Cepanje multinacionalnih kompanija zbog želje vlasnika za boljom kontrolom
BankeBerzaBiznisInvesticijeNovacPoslovanje
16.11.2021 16:31 Autor: Stanislav Stanišić
„Velike multinacionalne kompanije po pravilu su akcionarska društva i akcionari koji njima upravljaju utiču na menadžment da dođe do podela i izdvajanja određenih delatnosti kao posebnih jedinica, kako bi mogli lakše da kontrolišu profitabilnost i efikasnost rada“, kaže za Biznis.rs broker Branislav Jorgić.
Samo u poslednjih nekoliko dana mogli smo da pročitamo da će se Johnson & Johnson, Toshiba i General Electric razdvojiti u nekoliko manjih entiteta. Konglomerati se ovakvim potezima pridružuju trendu cepanja multinacionalnih kompanija na više preduzeća, sa specijalizovanom delatnošću, kako bi pojednostavili svoju strukturu.
Kao sledeći motiv za razdvajanje Branislav Jorgić navodi želju multinacionalne kompanije da izađe iz neke delatnosti. Prvi korak je odvajanje te delatnosti od matične kompanije, kako bi kasnije na tržištu mogli da prodaju taj biznis.
Naš sagovornik podseća na skorašnji uspešan proces razdvajanja kada je nemački Siemens odlučio da odvoji delatnosti koje se bave vetroparkovima i medicinskom opremom. Novonastale kompanije Siemens Energy i Siemens Healthineers pokazale su svojim delovanjem na tržištu da ostvaruju bolje rezultate samostalno, a akcionari su dobili bolju kontrolu i praćenje efikasnosti poslovanja.
Kao primer cepanja kompanija na srpskom tržištu Jorgić navodi izdvajanje određenih delova Srbijagasa i Elektroprivrede Srbije (EPS) da bi se njihovo poslovanje uskladilo sa evropskim normama. Potreba je bila da se distribucija odvoji od proizvodnje i transporta, kako bi se izbegao monopolski položaj.
„Kod velikih domaćih privatnih kompanija ovi procesi razdvajanja nisu novost“, ističe Jorgić i podseća da je Delta Holding svojevremeno prodala i banku i osiguravajuću kuću koje su bile u sastavu matične kompanije.
Pročitajte još:
Naš sagovornik primećuje da su sve velike domaće kompanije organizovane iz delova, gde je glavni kriterijum za formiranje nekog ogranka, koji je organizaciono i pravno odvojen, pre svega delatnost.
„Stvoreni su uslovi da u jednom trenutku, ukoliko vlasnik odluči, može prodati deo po deo kompanije ili prepustiti određeni procenat vlasništva“, precizira Jorgić.
Za našeg sagovornika ukrupnjavanje domaćeg bankarskog tržišta je logičan proces.
„Osnovni motiv je ukrupnjavanje sektora, jer su banke bile kapitalno slabe i bez mogućnosti da prate velike projekte, tako da je njihovo poslovanje na tržištu bilo pod znakom pitanja“, zaključuje Jorgić.
Merdžovanjem do novih tržišta
Uporedo sa procesom razdvajanja došlo je i do nekoliko interesantnih „merdžovanja“, odnosno akvizicija. Coca-Cola je odlučila da preuzme većinski paket akcija u kompaniji koja proizvodi sportske napitke – Bodyarmor, za 5,6 milijardi dolara.
„Do kupovine ili spajanja kompanija dolazi u želji da se osvoji novo tržište ili da se eliminiše konkurencija“, ističe Jorgić i navodi primer Adidasa koji je svojevremeno kupovinom Reebooka pokušao da osvoji američko tržište. Cilj nije ostvaren i kompanija je ubrzo ušla u proces prodaje.