Posledice napada na brodove u Crvenom moru

Rastu troškovi brodskog transporta

NovacSvet

27.5.2024 13:47 Autor: Vladimir Jokanović 2

Rastu troškovi brodskog transporta Rastu troškovi brodskog transporta
Troškovi međunarodnog transporta naglo su porasli, jer se preduzeća pripremaju za slanje robe za prazničnu sezonu daleko ranije nego inače, što je znak dalekosežnih... Rastu troškovi brodskog transporta

Troškovi međunarodnog transporta naglo su porasli, jer se preduzeća pripremaju za slanje robe za prazničnu sezonu daleko ranije nego inače, što je znak dalekosežnih posledica poremećaja usled napada u Crvenom moru.

Prosečna cena transporta kontejnera od 12 metara (40 stopa) između Dalekog istoka i severne Evrope u kratkom roku, što je cena koja je najosetljivija na tržišne cene, prošle nedelje je dostigla 4.343 dolara, što je otprilike tri puta više nego u istom periodu prošle godine, prema podacima koje prati tržište transporta Xeneta, prenosi Financial Times.

Cene još nisu nadmašile vrhunac zabeležen neposredno nakon što su militantni Huti iz Jemena u novembru počeli da raketiraju brodove. Zbog toga cene rastu i tokom obično mirnog perioda za transport u prolećnim mesecima. Tipično, cene dostižu vrhunac između kasnog leta i jeseni, kada trgovci na malo počinju da uvoze robu za novembarske rasprodaje i božićnu sezonu kupovine.

Industrijski analitičari su ocenili da ponovno povećanje troškova transporta ima više uzroka. Ali oni su uglavnom povezani sa napadima u Crvenom moru, za koje Huti tvrde da su podrška Palestincima iz Gaze tokom rata Izraela sa Hamasom. Troškovi brodskog transporta dostigli su rekordne vrednosti tokom 2021. godine, kada se prekookeanski prevoz kontejnera plaćao više od 20.000 dolara, ali su se tokom 2023. godine vratile na prepandemijski nivo.

Ovi napadi su ograničili globalnu ponudu transportnog prostora i kontejnera, jer su brodovlasnici koji putuju između Azije i Evrope prisiljeni da plove dužim pute oko Afrike. Zbog rata u Gazi, brodovlasnici se pripremaju moguće poremećaje globalnih lanaca snabdevanja tokom jeseni.

Suočene sa slabom globalnom ekonomijom i viškom brodova prošle godine, glavne brodarske kompanije očekivale su da je njihova finansijska perspektiva prilično slaba pre nego što su počeli napadi u Crvenom moru, saopštio je Institut za izvoz i međunarodnu trgovinu, koji predstavlja britanske trgovce.

  • Nata

    28.5.2024 #1 Author

    Nemaju izbora moraju povecati cene.

    Odgovori

  • SUNCE

    28.5.2024 #2 Author

    Rizik u transportu uvek povecava cenu transporta.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...