Fokus na poboljšanju korisničkog iskustva i daljoj izgradnji 5G mreže u Evropi i SAD
Hi-techInfrastrukturaInovacijeInvesticije
11.3.2022 08:01 Autor: Marko Andrejić 8
Prošla godina je bila odlična za Deutsche Telekom, koji zapošljava 216.000 ljudi širom sveta, i premašila je prognoze. Naši prihodi u 2021. porasli su za 7,7 procenata, na 108,8 milijardi evra, a EBITDA AL 6,6 procenata na 37,3 milijarde evra. Na nemačkom tržistu beležimo dalji, dobar rast broja korisnika. „Magenta“ operateri u Evropi su uspešni, a ostvarene sinergije našeg T-Mobile US sa Sprintom na američkom tržištu su izuzetne.
Ovako Borislav Tadić, potpredsednik Deutsche Telekoma, inače rodom iz Banja Luke, ocenjuje poslovne rezultate jedne od najvećih svetskih telekomunikacionih kompanija u čijem menadžmentu je već godinama. U razgovoru za Biznis.rs on govori o digitalnoj transformaciji i novim tehnologijama, značaju zaštite podataka, poslovanju na Balkanu i planovima za naredni period.
Pandemija je mnoge kompanije, pa i pojedince, naterala da ubrzaju svoju digitalnu transformaciju. Kako se Deutsche Telekom snašao u novim okolnostima? Koji su vam bili glavni izazovi tokom protekle dve godine, a gde ste pronašli nove prilike?
„U prvom trenutku izazov je bila zaštita zdravlja, migracija dela radnih mesta u privatno okruženje, kao i podrška zaposlenima na terenu uz istovremenu primenu različitih mera koje su se brzo menjale od regiona do regiona. Nakon toga usledilo je jačanje digitalnih sposobnosti i veština vođenja na daljinu, kao i priprema „novog normalnog“. Nakon pandemije, smislena kombinacija rada iz kancelarije i od kuće će sigurno, između ostalog, uticati na naše upravljanje nekretninama, potrošnjom električne energije i voznim parkom. Pored veće efikasnosti, rezultat će biti bolji ekološki bilans i inkluzivnija radna sredina.
Tako razmišlja i niz naših korisnika, sa kojima zajedno razvijamo inovativna digitalna rešenja. Jedan primer iz grada u kojem živim je taksi industrija. U Hamburgu smo, naime, prošle godine podržali inicijativu „Taksi budućnosti“, te izgradili modernu mrežu punjača do 150 kilovata, gde se za samo 10 minuta električno vozilo osposobi za vožnju do 100 kilometara. Uz to, kombinacijom IoT (interneta stvari), GPS i 5G mreže nudimo mogućnost optimizacije saobraćajnih tokova, parkinga i „zelenog talasa“, kao i narudžbinu vozila pritiskom na taster.“
Prošla godina donela nam je mnogo tehnoloških noviteta, od daljeg razvoja blockchaina, uvođenja NFT tokena, najave Metaversa… Kako Deutsche Telekom vidi ovaj razvoj i svoju ulogu u daljoj digitalizaciji svakodnevnog života i rada?
„Deutsche Telekom je već početkom prošle godine investirao u decentralizovane finansijske tokove i javne blockchain mreže. Kao prva kompanija koja se pridružila Celo mreži, uz investiciju smo osigurali bezbednu infrastrukturu koristeći Otvoreni Telekom Cloud. Uz to, naša infrastruktura je prisutna u proof-of-stake mehanizmima blockchain servisa Chainlink i Flow. Takođe, u decembru prošle godine naš ICT integrator T-System je investirao u kripto token DOT, te u PolkaDOT interoperabilnu infrastrukturu javnih “blockchainova”, gde želimo da od početka budemo deo strukture upravljanja.“
Krajem prošle godine pojavila se priča o takozvanim OpenRAN – mrežama zasnovanim na otvorenim standardima koje navodno mogu da smanje troškove, poboljšaju bezbednost i povećaju konkurentnost. Neke projekcije govore da bi ova tehnologija mogla značajno da se proširi tokom 2022. godine. Da li Deutsche Telekom ima planove ovim povodom?
