Da li je novi zadatak HR sektora zadržavanje zaposlenih?
AnalizaBiznisBolji posaoU fokusu
9.6.2022 13:34 Autor: Stefan Petrović 8
Prema istraživanju globalne konsultantske kuće PwC sprovedenom među više od 50.000 radnika u 44 zemlje, svaki peti zaposleni planira da da otkaz u narednih godinu dana, a nezadovoljstvo platom je samo jedan od razloga za ovakav stav koji imaju prema trenutnom poslu. Upravo zbog toga autori istraživanja apeluju na poslodavce da ne uzimaju zaposlene „zdravo za gotovo“, time što ne mare za njihove zahteve ili im ne pružaju dovoljnu podršku.
Ovo najnovije istraživanje samo je potvrda trendova koji su uzeli maha, naročito u SAD. Tamo je u proteklih godinu dana otkaz dalo čak 47 miliona ljudi. Zbog svega toga je 2022. godina nazvana „godinom velikih ostavki“.
Čini se da je ovaj trend delimično stigao i u susednu Hrvatsku, a koliko je prisutan u Srbiji? Da li je i u našoj zemlji nezadovoljstvo zaposlenih tako izraženo i koliki je to izazov za poslodavce?
Prema rečima PR menadžera kompanije Poslovi Infostud Miloša Turinskog, Srbija još uvek nije u rangu zapadnih zemalja gde je moguća ovakva situacija, budući da kod nas ljudi ne daju otkaze tako masovno da bi to bilo zabeleženo kao određeni trend. Ipak, on dodaje da ukoliko dođe do napuštanja radnog mesta ljudi to pretežno čine zbog radnih uslova – kako veće zarade, tako i zarad boljih međuljudskih odnosa, mogućnosti napredovanja i usavršavanja.
„Ono što bi kompanije mogle da urade preventivno jeste upravo rad na svojoj kulturi i imidžu. Što se kulture tiče, sve one kompanije koje imaju dobar odnos prema svojim zaposlenima mnogo manje moraju da brinu o odlasku radnika“, naglašava Turinski.
U istraživanju koje je Infostud sproveo o najpoželjnijim poslodavcima u Srbiji, kandidatima je najbitnije bilo da je kompanija prvenstveno finansijski stabilna, da neguje dobre međuljudske odnose, dobar odnos sa nadređenima, dobar balans između poslovnog i privatnog života i transparentan sistem beneficija.
Za razliku od njega, managing partner HR Fabrike Nikola Milosavljević smatra da ovaj trend nije zaobišao ni Srbiju, te da je i kod nas, rame uz rame sa svetom, 2022. godina obeležena velikim brojem otkaza. Prema njegovim rečima, ova pojava ne bi trebalo previše da iznenađuje, budući da se šablonski dešava posle svake velike krize.
Ljudi su, objašnjava naš sagovornik, tokom tog perioda bili previše zabrinuti oko toga da li će se zaraziti virusom, hoće li preživeti, da li je vakcina zdrava ili ne, kao i o egzistencijalnim stvarima poput toga da li će ostati bez posla i slično.
„Sada, kada se završila ta velika kriza, došlo je do eksplozije tržišta jer su ljudi u prethodne dve godine imali mnogo više vremena da se posvete sebi i svojoj svrsi. Suočeni sa gubicima članova porodice, prijatelja ili samim strahom od potencijalnog gubitka – preispitivali su gde žele da vide sebe i kakve promene žele u životu“, objašnjava Milosavljević.
Upravo zato je, kaže on, 2022. godina nazvana godinom velikih ostavki u kojoj najveći talenti i najproduktivniji zaposleni odlučuju da promene posao, jer su shvatili da su se promenili i oni i poslodavci.
„Poslodavci više nisu isti, imaju drugačija očekivanja i fokus“, kaže on i dodaje da bi HR sektor trebalo najviše da radi na tome da zaštiti zaposlene i pruži im neki osećaj psihološke bezbednosti.
„Sada ovaj sektor ima novi zadatak, a to je da zadrži ljude – da prepozna postojeće talente u kompaniji koji su u prethodnom periodu doprineli razvoju“, naglašava Milosavljević.
Umesto toga, on konstatuje da su se kompanije okrenule novim ljudima, zaboravivši postojeće koji žele više fleksibilnosti, a kojima čak materijalni benefit nije jedini kriterijum.
„Umesto da rade na tome da im poprave položaj, kompanije zbog straha od gubitka postojećih radnika jačaju timove za regrutovanje gubeći fokus na one koji su već tu, što je slučaj i u Srbiji“, dodaje.
U prilog tome govori i, kako je naveo, maksimalan broj otvorenih pozicija u brojnim kompanijama. Međutim, kandidati danas imaju drugačije kriterijume prilikom odabira posla – pri biranju poslodavca oni gledaju i kulturu kompanije, njenu društvenu odgovornost, trudeći se da usklade svoje želje i senzibilitet sa kompanijom.
Nije reč samo o IT sektoru
Iako postoji prećutno mišljenje da se, bar kada je reč o Srbiji, veća fluktuacija zaposlenih dešava uglavnom u IT sektoru, naš sagovornik kaže da je isti slučaj i u drugim oblastima, ali da se taj trend najbolje vidi u informacionim tehnologijama pošto se radi o najbrže rastućoj industriji.
Rešenje ovog problema je, prema njegovom mišljenju, u tome da kompanije obrate pažnju na postojeće zaposlene i da im se prilagode, umesto da traže nove ljude.
Pročitajte još:
„Razvijanje postojećih zaposlenih umesto traženja novih je bolje, jer je kvalitetnije i jeftinije od stalnog traženja novih ljudi“, naglašava Milosavljević.
Sličan trend se, kako kaže, očekuje i u budućnosti, zbog čega dodaje da sve zavisi od ponašanja poslodavaca.
„Zadržavanje zaposlenih zahteva više od plate, a to je ispunjenost poslom i mogućnost da se bude autentičan“, zaključak je istraživanja konsultantske kuće PwC.
MARKO7
9.6.2022 #1 AuthorPa zaposlene treba održavati maksimalno…
SNEZANA
10.6.2022 #2 AuthorTako je,i motivisari i podsticati
JANA
9.6.2022 #3 AuthorTreba negovati i odzrzavati zaposlene …
TATJANA
9.6.2022 #4 AuthorDati stimulacije
MIŠKOVIĆ
9.6.2022 #5 AuthorKultura kom i odnos sa radnicima ne znači nmogo kada su primanja minimalna. Veliki br radnika ne može više da radi za minimalnu platu dok se vlasnici bogate
GOCA BG
9.6.2022 #6 AuthorOdlican clanak,treba da ga procita svaki vlasnik firme!
BRANA19
10.6.2022 #7 AuthorAko Zele da rade ,treba , danas svi traze posao , mole Boga da ga ne nadju…
goca87
10.6.2022 #8 AuthorPre svega treba ceniti trud i rad tih ljudi, dati dobre uslove….