Osnivanje nove aviokompanije bila je strateški važna odluka za Crnu Goru
InfrastrukturaIntervjuTurizamU fokusu
25.10.2021 08:01 Autor: Marko Andrejić
Osnivanje nove aviokompanije ozbiljan je i kompleksan proces koji zahteva određeno vreme. Naše rukovodstvo je preduzelo sve mere da se to uspešno obavi i mislim da smo ekstremno brzo oformili novu aviokompaniju. Napominjem da smo 8. februara osnovali privredno društvo, prvi čarter let imali smo 1. juna, dok smo sa redovnim aviosaobraćajem počeli 10. juna.
Okupili smo stručan tim mladih ljudi, prikupljen je „know how“ i za kratko vreme taj tim je napravio nešto za šta je na drugim tržištima potrebno i po nekoliko godina. Naš tim u kancelariji, na aerodromu i u avionu čine profesionalci koji imaju rešenost da kontinuirano grade i unapređuju jednu modernu kompaniju, a sa svojim znanjima i veštinama oni su glavni resurs aviokompanije. Princip sinergije koji ovde negujemo ojačava kako pojedinca, tako i tim, osnažuje rešenost da stalno podižemo sopstvene lestvice i da ostvarujemo rezultate uz maksimalno uvažavanje i međusobnu podršku.
Ovako osnivanje novog avioprevoznika Crne Gore u roku od samo tri meseca objašnjava izvršni direktor kompanije Air Montenegro Predrag Todorović. U razgovoru za Biznis.rs on govori o značaju nacionalne aviokompanije za jednu državu, planovima i narednim koracima Air Montenegra i uticaju pandemije na globalni aviosaobraćaj.
Nedavno ste rekli da je Air Montenegro kompletirao tek deo procesa potrebnih za funkcionisanje jedne aviokompanije, one najneophodnije, jer vam je želja bila da što pre krenete sa letovima. Šta je ostalo nedovršeno, odnosno koji su prvi naredni zadaci?
Vrlo smo zadovoljni što smo u rekordnom roku pokrenuli komercijalni avio-saobraćaj i u letnjoj sezoni ostvarili rezultate bolje od očekivanih. To je bio primaran cilj koji je ispunjen.
Želeli smo da budemo operativni do leta, a to je zahtevalo puno posla. Postojale su regulative koje smo morali da ispoštujemo, kako one u Crnoj Gori, tako i one evropskih institucija. Morali smo da napravimo plan letenja koji će odgovarati novoj kompaniji. Mi imamo velike planove, ali radićemo postupno, korak po korak jer su nam putnici na prvom mestu.
Planovi zavise i od situacije sa korona virusom. Nažalost, neka bitna tržišta su promenila pravila ulaska i pooštrila putne restrikcije. S druge strane, otvorila su nam se vrata nekih novih destinacija, poput na primer Turske.
Da li su razrešeni svi odnosi sa prethodnom nacionalnom aviokompanijom Crne Gore, Montenegro Airlinesom?
Država Crna Gora je donela odluku da joj je potreban novi nacionalni avio-prevoznik koji će biti konkurentniji na tržištu. Nacionalna aviokompanija je deo najvažnije infrastrukture države, a osnivanje nove kompanije je strateški bitna odluka za državu. Prednosti njenog osnivanja su u tome da država Crna Gora sada u svom vlasništvu ima dva moderna aviona tipa Embraer 195 i da u Air Montenegro-u ima pouzdanog partnera u promociji destinacije i u podršci crnogorske ekonomije. Na rešavanju odnosa sa Montenegro Airlines-om rade državni organi Crne Gore i verujemo da će na otvorena pitanja uskoro biti stavljena tačka.
Slovenija je ostala bez Adria Airlines-a, Croatia Airlines je ugrožena dolaskom Ryanaira u Zagreb. Koliko je važno postojanje nacionalnih aviokompanija u regionu i kakva su vaša očekivanja kada je reč o poslovanju Air Montenegra?
Kao što sam rekao, nacionalna avio kompanija je deo najvažnije infrastrukture države. Ona prevazilazi čisto finansijske aspekte jedne aviokompanije zato što ima znatno veći uticaj na celokupnu ekonomiju Crne Gore, koja je prvenstveno avio destinacija. U cilju što bolje dostupnosti i bolje povezanosti Crne Gore sa ostatkom sveta, osnivanje nove aviokompanije bila je strateški bitna odluka za našu državu.
