Naplata po pređenom kilometru pravednija od vinjete
AutomobiliEUInfrastrukturaNovacRegion
2.3.2022 11:01 Autor: Stanislav Stanišić 26
„Promena načina naplate putarine, koju je pokrenuo Evropski parlament, samo je podsećanje na ranije direktive i odluke koje datiraju još iz 2004. i 2009. godine (Directive 2004/52/EC; i Commission Decision 2009/750/EC), a kojima se pokušava uvesti jedinstveni evropski sistem naplate EETS – European Electronic Tolling Service. Cilj ove promene je da se cena određuje u odnosu na broj pređenih kilometara, kao i u odnosu na emisiju štetnih gasova“, kaže za Biznis.rs redovni profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Draženko Glavić.
Glavna ideja novih pravila je da se naplata putarine umesto vremenskog modela (time-based) promeni u model pređenih kilometara (distance-based), čime bi se ostvarili ciljevi da korisnik plaća ono što koristi-pravična naplata, i da zagađivač plaća, odnosno da oni koji više zagađuju okolinu plate više.
Vinjete u sadašnjem obliku su nedovoljno pravedno sredstvo plaćanja, jer predstavljaju paušalnu taksu kojom se plati za određeni broj dana (nedeljno, 10 dana, mesečno ili godišnje).
„To znači da niko ne plati ono što koristi, već neko ko retko i malo koristi autoputeve plati skuplje dok svakodnevni korisnici koji putuju više prođu jeftinije. Zbog toga se kao mera ublažavanja nepravičnosti vinjeta predviđa novi tarifni model koji će biti prilagođen i povremenim korisnicima autoputa, na primer dnevne karte umesto sedmičnih i slično, što je naročito bitno za korisnike u tranzitu“, ocenjuje Glavić.
Naš sagovornik navodi da postoje teškoće u sprovođenju odluka jer se pojedine zemlje protive ovakvom načinu naplate putarine.
„Već nekoliko puta je određivan datum kada će startovati jedinstveni sistem evropske putarine, ali to nije uspelo jer postoji otpor pojedinih zemalja članica EU. Ide se na jedinstveni evropski sistem putarine koji podrazumeva jedan ugovor i jedan uređaj – TAG za celu Evropu, gde bi zemlje koje trenutno imaju vinjetu u perspektivi morale preći na ovaj sistem putarine“, objašnjava Glavić.
Tarifiranje po principu zaštite od štetnih gasova pravi se u smislu da onaj ko više zagađuje više i plaća. Plan je da se naplati negativni uticaj vozila na okolinu u funkciji količine emisije štetnih gasova.
Pročitajte još:
„Zemlje će biti slobodne da odrede, na primer, električnim automobilima da imaju besplatnu putarinu ili besplatan ulazak u centar grada. Države će morati da imaju tarifnu politiku koja će uključiti uticaj koji napravi automobil svojim štetnim gasovima“, ocenjuje Glavić i dodaje da visina putarine u sistemu EETS nije propisana već ima neke okvire, u zavisnosti od više faktora kao što su BDP zemlje, kategorija vozila, emisiona klasa vozila, kao i u nekim slučajevima uštede koje se ostvaruju korišćenjem autoputa, tunela ili mosta u odnosu na dvotračni put.
„Taj raspon se kreće od tri evrocenta za zemlje u razvoju, 5-6 evrocenti za srednje razvijene zemlje i do devet evrocenti po kilometru za prvu platnu kategoriju, za bogatije zemlje gde su vozači spremniji da plate više za korišćenje autoputa“, zaključuje Glavić.
Ika
2.3.2022 #1 AuthorBiće dobra novina ako je usvoje.
MIŠKOVIĆ
2.3.2022 #2 Authorkrajnje je vremne da se kod nas počne sa plaćanjem putarine po novim evropskim sistemima
da li vinjete ili kilometar svejedno
trenutno je putarina preskupa za puteve u našoj zenlji
VILENJAK
2.3.2022 #3 AuthorA na sve to najlošiji putevi u svetu! Kvalitet nula!
FRUIT04
2.3.2022 #4 AuthorOK za kopneni saobracaj, a sta cemo sa vodenim saobracajem. Vinjete su preskupe za teritorijalne vode Srbije kao I Crne Gore
IRINA
2.3.2022 #5 AuthorMožda je bolje rešenje
MADMAX
2.3.2022 #6 AuthorKako god kod nas je preskupo.
Igi
2.3.2022 #7 AuthorOpet je povoljnije nego u Hrvatskoj
zmau
3.3.2022 #8 AuthorKod nas je debelo ispod ekonomske cene. Ceo sistem autoputeva je debelo dotiran iz budžeta, a korisnici autoputeva plaćaju samo neku sitnu participaciju.
Preskupo jeste, ali za poreske obveznike.
NIKOLA.NIDZO
3.3.2022 #9 Authornije to tacno
MARKO7
2.3.2022 #10 AuthorIskreno više ni ja nemogu da shvatim.Pa sada će i gorivo poskupeti kako pričaju tako da će i cena po pređenom kilometru poskupeti
Emilija
2.3.2022 #11 AuthorBice dobro ako se usvoji.
LJUBIŠA
2.3.2022 #12 AuthorKod nas u Srbiji se nisšta ne isplati
GOCA BG
2.3.2022 #13 AuthorKod nas su nerealne cene putarina,ako se ovo usvoji,pozdravljam…
Sasa
3.3.2022 #14 AuthorOvde se pominje kolicina zagadjenja niko ne procita detaljno a komentarise – ovakvim nacinom putarine sto je manji euro standard motora to je veca putarina i opet za bogatije tj novija vozila manja za starija veca a sta. mislite kolika vecina vozila u Srbiji koji standard ispunjava….sve ce ovo sirotinja da plati kakva pravednost prilikom naplate cccc
BIJUTI27
2.3.2022 #15 AuthorOvo bi zaista bilo super da se usvoji, a i fer.
TINA
2.3.2022 #16 AuthorPretpostavljam da ce biti ipak bolje
CELEKRALJ
2.3.2022 #17 AuthorI verovatno ćemo plaćati 😂
CELEKRALJ
2.3.2022 #18 AuthorViše
DANIJELA
2.3.2022 #19 AuthorSvakako jeste bolje resenje ali skupo ili ne, znace nam novi putevi jer brze stizemo na zeljenu destinaciju iako skuplje ali kvalitetnije svakako.
IVAN
2.3.2022 #20 AuthorTako i treba.
ZVEZDICA01
3.3.2022 #21 AuthorNadam se da će ovo biti usvojeno i da će najveću cenu plaćati najveći zagadjivači. Čuvajmo prirodu!
MARA
3.3.2022 #22 AuthorTo bi bilo najrealnije
BRANA19
3.3.2022 #23 AuthorOk je ako se usvoji , ali je kod nas svakako preskupo…
MAJALG
5.3.2022 #24 AuthorDobar bi bio model kada bi vecina gradjana vozila novija vozila samim tim bi zagadjenje bilo manje, ali je realno da bi po predjenim kilometrima trebala da se naolacuje putarina…
LUKA
8.3.2022 #25 AuthorTako I treba
DANA
9.3.2022 #26 AuthorPa tako i treba