravi problem vozačima koji idu preticajnom trakom. Većina tih teretnjaka ima uređaj koji im ograničava brzinu kretanja na 90 km/h, s tim što se ti uređaji razlikuju, te je nekom ograničena brzina na 92 km/h. Tako se dešava da šleper sa ograničenjem od 92km/h započne preticanje onog od 90 km/h, i to preticanje može da traje i da utiče na tok saobraćaja, zbog toga neke države pribegavaju ovakvim merama“, objašnjava direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Okanović ističe da strani prevoznici tempiraju vreme za prolazak kroz Srbiju, jer kako kaže, mi smo jedna od najliberalnijih država u režimu kretanja teretnih vozila.

„Mnoge države imaju zabranu kretanja teretnih vozila vikendom, mi to nemamo. To znaju i domaći i strani prevoznici, te oni iz inostranstva tempiraju vreme da prođu prvo države iz okruženja radnim danima, a da vikendom prođu kroz Srbiju“, ističe naš sagovornik.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.