Air Montenegro takođe radi na promociji Crne Gore kao destinacije za sva godišnja doba. U tom cilju mi pregovaramo sa velikim brojem inostranih turoperatera, razmatramo mogućnosti pokretanja novih avio-linija i kako bismo što bolje pozicionirali Crnu Goru na svetskoj turističkoj mapi.
Turizam je jedna od glavnih privrednih grana u Crnoj Gori. Koliko će Air Montenegro doprineti oporavku crnogorske privrede od korona krize?
Air Montenegro je do sada prevezla više od 76.000 putnika i ostvarila preko 1.000 letova. Crnoj Gori je potrebna dobra povezanost sa ostalim tržištima, odnosno zemljama, a to se najbolje postiže vazdušnim saobraćajem. Rezultati u letnjoj turističkoj sezoni su bolji od očekivanih, ali Crna Gora nije samo letnja turistička destinacija. Turizam ima značajan udeo u BDP-u Crne Gore i zato je avio-industrija vrlo važna za našu zemlju.
Ipak, avio-saobraćaj nije bitan samo na polju turizma, već i na polju ekonomije. Na primer, tržište Turske se pokazalo u tom segmentu kao jako interesantno, tako da sada u Crnoj Gori imamo ne samo turiste, već i novoosnovane kompanije iz Turske.
Koliko linija trenutno imate i koje još planirate u narednom periodu? Kakvi su planovi za nabavku novih aviona?
Trenutno letimo ka Beogradu, Istanbulu i Ljubljani. Tokom ove zimske sezone zbog velikog interesovanja putnika planirano je uvođenje dodatnih letova za Istanbul. Frankfurt smo obustavili zbog epidemijske situacije ubrzo nakon što je Crna Gora stavljena na crvenu listu, ali se nadamo da će se situacija uskoro stabilizovati i da ćemo ponovo uspostaviti letove i ka ovoj destinaciji.
Srbija je jedno od najvažnijih tržišta za Air Montenegro. Naš komercijalni saobraćaj je uspostavljen 10. juna ove godine upravo letom za Beograd, jubilarni hiljaditi let ostvarili smo baš na liniji Podgorica – Beograd. Naše dve zemlje povezuje ne samo turizam, nego i razvijeni porodični i ekonomski odnosi, i zato i tokom zimske sezone nastavljamo sa letovima ka Beogradu iz Podgorice i Tivta.
Dugoročni planovi su veliki. Planiramo da povećamo flotu, jer želimo da razvijamo mrežu letova. Svako tržište je specifično i zato moramo voditi računa i o tome koji tipovi aviona lete na koju destinaciju. Što se tiče cenovne politike, ona uvek zavisi od trenutka kada kupujete avio-karte. Uvek je bolje planirati na vreme, a takođe je dobro i sačekati promociju i tada kupiti kartu. Mi smo u stalnoj komunikaciji sa turoperaterima i turističkim agencijama, i sa njima u dogovoru imamo posebne turističke pakete sa povoljnijim cenama avio-karata.
Pročitajte još:
Očekujete li skori oporavak globalnog aviosaobraćaja koji je među najpogođenijim sektorima tokom pandemije?
Situacija sa korona virusom nas je sve zatekla. Pandemija je pogodila ceo svet, a avio-industriju i turizam najsnažnije. Ipak, stanje se konstantno menja i ono u ovom trenutku nije isto kao na početku pandemije. Putne restrikcije se sve više relaksiraju, a pravila putovanja su postala usaglašena: od putnika se zahteva da provere uslove ulaska na destinaciju, i većinom da imaju potvrde o vakcinaciji i/ili negativne rezultate PCR ili antigenskog testa.
Avio-kompanije su, takođe, usvojile higijenske standarde i zaštitne mere kojima garantuju zdravstvenu bezbednost putnika. Air Montenegro tako poseduje Safe travel sertifikat mere sprovedene u polju zdravstvene i higijenske zaštite na letu, a koji izdaje WZZC (Svetski savet za turizam).
Iako se pravila ulaska u zemlju mogu razlikovati i brzo menjati, ipak se avio-saobraćaj oporavlja, što je jako bitno za ekonomiju jedne države.