Cilj je saznati odakle dolazi novac

Šta preduzećima omogućava Canvas poslovni model?

InovacijePoslovanje

10.2.2024 15:46 Autor: Ljiljana Begović 9

Šta preduzećima omogućava Canvas poslovni model? Šta preduzećima omogućava Canvas poslovni model?
Canvas je poslovni model za strateško sagledavanje poslovanja preduzeća, bilo da je reč o razvoju i inovacijama ili postojećem poslovanju. To je vizuelni prikaz... Šta preduzećima omogućava Canvas poslovni model?

Canvas je poslovni model za strateško sagledavanje poslovanja preduzeća, bilo da je reč o razvoju i inovacijama ili postojećem poslovanju. To je vizuelni prikaz sa elementima koji vode definisanju USP (Unique Selling proposition), odnosno jedinstvene ponude, i pomaže kompanijama da usklade svoje aktivnosti prikazivanjem potencijalnih koristi za kupca (klijenta).

Poslovni konsultant Veljko Davidović kaže da Canvas poslovni model pomaže preduzeću da sprovede strukturne i strateške analize oko postojećih poslova ili analize za stvaranje novih izvora rasta i razvoja.

Za glavni cilj ima da pomogne kompanijama da proizvodno orijentisano razmišljanje okrenu ka poslovnom modelu razmišljanja.

Biznis model treba da odgovori na osnovno pitanje – odakle dolazi novac? Ukoliko odgovor na ovo pitanje nije potpuno jasan ili ako ne dolazi dovoljno novca da pokrije troškove i ostavi kompaniji zadovoljavajući nivo profita, onda poslovni model nije dobar.

“Ovo je dinamičan alat koji omogućava i inicira stalno menjanje i dopunjavanje sadržaja. Prikladan je za sve kategorije – od potencijalnih preduzetnika do velikih kompanija, i jednostavan da ga mogu primenjivati svi zaposleni”, objašnjava Davidović u razgovoru za Biznis.rs.

Canvas poslovni model omogućava da se sagleda devet strukturnih blokova kompletnog posla na jednoj stranici. Pre svega na početku se nalaze klijenti kojima kompanija isporučuje vrednost.

Izvor: Priručnik „Korak ispred“

Klijenti su svi pojedinci ili organizacije koji koriste ili plaćaju proizvod/uslugu.

Za svaku grupu klijenata potrebno je razviti ključne vrednosti koje im se nude. To su paketi vrednosti koje nose proizvodi ili usluge. Zatim slede kanali koji predstavljaju tačke dodira sa klijentima putem kojih se isporučuju ključne vrednosti.

“Odnosi sa klijentima opisuju načine na koje se grade što kvalitetnije relacije sa ciljnim grupama, dok izvori prihoda opisuju kako biznis model dolazi do novca. Kada se u relaciju dovedu navedeni elementi, potrebno je pozabaviti se analizom resursa koji su neophodni da bi se uspešno isporučila vrednost koja se nudi”, navodi poslovni konsultant.

Ključni partneri su oni ljudi ili organizacije koji mogu da pomognu ili koji mogu biznis modelu da donesu neku specifičnu prednost, bilo da je reč o resursima ili o aktivnostima.

Kada se razume cela infrastruktura poslovnog modela, mogu se razumeti i popisati svi troškovi koji iz njega proizilaze.

Svaka od tih devet komponenti sadrži niz informacija o poslovnom modelu kompanije i za svaku se preporučuje diskusija najvišeg menadžmenta. Preciznijem definisanju svakog elementa ili bloka poslovnog model Canvas mogu pomoći odgovori na sledeća pitanja kao što su:

  • Za koga se kreira vrednost?
  • Ko su najznačajniji klijenti?
  • Koje su najznačajnije grupe klijenata?
  • Da li su klijenti preduzeća brojni ili ne?
  • Šta je specifičnost klijenata i kako se oni razlikuju od drugih?
  • Da li se klijenti nalaze u samo jednoj tržišnoj niši?

Model se ne zasniva na prostom nabrajanju svih elemenata, već na njihovom slaganju u posebno strukturiranu mapu i pravljenju relacija između tih elemenata.

„Kada se ovaj ciklus jednom prođe postavljene su samo osnove biznis modela koji onda može da se menja u skladu sa promenama nekih od parametara. Izmenom nekog od elemenata cela mapa bi se izmenila i biznis model kompanije bi doživeo promene“, zaključuje poslovni konsultant Veljko Davidović.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.