Zašto su promene odlučujuće za uspeh svake organizacije?
Bolji posaoInovacijePoslovanje
30.10.2024 15:53 Autor: Ljiljana Begović 4
U današnjem dinamičnom poslovnom okruženju organizacije se suočavaju sa brzim tehnološkim napretkom, promenljivim tržišnim zahtevima i sve većim očekivanjima potrošača. U tom kontekstu, upravljanje promenama predstavlja ključan proces za preživljavanje i napredovanje.
Upravljanje promenama omogućava organizacijama da se prilagode novim okolnostima, efikasno reaguju na izazove i koriste prilike koje im se pružaju. Reč je o kompleksnom procesu koji obuhvata nekoliko ključnih elemenata.
“Da bi se postigao uspeh potrebno je obezbediti viziju, veštine, motivaciju, resurse, kao i akcioni plan. Ovi elementi deluju zajedno kako bi stvorili čvrstu osnovu za promene i omogućili organizaciji da se efektivno prilagodi. Kako je Sokrat jednom rekao: ‘Tajna promene jeste usmeriti svu svoju energiju ne na borbu protiv starog, već na izgradnju novog’. Upravo ovo je suština upravljanja promenama – fokusiranje na budućnost i usmeravanje resursa na kreiranje bolje verzije organizacije”, objašnjavaju poslovni konsultanti Biljana Lazarević i Veljko Davidović.
Promene donose brojne koristi, ali i izazove. Prednost promena leži u mogućnosti da se stvore nove ideje i inovacije, koje kasnije mogu voditi do velikih uspeha. Na primer, tehnološka promena u sektoru može ubrzati proizvodni proces, smanjiti troškove i poboljšati kvalitet proizvoda.
Međutim, zamke promena uključuju otpor zaposlenih koji ne žele da napuste svoju zonu komfora i suoče se sa nepoznatim.
“U organizacijama se promene mogu posmatrati sa dva aspekta: tehnološkog i ljudskog. Tehnološka strana promena odnosi se na unapređenje tehnologija i automatizaciju koja može zameniti ili smanjiti potrebu za ljudskim radom. S druge strane, ljudska strana promena fokusira se na promene u ponašanju zaposlenih kroz obuku i usmeravanje”, navode naši sagovornici.
Postoji nekoliko vrsta promena koje se mogu sprovoditi u organizacijama, uključujući slučajne, reaktivne, očekivane, razvojne, postepene, strateške, prelazne i transformacione. Svaka od ovih vrsta zahteva različit pristup i strategiju kako bi bila uspešno implementirana.
“Efikasno upravljanje promenama mora biti usklađeno sa poslovnim ciljevima organizacije. Osim toga, važno je izgraditi sposobnost za sprovođenje promena, jer je to od strateške važnosti. Proces promena zahteva poznavanje organizacione strukture i kulture, a uspeh zavisi od prilagođavanja strategije promena specifičnoj situaciji u kojoj se organizacija nalazi”, kaže Biljana Lazarević.
Poslovni konsultant Veljko Davidović ističe da neki od osnovnih koraka za implementaciju promena uključuju „odmrzavanje“ organizacije – odnosno raskidanje sa starim navikama, zatim sprovođenje same promene kroz jasnu komunikaciju o njenom značaju, i na kraju „zamrzavanje“, odnosno usvajanje novih vrednosti i normi koje su u skladu sa promenama.
Jedan od najvažnijih aspekata upravljanja promenama jeste upravljanje zainteresovanim stranama ili stejkholderima. To uključuje identifikaciju i razumevanje njihovih očekivanja, uticaja i ciljeva. Svaka zainteresovana strana ima drugačiji uticaj na promene, a upravljanje ovim interesima zahteva pažljivo planiranje.
“Na primer, važno je razumeti odakle potiče uticaj svake strane – da li se bazira na resursima, vremenu, finansijama ili informacijama? Takođe, važno je proceniti način na koji koriste svoj uticaj i kako promene utiču na njih. Različiti profili stejkholdera mogu uključivati direktore, menadžere i druge ključne igrače u organizaciji. Njihova reakcija na promene može biti presudna za uspeh celog procesa”, ocenjuje Biljana Lazarević.
Proces promene obuhvata tri glavne uloge: stratega, implementatora i primaoca promene. Strateg, obično na poziciji visokog menadžmenta, prepoznaje potrebu za promenom i definiše viziju željenog ishoda. Implementator je odgovoran za svakodnevno upravljanje promenom, koordinaciju unutar organizacije i prilagođavanje koraka za ostvarenje vizije. Primaoci promene su najveća grupa i često se suočavaju s izazovima prilagođavanja i usvajanja novih praksi.
“Za sprovođenje promena koristi se nekoliko strategija, uključujući ekspertsku, strategiju učenja, strategiju moći, strategiju nagrađivanja i pregovaračku strategiju. Svaka od njih ima specifične karakteristike i koristi se u zavisnosti od situacije”, navode naši sagovornici.
Pročitajte još:
Ekspertska strategija se oslanja na tehničko znanje i logiku kako bi uvela promene, dok strategija učenja stavlja fokus na emocije i vrednosti zaposlenih. Strategija moći koristi se u situacijama sukoba i otpora, gde je potrebno primeniti pritisak da bi se postigli ciljevi. Strategija nagrađivanja motiviše zaposlene putem beneficija, dok pregovaračka strategija nastoji da pronađe kompromis među različitim interesima.
“Uspešno upravljanje promenama zahteva jasan plan, definisane ciljeve i razumevanje svrhe promena. Svaki akter u procesu mora biti podržan u prevazilaženju prepreka, a programi za razmenu znanja dodatno olakšavaju sprovođenje promena. Takođe, važno je uspostaviti mehanizme za praćenje uspeha promena i biti svestan posledica ukoliko promena ne bude uspešna”, zaključuju poslovni konsultanti Biljana Lazarević i Veljko Davidović.
NATALY
30.10.2024 #1 AuthorPoslednji pasus je poenta.
PAVLE-2005
30.10.2024 #2 AuthorSve teži unapređenju pa i oni isto
SHALIMAR
30.10.2024 #3 AuthorSve lepo objasnjeno,ko se bude drzao ovakvih planova,moze samo da unapredi poslovanje
DOBRILA
31.10.2024 #4 AuthorPromenu su svakako bitne i znacajne..