Kako firme za dostavu u Srbiji kontrolišu kurire
BiznisBolji posaoMoja firmaOsiguranje
30.9.2021 12:07 Autor: Marija Krsmanović
Najpoznatiji svetski internet trgovac, kompanija Amazon, nedavno je u svoja vozila dodala kamere kao sredstvo za praćenje vozača, a sa njima su došla i znatno rigoroznija pravila dostave. Vozači su već reagovali, veoma nezadovoljni novim sistemom, prvenstveno zbog nepravednih kazni koje su neki od njih dobili nakon što su drugi učesnici u saobraćaju uticali na to da pakete isporuče sa zakašnjenjem.
Naime, nove kamere u njihovim vozilima registruju dešavanja u vožnji koja dalje direktno utiču na njihov broj bodova, na osnovu koga im se obračunavaju bonusi i dodatna isplata.
Što se tiče dostave u Srbiji, poslednje dve godine u našoj zemlji dominantne su kompanije koje se bave dostavom hrane. Najpoznatije među njima – Wolt i Glovo – svoj rad zasnivaju na aplikacijama koje određuju tačnu lokaciju restorana, vozača i korisnika usluge.
Prema rečima generalnog menadžera Wolta u Srbiji, Đorđa Davidovića, ova kompanija radi sa više od 1.000 kurira na teritoriji Srbije. U razgovoru za Biznis.rs on navodi da vozači sami odlučuju kada i koliko će raditi, kao i da sami biraju rute od restorana do korisnika. Jedini zahtev je da svaka isporuka bude na adresi od 30 do 35 minuta nakon narudžbine.
S druge strane, kompanija Glovo koristi aplikaciju koja proračunava tačno vreme koje je potrebno da kurir, odnosno vozač, dostavi porudžbinu. Kako za Biznis.rs kažu iz Glova, proračuni se vrše uzimajući u obzir trenutne lokacije vozača, adrese restorana i korisnika. Isporuku uglavnom obavlja vozač koji je u datom trenutku najbliži restoranu.
Osim ove dve najveće, na tržištu su prostor dobile i domaće firme koje se bave isporukom i dostavom hrane, ali i drugih potrepština. Međutim, većina ovih kompanija prati svoje vozače na drugačiji način. Konkretno, firma za dostavu Alideda nema svoje kurire, već se u poslu oslanja na vozače restorana.
Kako kaže Janko Ratković iz Alidede, njihov sistem čine dispečeri koji imaju jasan uvid u kretanje vozača i njihove obaveze, te u skladu sa tim prave raspored isporuka. Ratković u razgovoru za Biznis.rs kaže da tako ređe dolazi do grešaka, a i stiče se bolji uvid u planiranje kapaciteta. To dalje dovodi do brže isporuke i nižih troškova.
Na pitanje o kažnjavanju vozača zbog kašnjenja, iz kompanije Alideda odgovaraju da firma treba da ostavi prostor za greške, čak i ako koristi softver, te da među vozačima ne treba tražiti krivce.
Što se tiče softvera za praćenje, oni uglavnom funkcionišu po istim principima u većini kompanija za dostavu. Glovo i Wolt oslanjaju se na aplikacije koje se baziraju na GPS lociranju. Isti je slučaj sa velikom nemačkom kompanijom Dynamic Parcel Delivery (DPD), koja obećava da će isporučiti paket u roku od jednog sata nakon narudžbine. Kako stoji na sajtu ove firme, putanju narudžbine može pratiti i sam korisnik, ukoliko u aplikaciju unese jedinstveni broj paketa.
Neki dostavljači, kao što su britanska kompanija Just Eat Takeaway i njena kanadska ćerka firma SkipTheDishes, koje sarađuju sa više od 500.000 restorana u 24 zemlje sveta, pružaju svojim partnerima dve mogućnosti. Restorani mogu da unajme sopstvene vozače, ili da im ih obezbedi Just Eat.
Pročitajte još:
Ova firma za praćenje vozača ima logističku podršku kompanije Stuart, koja takođe koristi GPS, ali i sistem botova koji šalju automatizovane zahteve vozačima u vezi sa statusom isporuke.
Donekle slična Amazonu, i ova firma je privlačila pažnju zbog poslovanja koje nije bilo u potpunosti na strani etike. Ipak, vozači Just Eat-a ne snose rigorozne kazne zbog kašnjenja, osim ako nije u pitanju obrazac ponašanja koji se ponavlja.