Inovacije održavaju konkurentnost kompanije na tržištu
AnalizaInovacijePoslovanjePreduzetnik
6.4.2022 12:38 Autor: Ljiljana Begović 8
Nastanak preduzeća može biti samo nastavak ili kopiranje dobre poslovne prakse neke druge firme, može biti povezan sa razvojem postojećeg poslovnog modela ili zasnovan na potpuno novoj ideji. Ono što je bitno za svaku fazu razvoja firme je primena inovacija.
Autori knjige “Korak ispred”, finansijski konsultanti za poslovanje preduzeća Biljana Lazarević i Veljko Davidović, objašnjavaju da je inovacija primena nove i poboljšane ideje, postupka, proizvoda ili usluge koja može da donose poboljšanja u području tehnologije, organizacije rada ili poslovanja, marketinga, pristupa prodaji.
Uloga inovacija u preduzetništvu je važna, pa se preduzetništvo ponekad i definiše kao težnja da se otkrivanjem inovacija i njihovom komercijalizacijom ostvari profit. Međutim, nasuprot ovako jednostavne definicije, stoje brojne komplikacije da se do profita i dođe.
Inovativni proizvod, proces, uslugu treba afirmisati na tržištu, izboriti se za parče tržišnog kolača, a za to nisu potrebni samo sjajan proizvod i investicije, već i drugi tipovi znanja koji nisu povezani sa patentom. Kamen spoticanja može biti utvrđivanje cene koštanja, definisanje nastupa na tržištu, politika formiranja prodajne cene, pravljenje tima zaposlenih i još mnogo toga.
„Dobar primer za inovativni proizvod koji se suočio sa svim ovim izazovima je Fitaky baby prašak za veš napravljen od prirodnih sastojaka, bez deterdženta i hemije. Naime, vlasnica kompanije je osnovala firmu sa idejom da proizvodi i prodaje baby prašak za veš za zdravo pranje, ali sve projekcije razvoja posla su bile nedovoljno jasno definisane i bez obuhvatanja svih faktora i ograničenja, bez realne procene proizvodnih i tržišnih kapaciteta i bez adekvatnog obračuna cene koštanja. Inovacija je odlična, ali ne i dovoljna za uspeh posla“, navode autori.
Inovacija je vezana za fazu nastajanja preduzeća, ali isto tako se preduzeće u zrelim fazama rasta i razvoja, kada dostigne svoj maksimum, suočava sa istim pitanjem, samo na drugačiji način.
„U uslovima žestoke konkurencije i zasićenog tržišta kompanije koje ne inoviraju – stagniraju, a stagnacija je uvod u pad i „umiranje“ preduzeća“, ističu Biljana Lazarević i Veljko Davidović.
U najširem smislu inovacija je svaki postupak kojim se smanjuju inputi, potrošnja resursa, troškovi proizvodnje, rada i administracije, povećava produktivnost ili iskorišćenost opreme ili vremena, poboljšava kvalitet proizvoda ili usluga. Takođe inovacijama se povećava i sigurnost, smanjuje škart, unapređuje plasman, obezbeđuje kontinuitet efektivnom i efikasnom poslovanju, odnosno to je svaka mera koja vodi ka rastu konkurentnosti i očuvanju tržišne pozicije, i razvoju koji mora da prati rast preduzeća.
„U svim preduzećima inovacijama i inovatorima treba posvetiti posebnu pažnju i doprinos tih zaposlenih se mora posebno vrednovati. Uobičajeno je da se najvrednijim resursom kompanija smatraju materijalna dobra poput zgrada i opreme, ali znanje, iskustvo i inovativnost kadrova su osnovna poluga koja preduzećima produžava trajanje razvojne i faze rasta. Bez inovacija, preduzeća bi krenula prema kraju“, ocenjuju autori.
Pročitajte još:
Prema njihovim rečima, postoje brojni primeri u svetskoj i domaćoj poslovnoj praksi zanemarivanja značaja inovativnosti koje je dovelo gotovo do nestajanja brenda.
„Mnogo je poznatih brendova koji su propadali jer nisu ulagali u inovacije, i to u branšama poput kompjutera, mobilnih telefona, fiksne telefonije, foto-aparata… Tekstilna industrija, industrija štampe, kurirske službe, pošte, primeri su industrija na koje inovacije snažno utiču. Preduzeće ne sme da prestane da istražuje, da prati trendove ili ih nameće ukoliko želi da postigne kontinuitet poslovanja. Na kraju, i poslovni model je takođe izuzetno podložan inovacijama“, zaključuju autori knjige “Korak ispred”.
Šta je inovacija?
Kada se kaže inovacija najčešće se pomisli na neki izum ili patent, ali inovacija je i know how (znati kako), zatim i organizacijske, poslovne, administrativne i druge vrste inovacija, od sitnih korisnih ideja do krupnih zahvata, reorganizacije ili izmena uobičajene poslovne prakse i poslovne politike preduzeća.
IVAN
6.4.2022 #1 AuthorMnogo je poznatih brendova koji su propadali jer nisu ulagali u inovacije.
GOCA BG
6.4.2022 #2 AuthorBez inovacija nema napretka u poslovanju…
SANJA
6.4.2022 #3 AuthorDa dobijes moras i da das,opste poznato
MARA
6.4.2022 #4 AuthorKo reskira, profitira…
JOVANA
7.4.2022 #5 AuthorTreba ulagati u inovacijw
MIŠKOVIĆ
7.4.2022 #6 Authorinovacije su neophodne u svakom poslu, jedino tako se kompanija razvija i napreduje u poslovanju
SUNCOKRET
9.4.2022 #7 AuthorBez inovacija nema napredak u nijednoj oblasti poslovanja.
TINA
9.4.2022 #8 AuthorInovacije se podrazumevau za svaku firmu