Vožnja po auto-putevima na zapadu Balkana duplo skuplja od zemalja na istoku

Evropa prelazi na jedinstven sistem putarine, elektronske vinjete nisu dugoročno rešenje

AutomobiliEUInfrastrukturaNovacSrbija

9.2.2022 13:16 Autor: Stanislav Stanišić 21

Evropa prelazi na jedinstven sistem putarine, elektronske vinjete nisu dugoročno rešenje Evropa prelazi na jedinstven sistem putarine, elektronske vinjete nisu dugoročno rešenje
Od početka februara za vožnju u Sloveniji potrebne su elektronske vinjete, a dosadašnje nalepnice na vetrobranskom staklu, kojima se dokazivalo da je putarina plaćena,... Evropa prelazi na jedinstven sistem putarine, elektronske vinjete nisu dugoročno rešenje

Od početka februara za vožnju u Sloveniji potrebne su elektronske vinjete, a dosadašnje nalepnice na vetrobranskom staklu, kojima se dokazivalo da je putarina plaćena, nakon 13 godina odlaze u istoriju.

Cene za nedeljnu, mesečnu i godišnju vinjetu ostaju iste, s tim da godišnja od sada važi godinu dana od datuma kupovine, umesto do kraja kalendarske godine.

Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Draženko Glavić u razgovoru za Biznis.rs navodi da je ovakav sistem već u upotrebi u pojedinim evropskim državama, kao što su Mađarska i Slovačka.

Elektronska vinjeta vezana je uz registarski broj vozila i nije prenosiva. Prilikom kupovine potrebno je navesti registarski broj vozila i e-mail adresu, a u formularu navesti način plaćanja ako se kupuje putem interneta.

Naš sagovornik kaže da su prednosti ovakvog načina naplate putarine samo estetske prirode.

„Jedini benefit je manje maltretiranje vozača, jer nema lepljenja nalepnica na staklo, naruživanja izgleda kola, i naknadnog vremena potrošenog na naporno skidanje. Ostalo je sve kao i klasična vinjeta“, navodi profesor Glavić.

Foto: JP Putevi Srbije

Vozači koji nisu sami sebi osigurali vinjetu putem interneta mogu je, kao i do sada, kupiti na mestima gde su se uzimale vinjete u obliku nalepnica. Sistem funkcioniše tako da registarske brojeve vozila za koja je plaćena putarina prate kamere koje su postavljene na kontrolnim tačkama puteva.

Profesor Draženko Glavić ističe da celokupan sistem elektronske naplate putarine nije rešenje u dužem vremenskom periodu.

„Evropa odustaje od ovog načina naplate putarine i ide na jedinstveni evropski sistem putarine EETS, pa nije baš za očekivati upotrebu u Srbiji ovakve, inače proste, tehnologije plaćanja putarine. Zemlje koje koriste ovu tehnologiju biće u jednom trenutku prisiljene da se uklope u EETS, a ova tehnologija nije interoperabilna sa EETS“, objašnjava Glavić.

On ističe da skoro sve zemlje zapadne Evrope imaju znatno skuplju putarinu u odnosu na Srbiju. Kao primer navodi Italiju i Francusku koje prednjače i imaju skoro tri puta veću cenu putarine od naše zemlje za prvu kategoriju vozila.

„Zapadni deo Balkana je skoro duplo skuplji. Bosna i Hercegovina i Hrvatska naplaćuju šest eurocenti po kilometru za I kategoriju vozila, dok su u Srbiji i Severnoj Makedoniji duplo niže putarine – oko tri eurocenta po kilometru“, navodi profesor Glavić.

Naš sagovornik objašnjava da postoji samo jedan ispravan način korišćenja sredstava od naplate putarine.

„Ta sredstva bi trebalo da se koriste za otplatu troškova izgradnje auto-puta, zatim za pokrivanje troškova održavanja auto-puta i naplate putarine, kao i za dalje proširenje auto-putne mreže izgradnjom novih auto-puteva. Ako se sredstva koriste za putnu mrežu nižeg ranga, to nije optimalno rešenje“, zaključuje profesor Saobraćajnog fakulteta.

  • IVAN

    9.2.2022 #1 Author

    Elektronska naplata je pravo resenje za vozace.

    Odgovori

  • DANA

    9.2.2022 #3 Author

    Treba olaksati svima placanje,ne Samo mladjima.

    Odgovori

    • MARA

      9.2.2022 #4 Author

      Znaci, priprema se teren za poskupljenje putarine kod nas.

      Odgovori

  • Dragana

    9.2.2022 #5 Author

    Odlicno, bice mnogo brze

    Odgovori

  • ZVEZDICA01

    9.2.2022 #6 Author

    Cene putarine bar jos uvek nisu skocile

    Odgovori

  • LJUBIŠA

    9.2.2022 #7 Author

    Dobro je.

    Odgovori

  • JANA

    9.2.2022 #8 Author

    Vinjete nikada nisu ni bile pravo resenje ali evropska unija radi sta zeli ,elektronska naplata je nakbolje resenje …

    Odgovori

  • BIJUTI27

    9.2.2022 #9 Author

    Velika ušteda vremena, kao i nerava i živaca..

    Odgovori

  • VILENJAK

    9.2.2022 #10 Author

    Ne možemo da se pohvalimo kvalitetom autoputa, pre svega…a putarina će poskupeti sigurno…. Ali vinjeta je odlično rešenje, ne gubiš vreme i nema zadržavanja.

    Odgovori

  • BOJANA

    9.2.2022 #11 Author

    Odlično rešenje

    Odgovori

  • ZVE84

    9.2.2022 #12 Author

    Po pitanju putarine Srbija je najskuplja….

    Odgovori

  • GOCA BG

    9.2.2022 #13 Author

    Naravno da je elektronska naplata najbolje i najbrze resenje…

    Odgovori

  • DANIJELA

    9.2.2022 #14 Author

    Cene putarine treba uskladiti sa standardnom.

    Odgovori

  • SNS BOTOVI

    10.2.2022 #15 Author

    Na svaku vest na ovom saju sns botovi ostavljaju besmislene komentare. Zašto?

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    10.2.2022 #16 Author

    Ostalo je jos putarinu da podignu….slazem se da treba da se nadje najbolje resenje….

    Odgovori

  • Anna

    10.2.2022 #17 Author

    Elektronska naplata bi umnogome olakšala putovanje. A što se tiče cena putarine u Srbiji u odnosu na EU- kakvi su putevi takva je i putarina. Manijakalno građenje auto puteva koji nemaju svrhu ozbiljno umanjuje budžet za održavanje već postojećih.

    Odgovori

  • BRANA19

    10.2.2022 #18 Author

    Nije lose , treba svima olakšati…

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    10.2.2022 #19 Author

    dugo koristim TAG za el naplatu odlicna opcija ali je putarina na našim putevima preskupa

    Odgovori

  • Lelica

    10.2.2022 #20 Author

    Sve sto je jednostavnije i olaksava je dobro.

    Odgovori

  • GAGA

    10.2.2022 #21 Author

    U odnosu na nas standard, putarina je preskupa, ali je pravo pitanje da li se zaista koristi za odrzavanje puteva i prosirenje putne mreze

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...