Kako do pozajmice dolaze klijenti sa lošom kreditnom istorijom?
15.6.2021 08:05 Autor: Ljiljana Begović
Jun je mesec kada zbog plaćanja letovanja ili renoviranja stana banke dobijaju zahteve za veliki broj keš kredita. Takođe, građani za izmirivanje raznih potrepština koriste dozvoljeni minus i kreditne kartice. Međutim, kada odete u banku, a u nekom periodu niste na vreme izmirivali svoje obaveze možete se susresti sa nečim što se zove loša kreditna istorija.
Kreditni biro Udruženja banaka Srbije je mesto na kom se vodi centralizovana evidencija o dugovanjima građana. Na osnovu podataka koje banke dostavljaju Kreditnom birou, formira se jedinstvena evidencija u kojoj se beleže podaci o tome kod koje banke ste i po kom osnovu zaduženi (kredit, limit po kreditnoj kartici, pozajmica po tekućem računu, dato jemstvo i sl.), kad i u kom iznosu ste se zadužili i da li i koliko uredno izmirujete svoje obaveze, tj. da li ih izmirujete o roku dospeća.
„Podaci u Kreditnom birou se svakodnevno ažuriraju elektronskim putem. Banka u svakom trenutku, uvidom u vaš lični izveštaj, može proveriti da li ste redovan platiša, a na osnovu toga i odlučiti da li će vam odobriti kredit“, kažu iz NBS.
Kreditni biro u Srbiji vodi pozitivne i negativne podatke,koji se brišu iz baze podataka u roku od tri godine, počev od dana izmirenja obaveze klijenta prema banci, odnosno raskida ugovora o korišćenju usluge. To bi značilo da, ako ste imali kašnjenje u plaćanju kredita duže od 60 dana, bićete evidentirani kao neuredan platiša u naredne tri godine i nećete biti u mogućnosti da se ponovo kreditno zadužite u nekoj finansijskoj instituciji.
Pročitajte još:
Izveštaj Kreditnog biroa smatra se urednim, ukoliko ne postoje sumnjiva i sporna potraživanja, i ukoliko klijent nema docnju u Kreditnom birou veću od 50 odsto mesečne obaveze kredita ili kreditne kartice koji je bio u docnji, odnosno 10 odsto spornog potraživanja po tekućem računu u odnosu na dozvoljenu pozajmicu
Izveštaj kreditnog biroa zahteva svaka poslovna banka pri stupanju u poslovne odnose sa novim klijentom i pri odobravanju bilo kog kreditnog proizvoda. Mogućnost da dobije podatke iz izveštaja Kreditnog biroa ima poslovna banka, ali samo na osnovu potpisane saglasnosti od strane klijenta, i sam klijent. On svoj izveštaj može zahtevati preko poslovne banke ili u sedištu Kreditnog biroa u Udruženju banaka Srbije.
Ipak postoji način da poboljšate svoju kreditnu istoriju.
„Ne postoji neka čvrsta tržišna definicija za lošu kreditnu istoriju. Praksa je različita od banke do banke ali uglavnom se svodi na to da klijent u određenom vremenskom periodu obično od jedne do tri godine unazad, nije u dogovorenim rokovima plaćao svoje dospele obaveze. Pre svega kašnjenje se odnosi na vremenski period duži od 30, 60 ili 90 dana. Zbog docnje ili zbog neplaćanja klijent može dospeti u status neizmirenja obaveza. Takođe, može se desiti da je sama banka otpisala njegova dugovanja usled nenaplativosti“, navode za Biznis.rs iz ErsteBank.
Naši sagovornici naglašavaju da klijent svoj kreditni profil poboljšava najpre urednim izmirenjem svojih obaveza, u dogovorenim rokovima.
„Stvaranjem dobre kreditne istorije vi zapravo stvarate pozitivnu sliku o sebi kao odgovornom korisniku kreditnih proizvoda koji uredno izmiruje svoje obaveze. To će vam olakšati dobijanje novog kredita, kreditne kartice i drugih kreditnih proizvoda“, objašnjavaju iz NBS.
Naši sagovornici savetuju da ako u određenom trenutku ne možete za izmirite svoje kreditne obaveze, da se odmah obratite banci.
Na taj način možete dobiti reprogram kredita putem produženja roka otplate kredita i/ili uvođenjem grejs perioda. Takođe, objedinjavanjem svih obaveza, po više različitih plasmana, moguće je i refinansirati dug.