prodavci dužni da izdaju fiskalni račun za svaku ratu

Da li će nova fiskalizacija poslati čekove u prošlost?

BankeNovacPoslovanjeSrbijaU fokusu

29.6.2022 10:21 Autor: Stefan Petrović 12

Da li će nova fiskalizacija poslati čekove u prošlost? Da li će nova fiskalizacija poslati čekove u prošlost?
Nova pravila o fiskalizaciji dovela su i do novosti u proceduri prilikom plaćanja čekovima. Naime, sada će se za svaki ček izdavati poseban fiskalni... Da li će nova fiskalizacija poslati čekove u prošlost?

Nova pravila o fiskalizaciji dovela su i do novosti u proceduri prilikom plaćanja čekovima. Naime, sada će se za svaki ček izdavati poseban fiskalni račun, a Ministarstvo finansija je vrlo detaljno navelo i sve promene i obaveze koje ima trgovac, a odnose se i na kupca.

Čekovi su i dalje vrlo popularan način plaćanja na rate, a najčešće ih koriste stariji sugrađani i penzioneri, kao i ljudi koji imaju stabilna radna mesta, ali ne i dovoljna primanja da određena dobra priušte kupovinom u gotovini. I dok banke već godinama pokušavaju da izbace čekove iz upotrebe i svojim klijentima ponude neke druge proizvode, poput kartica ili kredita, pojedini ekonomisti smatraju da čekovi neće prestati da se koriste budući da njihovu upotrebu diktira kupovna moć građana, a prodavci moraju da se prilagođavaju potrošačima stvarajući im određene pogodnosti.

Komentarišući promenu u načinu korišćenja čekova koju je donela nova fiskalizacija, predsednik Udruženja potrošača Efektiva Dejan Gavrilović u razgovoru za Biznis.rs kaže da su čekovi i dalje prisutni kao sredstvo plaćanja zbog toga što su jedina beskamatna varijanta plaćanja na rate, te potrošači posežu upravo za njima. Druga strana medalje je to što čekovi bankama nisu isplativi, pa većina pokušava da smanji njihovo korišćenje, zbog čega već 13 godina nije promenjen limit od 5.000 dinara po čeku.

Kako kaže Gavrilović, tih 5.000 dinara koje potrošači danas imaju na raspolaganju nisu isto što i onih pre 10 godina, pa za ovaj iznos mogu da kupe manje. On dodaje da ne očekuje da će banke podići tu granicu, uz napomenu da neke i skroz ukidaju čekove kao sredstvo plaćanja.

Kada je reč o prodavcima, u novom pravilniku je propisano da oni, iako preko nove fiskalne kase račun izdaju kupcu u štampanoj formi, imaju i alternativu, odnosno mogu da dostave fiskalne račune i elektronskim putem uz saglasnost kupca, koji to može slobodno da traži. Međutim, ovde se procedura usložnjava što može biti kontraproduktivno po interes potrošača.

„Ova novina može da natera prodavce da ukinu čekove kao sredstvo plaćanja, budući da će računovodstvo učiniti komplikovanijim“, napominje Gavrilović.

Izvor: Freepik.com

Za razliku od njega, ekonomista i osnivač portala „Kamatica“ Dušan Uzelac smatra da čekovi neće prestati da se koriste, budući da njihovu upotrebu diktira kupovna moć građana, a prodavci moraju da se prilagođavaju potrošačima.

Kada je reč o samoj proceduri izdavanja računa, Uzelac taj deo naziva „pravilima igre“ koja ni na koji način ne tangiraju potrošače, već se tiču isključivo prodavaca.

„Do sada je kupovina na rate funkcionisala tako što dobijete račun onog momenta kada uzmete robu. Prodavac, inače, te čekove odmah sutradan unovči, ne čekajući momenat dospeća i on je servisiran“, kaže naš sagovornik, dodajući da su u celoj toj priči najveći potencijalni gubitnici upravo banke koje ništa ne zarađuju od toga.

Ono što, prema njegovim rečima, može da se uradi jeste da prodavci potencijalno smanje opseg onih koji mogu da kupuju na čekove.

„Oni mogu doneti strože uslove koji će ograničiti broj potrošača koji mogu da koriste ovu pogodnost“, kaže Dušan Uzelac, dodajući da se ova „pravila igre“ ipak mogu pojednostaviti time što prodavci račune šalju elektronskim putem, budući da novu fiskalizaciju upravo donosi digitalizacija.

Praveći paralelu sa inostranstvom, on navodi da nas u drugim zemljama prodavci pitaju da li uopšte želimo račun, i to u štampanom ili elektronskom obliku, ili ne. Za razliku od toga, podseća da su kod nas, osim prodavaca, i potrošači bili u obavezi da nose račun na određenoj udaljenosti od radnje, a čak su i stimulisani nagradnim igrama da ga uzmu.

I Dušan Uzelac kaže da nije poznato koliki je okviran broj potrošača koji plaćaju čekovima, ali dodaje da sama činjenica da prodavnice prehrambene robe nude svoje artikle na čekove govori u prilog tome da je kupovna moć građana mala.

Na pitanje da li će Efektiva reagovati na bilo koji način povodom promene u proceduri korišćenja čekova, Dejan Gavrilović kaže da će oni stati uz potrošače, ali da treba da prođe određeno vreme kako bi se videlo kako čitav proces funkcioniše.

„Ukoliko dođe do toga da trgovci odbiju da prodaju robu na čekove, mi ćemo reagovati“, kaže on i dodaje da bi ukidanje plaćanja na rate predstavljalo određenu vrstu udara na ne tako malu grupu potrošača.

  • MarijaS

    29.6.2022 #1 Author

    Nadam se da ne

    Odgovori

  • Emilija

    29.6.2022 #2 Author

    Nadam se da ce ostati cekovi

    Odgovori

  • goca87

    29.6.2022 #3 Author

    Ne bi trebalo…

    Odgovori

  • GOCA BG

    29.6.2022 #4 Author

    Kupovna moc gradjana je mala,ako cekove ukinu odredjene radnje vrlo brzo ce osetiti pad u pazarima…

    Odgovori

  • VANJA

    29.6.2022 #5 Author

    Nadamo se da nece biti tako!

    Odgovori

  • BRANA19

    30.6.2022 #6 Author

    Nema potrebe , ljudima je svakako olaksavajuce sa cekovima…

    Odgovori

  • TATJANA

    30.6.2022 #7 Author

    Nadam se da ce ostati u upotrebi

    Odgovori

  • Anna

    30.6.2022 #8 Author

    Iskreno, bilo bi lepo da se jednom za sva vremena rešimo čekova ali se morajuu dati bolje i efektivnije načine plaćanja na rate.

    Odgovori

  • GINKO

    30.6.2022 #9 Author

    Verujem sa hoce uspeti, narod nema puno izbora, prosto sateran narod u ćošak

    Odgovori

  • IVAN

    30.6.2022 #10 Author

    Mislim da nece

    Odgovori

  • kaćica

    30.6.2022 #11 Author

    Lepo sto napredujemo sa tehnologijom.

    Odgovori

  • TINA

    6.7.2022 #12 Author

    Treba smisliti nesto bolje od cekova

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...