Ekološko socijalno preduzeće iz Beograda unikatno na celom Balkanu
EkologijaInovacijePreduzetnikU fokusu
24.7.2021 12:01 Autor: Julijana Vincan
Ekobag, projekat Miodraga Nedeljkovića, jedinstven je na Balkanu, a drugi takav u Evropi. Naime, ideja je preneta iz Španije, gde se neko dosetio da posle Olimpijade, kada su bili preplavljeni bilbordima, počne da šije torbe od istih, ali u toj zemlji pomenuti projekat ipak nije zaživeo.
„Nedeljković je prilagodio našim uslovima ideju iz Španije i napisao novi projekat, koji je osmišljen kao početna ideja socijalnog preduzetništva (teško upošljive kategorije žena starijih od 45 godina koje su u tranziciji ostale bez posla). Međutim, na to se nadovezala i zaštita životne sredine, jer da bi se u prirodi bilbord razgradio potrebno je 1.500 godina. Tako da promovišemo i reciklažu i ponovnu upotrebu materijala, odnosno cirkularnu ekonomiju. Izdvajamo se i po tome što nemamo konkurenciju. Takođe, naši proizvodi su jedinstveni i svaki komad je unikatan“, izjavila je za Biznis.rs predsednica Udruženja Ekobag, Ivanka Stamenović.
Kako kaže, do tog projekta je došla tako što je prvo u Nacionalnoj službi za zapošljavanje (NZS) proverila kakvi su uslovi za samozapošljavanje. S obzirom na to da šije od svoje 11. godine, a po struci je tekstilni dizajner, dok je bila i grafički dizajner u redakciji časopisa „Nada“, najtiražnijeg lista u bivšoj Jugoslaviji, Ekobag je bio dostižan cilj.
„Pročitala sam šta je sve neophodno za samozapošljavanje i shvatila da je to ono što hoću, mogu i umem, i bila sam potpuno sigurna da ću uspeti u tome. Od samog početka sam se zauzela da to ostvarim i uspem. Volim izazove, a pogotovo da nešto radim što niko ne radi. Samim tim nemam konkurenciju i uživanje je stvarati nešto što nije viđeno. Po tom projektu dobile smo mašine i repromaterijale za obuku žena koje nisu znale da šiju tekstil“, priseća se naša sagovornica.
Nakon dve nedelje napravila je žensku torbu sa dva lica od bilborda, a rezultatom su bili svi oduševljeni, što su tada zabeležili jedan novinar i fotoreporter i objavili u narednom broju časopisa.
„Nastavila sam da kreiram sve vreme tokom trajanja obuke. Čak smo za vreme obuke sklopili i jedan posao. Prvi naš kupac bila je kompanija Mercedes, za koju smo napravili kese za propagandne materijale koje su oni koristili za Sajam automobila i kamiona 2010. godine. Na kraju obuke imale smo i prodajnu izložbu naših proizvoda po mom dizajnu u Nacionalnoj galeriji u Beogradu. Sve zvanice bile su oduševljene, kao i novinari koji su bili na otvaranju izložbe“, ističe Stamenković.
U pitanju je, kako kaže, jako težak i zahtevan posao, zbog čega su na samom početku mnoge žene odustale i ostalo ih je svega pet. Međutim, ubrzo su još dve otišle, jer su bile podstanari, a zarađen novac nije bio dovoljan da podmiri njihove potrebe.
„Veći deo zarade, između 70 i 80 odsto, uložile smo u razvoj Udruženja, čak smo i iz svog kućnog budžeta izdvajale novac za to. Uložile smo, jer smo svesne da su velika ulaganja neophodna, uz rad i trud, kada želite da uspete u nekom biznisu. Niko nije na pošten način uspeo preko noći. Po završetku obuke usmerila sam se na traženje novih klijenata, odnosno kompanija koje se na ovaj način oglašavaju, i to uglavnom na strane firme. Oni su daleko odmakli i što se tiče socijalnog preduzetništva, dok mi više od 10 godina čekamo da se donese zakon koji još uvek nije donet“, napominje predsednica Ekobag udruženja.
Dodaje da je nastavila sa kreiranjem proizvoda konferencijskog tipa, za koje i sada ima najviše interesovanja, kao što je i ranije bilo.
„Kako se razvijala proizvodnja, bilo nam je potrebno još namenskih mašina i alata, kao i repromaterijal. Napisala sam tri projekta i za sva tri dobila donacije. Dva projekta odobrilo je Ministarstvo za zaštitu životne sredine, a jedan Grupa 484. Oni su uočili vrednost naše priče, jer su u tom poslu i znaju kolika je vrednost cirkularne ekonomije. Zahvaljujući njima mi smo opstale i uspele“, naglasila je Stamenković.
Pročitajte još:
Biznis plan nisu menjale
Početna ideja je ostala, jedino su je nadogradile i krenule i sa reciklažom podijum itisona i tekstila.
„Sa kompanijom IKEA imamo saradnju otkako su došli u Srbiju, a takođe i dve naše žene rade u toj firmi, tako da za potrebe tog preduzeća i njenih kupaca od njih dobijamo tekstil kao donaciju, pa kada promene izložene postavke od tekstila, nama to doniraju. Od podijum itisona i od bilborda šijemo i radne torbe za Erste Banku, sa kojom sarađujemo od samog početka. Naši proizvodi su jedinstveni i svaki komad je unikatan“, navodi naša sagovornica.
Korona kriza je negativno je uticala i na njihovo poslovanje i pokvarila im planove da prošire kapacitete u ljudstvu i količini proizvoda. U tom periodu rad im je bio stopiran, jer se njihovi proizvodi uglavnom kupuju i dele na biznis konferencijama, radionicama i sličnim skupovima.
„Predale smo dopise svim ministarstvima i većini zvaničnika, tako da se nadam da će nam neko pomoći i shvatiti značaj našeg Udruženja koje je krenulo od nule i postoji punih 11 godina. Imamo cilj da još više napredujemo i da se proširimo, kao i da primenimo i mi novu tehnologiju, a to su ultrazvučne mašine, koje bi doprinele boljem i savršenijem kvalitetu naših proizvoda, usled čega bi postali i pristupačniji“, ističe Stamenković.
U doba pandemije korona virusa pokušale su da se prilagode, tako da prave i proizvode koji su aktuelni u ovoj situaciji, kao što su držači za maske i tome slično.
„Ipak, naš ’zlatni’ proizvod je torba za trotinet, za koju smo predale zahtev Zavodu za zaštitu proizvoda. To je ’zlatni’ proizvod jer je u pitanju diplomski rad moje ćerke koja je na Beogradskoj politehnici završila Dizajn industrijskih proizvoda. Sa torbom za trotinet ona je učestvovala na 36. Međunarodnoj izložbi pronalazaka novih tehnologija, industrijskog dizajna i petom skupu Nacija mladih inovatora, na kojoj je za taj proizvod dobila dve zlatne medalje“, navodi predsednica Udruženja.
Osim svega pomenutog, Ekobag nudi razne proizvode, ali su im najtraženije torbe konferencijskog tipa – torbe i rančevi za laptop, fascikle za laptopove, kao i stone fascikle za propagandni materijal i ceger torbe, posebno u poslednje vreme. Ipak, kako smatra Stamenković, trotinet torba će ove godine biti nešto inovativno i jedinstveno.