Veliki pad izvoza jagodičastog voća zbog pandemije i rata u Ukrajini
18.4.2022 09:00 Autor: Redakcija Biznis.rs 7
Izvoz zamrznute maline, zbog postpandemijske i ukrajinske krize, značajno je opao u poslednje dve godine, pa je tako u januaru ove godine izvezeno 5,570 tona, što je manje za oko 30 odsto u odnosu na januar 2021. godine, kada je izvezeno 7.930 tona ovog proizvoda, upozorava Grupacija proizvođača svežeg i zamrznutog voća i povrća Privredne komore Srbije.
Poređenje izvoza tokom prva dva meseca 2020, 2021. i 2022. godine svedoči o nastavku trenda smanjenja izvezenih količina.
Dok je tokom prva dva meseca 2020. godine izvezeno 19.700 tona zamrznute maline, u istom periodu 2021. godine za tri hiljade tona manje, ove godine izvezeno je svega 11.180 tona.
Proizvođači smatraju da su pandemijska kriza, rat u Ukrajini, značajno povećanje troškova života i energetska kriza, probudili strah od nestašica osnovnih životnih namirnica, što je dovelo do velikih poremećaja na tržištu Evropske unije. Sve to odrazilo se i na plasman zamrznutog voća iz Srbije na tržište EU i ostatka sveta.
Dodatno, uzrok je i što se taj proizvod ne može smatrati osnovnom životnom namirnicom. Tako je i izvoz u Nemačku, najveće tržište za srpsku malinu, u januaru 2022. godine prepolovljen u odnosu na januar 2021. godine.
Inostrani kupci, maloprodajni lanci i industrijski kupci kao razloge pada izvoza navode i promene u ponašanju kupaca.
“Potrošači zbog visoke cene zamrznute maline i kupine, kupuju jeftinije prozivode, poput mikseva ili zamrznutog egzotičnog voća, usmereni su na nabavku osnovnih životnih namirnica, poput ulja, brašna i šećera, zatim, opredeljuju se za jeftinije voće zbog straha i neizvesnosti koje donosi ekonomska kriza. Sa druge strane, industrijski kupci koji proizvode jogurte, džemove i slične proizvode, malinu i kupinu izbacuju iz proizvodnog programa zbog visoke cene i zamenjuju ih jeftinijim voćem”, navodi se u izveštaju PKS.
Istraživanja pokazuju da je u velikoj većini maloprodajnih lanaca zapadne Evrope zabeležen pad prodaje zamrznutog voća, između 10 i 30 odsto.
Nedavno istraživanje kompanije NielsenIQ, vodeće u oblasti istraživanja, navodi da je prodaja zamrznutog voća u Velikoj Britaniji pala za 11 odsto u odnosu na prošlu godinu. Najveći pad je zabeležen kod jagodičastog voća, a najmanji kod egzotičnog. Uzrokom se smatra povećanje cena pomenutih proizvoda.
Pročitajte još:
Zamrznuta jagoda, čija je berba počela u nekim zemljama EU, poput Grčke i Španije, solidnog je roda, sa cenama sličnim prošlogodišnjim. Predviđanja su da će manja prodaja svežeg voća u istočnoj Evropi u daljem toku berbe dovesti do blagog pada cena zamrznute jagode.
I pored rata u Ukrajini, izveštaji iz ove zemlje govore da je obrađeno oko 10 odsto više voćnjaka u odnosu na prošlu godinu i da se očekuje solidna berba. Poljski voćari, takođe, najavljuju rekordnu berbu jagodičastog voća i već sklapaju predugovore po znatno nižim cenama od prošlogodišnjih.
VERA
18.4.2022 #1 AuthorPovecace se izvoz, on zavisi od roda.
MIŠKOVIĆ
18.4.2022 #2 Authortreba što pre tražiti nova tržišta za naše odlično voće i povrće.
SNEZANA
18.4.2022 #3 AuthorBoga mi sve ce to pucati po dzepu proizvodjaca.
TATJANA
18.4.2022 #4 AuthorNormakno kad to nije osnovna zivotna namirnica, ali ako se raspodeli kolicina na vise manjih drugih zemalja, bice dobro opet
GOCA BG
18.4.2022 #5 AuthorSamo na nova trzista…
MARKO7
7.6.2022 #6 AuthorBaš loša vest za tržište…
Todor
5.7.2022 #7 AuthorI rod je smanjen 30%. Taman jedno na drugo je tu negde.