Kompanije imaju različite sisteme za praćenje isporuka

Kako firme za dostavu u Srbiji kontrolišu kurire

BiznisBolji posaoMoja firmaOsiguranje

30.9.2021 12:07 Autor: Marija Krsmanović

Kako firme za dostavu u Srbiji kontrolišu kurire Kako firme za dostavu u Srbiji kontrolišu kurire
Najpoznatiji svetski internet trgovac, kompanija Amazon, nedavno je u svoja vozila dodala kamere kao sredstvo za praćenje vozača, a sa njima su došla i... Kako firme za dostavu u Srbiji kontrolišu kurire

Najpoznatiji svetski internet trgovac, kompanija Amazon, nedavno je u svoja vozila dodala kamere kao sredstvo za praćenje vozača, a sa njima su došla i znatno rigoroznija pravila dostave. Vozači su već reagovali, veoma nezadovoljni novim sistemom, prvenstveno zbog nepravednih kazni koje su neki od njih dobili nakon što su drugi učesnici u saobraćaju uticali na to da pakete isporuče sa zakašnjenjem.

Naime, nove kamere u njihovim vozilima registruju dešavanja u vožnji koja dalje direktno utiču na njihov broj bodova, na osnovu koga im se obračunavaju bonusi i dodatna isplata.

Što se tiče dostave u Srbiji, poslednje dve godine u našoj zemlji dominantne su kompanije koje se bave dostavom hrane. Najpoznatije među njima – Wolt i Glovo – svoj rad zasnivaju na aplikacijama koje određuju tačnu lokaciju restorana, vozača i korisnika usluge. 

Prema rečima generalnog menadžera Wolta u Srbiji, Đorđa Davidovića, ova kompanija radi sa više od 1.000 kurira na teritoriji Srbije. U razgovoru za Biznis.rs on navodi da vozači sami odlučuju kada i koliko će raditi, kao i da sami biraju rute od restorana do korisnika. Jedini zahtev je da svaka isporuka bude na adresi od 30 do 35 minuta nakon narudžbine.

S druge strane, kompanija Glovo koristi aplikaciju koja proračunava tačno vreme koje je potrebno da kurir, odnosno vozač, dostavi porudžbinu. Kako za Biznis.rs kažu iz Glova, proračuni se vrše uzimajući u obzir trenutne lokacije vozača, adrese restorana i korisnika. Isporuku uglavnom obavlja vozač koji je u datom trenutku najbliži restoranu.

Osim ove dve najveće, na tržištu su prostor dobile i domaće firme koje se bave isporukom i dostavom hrane, ali i drugih potrepština. Međutim, većina ovih kompanija prati svoje vozače na drugačiji način. Konkretno, firma za dostavu Alideda nema svoje kurire, već se u poslu oslanja na vozače restorana.

Foto: Pixabay.com

Kako kaže Janko Ratković iz Alidede, njihov sistem čine dispečeri koji imaju jasan uvid u kretanje vozača i njihove obaveze, te u skladu sa tim prave raspored isporuka. Ratković u razgovoru za Biznis.rs kaže da tako ređe dolazi do grešaka, a i stiče se bolji uvid u planiranje kapaciteta. To dalje dovodi do brže isporuke i nižih troškova.

Na pitanje o kažnjavanju vozača zbog kašnjenja, iz kompanije Alideda odgovaraju da firma treba da ostavi prostor za greške, čak i ako koristi softver, te da među vozačima ne treba tražiti krivce.

Što se tiče softvera za praćenje, oni uglavnom funkcionišu po istim principima u većini kompanija za dostavu. Glovo i Wolt oslanjaju se na aplikacije koje se baziraju na GPS lociranju. Isti je slučaj sa velikom nemačkom kompanijom Dynamic Parcel Delivery (DPD), koja obećava da će isporučiti paket u roku od jednog sata nakon narudžbine. Kako stoji na sajtu ove firme, putanju narudžbine može pratiti i sam korisnik, ukoliko u aplikaciju unese jedinstveni broj paketa.

Neki dostavljači, kao što su britanska kompanija Just Eat Takeaway i njena kanadska ćerka firma SkipTheDishes, koje sarađuju sa više od 500.000 restorana u 24 zemlje sveta, pružaju svojim partnerima dve mogućnosti. Restorani mogu da unajme sopstvene vozače, ili da im ih obezbedi Just Eat.

Ova firma za praćenje vozača ima logističku podršku kompanije Stuart, koja takođe koristi GPS, ali i sistem botova koji šalju automatizovane zahteve vozačima u vezi sa statusom isporuke.

Donekle slična Amazonu, i ova firma je privlačila pažnju zbog poslovanja koje nije bilo u potpunosti na strani etike. Ipak, vozači Just Eat-a ne snose rigorozne kazne zbog kašnjenja, osim ako nije u pitanju obrazac ponašanja koji se ponavlja.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.