Cirkularna ekonomija u punom sjaju

Ekološko socijalno preduzeće iz Beograda unikatno na celom Balkanu

EkologijaInovacijePreduzetnikU fokusu

24.7.2021 12:01 Autor: Julijana Vincan

Ekološko socijalno preduzeće iz Beograda unikatno na celom Balkanu Ekološko socijalno preduzeće iz Beograda unikatno na celom Balkanu
Ekobag, projekat Miodraga Nedeljkovića, jedinstven je na Balkanu, a drugi takav u Evropi. Naime, ideja je preneta iz Španije, gde se neko dosetio da... Ekološko socijalno preduzeće iz Beograda unikatno na celom Balkanu

Ekobag, projekat Miodraga Nedeljkovića, jedinstven je na Balkanu, a drugi takav u Evropi. Naime, ideja je preneta iz Španije, gde se neko dosetio da posle Olimpijade, kada su bili preplavljeni bilbordima, počne da šije torbe od istih, ali u toj zemlji pomenuti projekat ipak nije zaživeo.

Nedeljković je prilagodio našim uslovima ideju iz Španije i napisao novi projekat, koji je osmišljen kao početna ideja socijalnog preduzetništva (teško upošljive kategorije žena starijih od 45 godina koje su u tranziciji ostale bez posla). Međutim, na to se nadovezala i zaštita životne sredine, jer da bi se u prirodi bilbord razgradio potrebno je 1.500 godina. Tako da promovišemo i reciklažu i ponovnu upotrebu materijala, odnosno cirkularnu ekonomiju. Izdvajamo se i po tome što nemamo konkurenciju. Takođe, naši proizvodi su jedinstveni i svaki komad je unikatan“, izjavila je za Biznis.rs predsednica Udruženja Ekobag, Ivanka Stamenović.

Kako kaže, do tog projekta je došla tako što je prvo u Nacionalnoj službi za zapošljavanje (NZS) proverila kakvi su uslovi za samozapošljavanje. S obzirom na to da šije od svoje 11. godine, a po struci je tekstilni dizajner, dok je bila i grafički dizajner u redakciji časopisa „Nada“, najtiražnijeg lista u bivšoj Jugoslaviji, Ekobag je bio dostižan cilj.

„Pročitala sam šta je sve neophodno za samozapošljavanje i shvatila da je to ono što hoću, mogu i umem, i bila sam potpuno sigurna da ću uspeti u tome. Od samog početka sam se zauzela da to ostvarim i uspem. Volim izazove, a pogotovo da nešto radim što niko ne radi. Samim tim nemam konkurenciju i uživanje je stvarati nešto što nije viđeno. Po tom projektu dobile smo mašine i repromaterijale za obuku žena koje nisu znale da šiju tekstil“, priseća se naša sagovornica.

Foto: Ekobag

Nakon dve nedelje napravila je žensku torbu sa dva lica od bilborda, a rezultatom su bili svi oduševljeni, što su tada zabeležili jedan novinar i fotoreporter i objavili u narednom broju časopisa.

„Nastavila sam da kreiram sve vreme tokom trajanja obuke. Čak smo za vreme obuke sklopili i jedan posao. Prvi naš kupac bila je kompanija Mercedes, za koju smo napravili kese za propagandne materijale koje su oni koristili za Sajam automobila i kamiona 2010. godine. Na kraju obuke imale smo i prodajnu izložbu naših proizvoda po mom dizajnu u Nacionalnoj galeriji u Beogradu. Sve zvanice bile su oduševljene, kao i novinari koji su bili na otvaranju izložbe“, ističe Stamenković.

Foto: Ekobag

U pitanju je, kako kaže, jako težak i zahtevan posao, zbog čega su na samom početku mnoge žene odustale i ostalo ih je svega pet. Međutim, ubrzo su još dve otišle, jer su bile podstanari, a zarađen novac nije bio dovoljan da podmiri njihove potrebe.

