Održavanje temperature, ključni izazov u prevozu vakcina
29.1.2021 14:57 Autor: Vladimir Jokanović
Velika i sasvim razumljiva euforija koja je pratila takoreći istovremeno puštanje u promet nekoliko vakcina protiv korona virusa kao da je splasnula. Vakcinacija ne ide očekivanom brzinom, ali umesto logističkih izazova na koje su mnogi upozoravali, problemi su izgleda iskrsli u samoj proizvodnji i prodaji. Ipak, čuvanje i transport vakcina ostaju veoma osetljiva karika u hladnom lancu masovne imunizacije, a obim transporta i masovnost imunizacije doneli su izazove koji nisu postojali. Bez obzira na to koliko je neka zemlja bogata ili siromašna, vakcine se svima moraju dopremiti na isti način.
O načinima i značaju sigurnog transporta vakcina za Biznis.rs govorila je generalna direktorka kompanije Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju, Maja Suđicki Trzin. Iako njena kompanija trenutno ne učestvuje u prevozu vakcina protiv korona virusa, ona ima dugogodišnje iskustvo u transportu farmaceutskih proizvoda, lekova i bioloških materija, koji se obavlja po istim principima.
„GDP standard ili good distribution practice je najvažniji sertifikat za rad sa farmaceutskom industrijom i on obuhvata skoro sve zahteve u ovom smislu. Prvo načelo kod transporta lekova je da je bezbednost pacijenata na prvom mestu i to važi za sve proizvođače i sve zemlje. Ukoliko se tokom transporta lekova prekrši neko od pravila, lekovi su neupotrebljivi i uništavaju se. Pomoću senzora temperatura se prati sve vreme i prostora za greške nema“, objasnila je Maja Suđicki Trzin.
Pfizer-BioNTech vakcina od svih do sada odobrenih jedina zahteva ektremno nisku temperaturu. Evidentno je da se te vakcine najviše traže na svetskom tržištu. Druge dostupne vakcine ne zahtevaju tako niske temerature i njihov transport nije problematičan, jer postoji više opcija, kamioni hladnjače, recimo. Pfizer vakcine se pakuju u komore i oko njih se stavljaju blokovi suvog leda u količini koja je neophodna da se za datu udaljenost i procenjeno vreme transporta održi zahtevana temperatura. Nekada je to i 90 odsto kapaciteta komore za transport.
„Ključni faktori koji čine logistički izazov prilikom transporta vakcina i drugih lekova je održavanje temperature koju je odredio proizvođač. Svaki lek, vakcina a i većina medicinskih sredstava ima, ne preporučenu već obaveznu temperaturu na kojoj se prevozi i čuva. Međunarodni transport zahvaljujući obučenim ljudima, kvalitetnim vozilima i kvalitetnim komorama nije ranije imao problema, ali je naročito veliki izazov predstavila pojava Pfizer-BioNTech vakcine protiv korona virusa, koja se skladišti i transportuje na temperaturi od -70 stepeni u količini koja do sada nije bila viđena. Govori se o milijardama doza vakcina i upravo je taj broj i brzina kojom zemlje žele da vakcinišu stanovništvo postao izazov“, navela je direktorka kompanije Sumer& Co. Shipping D.O.O. za Srbiju.
Iako deluje na prvi pogled veoma teško, postići temperaturu od -70 °C je jednostavno uz odgovarajuću opremu i obučene ljude, rekla je naša sagovornica. Taj metod ne koristi se često, ali je tehnologija poznata. Prema komentarima profesionalaca iz sektora logistike u celom svetu i onih koji su neposredno uključeni u proces, problem je nemogućnost da se obezbedi dovoljan broj specijalnih komora i pakovanja u koje se stavlja suvi led (ugljen dioksid u čvrstom stanju). Bez suvog leda transport na tako niskim temperaturama nije moguć.
„Pomoću široko dostupnih sredstava za transport – hladnjača, pokretnih frižidera na baterije ili struju moguće je postići temperaturu do -20 °C. Niže temerature se postižu uz pomoć posebnih tehnoloških postupaka i gasova, ugljen dioksida i azota. Tečni azot ima temperaturu blizu -200 °C a suvi led do -80 °C. Rukovanje ovim materijama je dozvoljeno obučenim licima i zbog toga se prave posebne komore koje imaju deo za hladnu materiju i deo za proizvod“, objasnila je naša sagovornica i dodala:
„Ovakvih komora bilo je dovoljno za potrebe raznih industrija i koristile su se u skladu sa potrebama, ali postojeći kapaciteti sada nisu dovoljni za nezapamćeno veliku potražnju vakcina u kratkom roku. Kompanije koje proizvode komore rade 24 sata dnevno, ali ni to nije dovoljno, da se namiri potražnja“.
Oni koji su blizu fabrike vakcina u boljem su položaju. Proizvođači imaju različite uslove za izbor saradnika u transportu, ali se uglavnom svode na poznavanje procedura i značaja održavanja hladnog lanca, rukovanjem opremom za transport i sve je to praćeno odgovarajućim nacionalnim ili međunarodnim sertifikatima. Nakon vađenja iz suvog leda, proizvođač je naveo da vakcina mora da se potroši u narednih pet dana i da u toj fazi može da bude na temeraturi od 2 do 8 °C.