„Još u novembru 2021. godine naša kompanija, zajedno sa kompanijama Orange, Telecom Italia, Telefónica i Vodafone, napravila je pet preporuka za izgradnju OpenRAN ekosistema za Evropu. Neophodno je da Evropa ostane lider u razvoju mreža naredne generacije, jer one ubrzavaju inovacije i omogućavaju bržu implementaciju prvoklasnih usluga za naše korisnike. To će biti moguće ako bude političke podrške na visokom nivou, poreskih olakšica, kao i podrške za preduzeća i operatore – u prvom redu za one koji razvijaju i implementiraju OpenRAN rešenja u saradnji sa otvorenim laboratorijama, te kroz partnerstva javnog i privatnog sektora. Važno je da ova rešenja budu bezbedna, samoodrživa i standardizovana.“
Zajedno do „mira“ u sajber prostoru
Koliko je zaštita podataka bitna stavka u poslovanju kompanije poput vaše, koja barata velikom količinom informacija o korisnicima i njihovom ponašanju?
„Naša kompanija je lider u domenu zaštite ličnih podataka, te sajber bezbednosti. Visoke standarde i međunarodne sertifikacije primenjujemo u našim internim procesima, ali i plasiramo na tržištu putem kompanije Telekom Security. Naš stav je da bi svi akteri u javnom i privatnom sektoru trebalo da stave akcenat na zaštitu podataka, borbu protiv govora mržnje, i da zajedno razvijaju standarde za stabilnost operacija i „mir“ u sajber prostoru. Koliko je aktivnosti malicioznih agenata u ovom domenu, lako je vidljivo na primer na našem sajtu sicherheitstacho.eu, koji u realnom vremenu pokazuje broj, lokaciju i vrstu napada na našu mrežu mamaca. Juče smo tako zabeležili više od 45 miliona napada u samo 24 sata. Uz to, usko sarađujemo sa neprofitnim ogranizacijama poput „Deutschland Sicher im Netz“ („Nemačka: bezbedna na mreži“) koja upoznaje sa rizicima u ovom domenu, savetuje, nudi alate zaštite i obučava javnost i privredu.“
Kakvi su planovi Deutsche Telekoma za poslovanje na Balkanu? Da li su u planu nove investicije i da li možemo očekivati da se uskoro pojavite i na tržištima na kojima trenutno niste prisutni (Srbija, BiH)?
„U našem fokusu su trenutno tržišta u Sjedinjenim Američkim Državama, zapadnoj, centralnoj i istočnoj Evropi, a na jugoistoku Evrope već uspešno posluju naše kompanije u Severnoj Makedoniji, Hrvatskoj i Crnoj Gori. Takođe, radujem se činjenici da sa mojom organizacijom sarađuje sve više kompanija iz Banja Luke, Beograda, a u planu su i Novi Sad, Sarajevo i druge sredine. Radi se o divnoj prilici ovim kompanijama za inovativne projekte, stvaranje radnih mesta, kao i anganžman najboljih talenata iz regije. Saradnja se primarno odvija u domenu projektovanja i dokumentacije, izgradnje i održavanja mrežne infrastrukture, i građevinskih radova.“
Koji su glavni uslovi za ulazak na novo tržište?
„Razvojne šanse, stabilnost regiona i moderna, otvorena regulativa. Takođe, transparentnost poslovanja, te orijentacija ka ekološkim standardima, inkluziji i univerzalnim vrednostima društva, igraju važnu ulogu pri biranju investicija.“
Pročitajte još:
Gde će biti fokus poslovanja Deutsche Telekoma u 2022. godini?
„Naša prognoza za 2022. godinu je Free Cashflow od 10 milijardi evra, te rast prečišćenog Core EBITDA za pet procenata. Fokus ostaje na daljem poboljšanju korisničkog iskustva, daljoj izgradnji i utilizaciji 5G mreže u Evropi i SAD, rekordnoj izgradnji više od dva miliona priključaka na optičku mrežu (FTTH) u Nemačkoj, te razvoju modernih rešenja za poslovne korisnike i značajnom društvenom anganžmanu.“
SANJA
11.3.2022 #1 AuthorNe razumem sto je 5g mreza toliko znacajna,koliko znam dosta steti,nek se ravije da ne steti pa nek je onda postavljaju
TINA
11.3.2022 #2 AuthorU ovom trenutku, to nije toliko ni znacajno
Emilija
11.3.2022 #3 AuthorStetna maksimalno
BIJUTI27
11.3.2022 #4 AuthorObiće nam se o glavu i 5 G, samo polako…
IVAN
11.3.2022 #5 AuthorToliko dobra toliko i losa 5G mreza.
DANIJELA
11.3.2022 #6 AuthorNe treba zuriti sa 5G mrezom.
GOCA BG
11.3.2022 #7 Author5 G nikako…
ZVE84
13.3.2022 #8 AuthorSTOP 5G MREŽI!