„Veći deo zarade, između 70 i 80 odsto, uložile smo u razvoj Udruženja, čak smo i iz svog kućnog budžeta izdvajale novac za to. Uložile smo, jer smo svesne da su velika ulaganja neophodna, uz rad i trud, kada želite da uspete u nekom biznisu. Niko nije na pošten način uspeo preko noći. Po završetku obuke usmerila sam se na traženje novih klijenata, odnosno kompanija koje se na ovaj način oglašavaju, i to uglavnom na strane firme. Oni su daleko odmakli i što se tiče socijalnog preduzetništva, dok mi više od 10 godina čekamo da se donese zakon koji još uvek nije donet“, napominje predsednica Ekobag udruženja.

Foto: Ekobag

Dodaje da je nastavila sa kreiranjem proizvoda konferencijskog tipa, za koje i sada ima najviše interesovanja, kao što je i ranije bilo.

„Kako se razvijala proizvodnja, bilo nam je potrebno još namenskih mašina i alata, kao i repromaterijal. Napisala sam tri projekta i za sva tri dobila donacije. Dva projekta odobrilo je Ministarstvo za zaštitu životne sredine, a jedan Grupa 484. Oni su uočili vrednost naše priče, jer su u tom poslu i znaju kolika je vrednost cirkularne ekonomije. Zahvaljujući njima mi smo opstale i uspele“, naglasila je Stamenković.

Biznis plan nisu menjale

Početna ideja je ostala, jedino su je nadogradile i krenule i sa reciklažom podijum itisona i tekstila.

„Sa kompanijom IKEA imamo saradnju otkako su došli u Srbiju, a takođe i dve naše žene rade u toj firmi, tako da za potrebe tog preduzeća i njenih kupaca od njih dobijamo tekstil kao donaciju, pa kada promene izložene postavke od tekstila, nama to doniraju. Od podijum itisona i od bilborda šijemo i radne torbe za Erste Banku, sa kojom sarađujemo od samog početka. Naši proizvodi su jedinstveni i svaki komad je unikatan“, navodi naša sagovornica.

Foto: Ekobag

Korona kriza je negativno je uticala i na njihovo poslovanje i pokvarila im planove da prošire kapacitete u ljudstvu i količini proizvoda. U tom periodu rad im je bio stopiran, jer se njihovi proizvodi uglavnom kupuju i dele na biznis konferencijama, radionicama i sličnim skupovima.

„Predale smo dopise svim ministarstvima i većini zvaničnika, tako da se nadam da će nam neko pomoći i shvatiti značaj našeg Udruženja koje je krenulo od nule i postoji punih 11 godina. Imamo cilj da još više napredujemo i da se proširimo, kao i da primenimo i mi novu tehnologiju, a to su ultrazvučne mašine, koje bi doprinele boljem i savršenijem kvalitetu naših proizvoda, usled čega bi postali i pristupačniji“, ističe Stamenković.

Foto: Ekobag

U doba pandemije korona virusa pokušale su da se prilagode, tako da prave i proizvode koji su aktuelni u ovoj situaciji, kao što su držači za maske i tome slično.

„Ipak, naš ’zlatni’ proizvod je torba za trotinet, za koju smo predale zahtev Zavodu za zaštitu proizvoda. To je ’zlatni’ proizvod jer je u pitanju diplomski rad moje ćerke koja je na Beogradskoj politehnici završila Dizajn industrijskih proizvoda. Sa torbom za trotinet ona je učestvovala na 36. Međunarodnoj izložbi pronalazaka novih tehnologija, industrijskog dizajna i petom skupu Nacija mladih inovatora, na kojoj je za taj proizvod dobila dve zlatne medalje“, navodi predsednica Udruženja.

Foto: Ekobag

Osim svega pomenutog, Ekobag nudi razne proizvode, ali su im najtraženije torbe konferencijskog tipa – torbe i rančevi za laptop, fascikle za laptopove, kao i stone fascikle za propagandni materijal i ceger torbe, posebno u poslednje vreme. Ipak, kako smatra Stamenković, trotinet torba će ove godine biti nešto inovativno i jedinstveno.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.