Kako izabrati najefikasniju marketinšku strategiju?
AnalizaPoslovanjePreduzetnikU fokusu
14.9.2022 13:11 Autor: Ljiljana Begović 6
Marketing je postao sastavni deo poslovanja za većinu preduzeća, ali vlasnici biznisa još uvek često imaju nedoumicu kako da izaberu pravu početnu strategiju. Profesorka marketinga i komunikacija na Fakultetu organizacionih nauka dr Tamara Vlastelica u razgovoru za Biznis.rs kaže da je najisplativija ona strategija koja uz najmanje ulaganje donosi najveće rezultate, odnosno ona koja će “na pravi način, u pravo vreme na pravom mestu preneti pravu poruku pravim ljudima”.
Kampanja na društvenim medijima od 50 evra je skupa ako njome niste dobro targetirali svoju ciljnu grupu i ako niste ostvarili cilj.
“U marketinškoj komunikaciji ne možemo govoriti o “jeftinoj” ili “skupoj” strategiji kao jednoznačnom parametru. Svaka procena i analiza se zasniva na sagledavanju koliki je ostvareni povrat na investiciju (ROI), odnosno koliko su uloženi novac, vreme i drugi resursi doprineli ostvarenju ciljeva kampanje. Ciljevi mogu biti različiti i adekvatnu strategiju biramo u zavisnosti od toga da li, na primer, želimo samo da stvorimo svest o brendu ili da kratkoročno unapredimo prodaju da bismo smanjili zalihe. Možda želimo da lansiramo novi proizvod ili uslugu na tržište, čime izazivamo postojeće konkurente”, objašnjava Vlastelica.
Prava strategija podrazumeva prvenstveno precizno definisanje ciljne grupe – koji je njihov profil i koje tačno potrebe zadovoljavaju kupovinom našeg proizvoda ili usluge, koje medije koriste za informisanje a koje za zabavu, ko su im uzori čiju preporuku bi poslušali, kolika je njihova platežna moć…
Na osnovu toga se pristupa izradi kreativnog rešenja oglasa, biraju se apeli, slogani, vizuali koji najbolje prenose ključnu poruku, a koji se mogu zasnivati na emotivnim ili racionalnim motivima za kupovinu.
“Zatim se biraju najbolji mediji za plasiranje kampanje. I tu, takođe, ne postoji “skupo” i “jeftino” rešenje, već dobro ili loše investiran novac u zakup medijskog prostora. I kampanja u koju uložite 50 evra može se tretirati kao skupa, ako njome niste dobro targetirali svoju ciljnu grupu i ako niste ostvarili cilj, dok efektivna kampanja u koju se uloži veliki novac, a kojom ostvarite planiranu prodaju, više nije skupa”, ocenjuje Vlastelica.
Ona dodaje da pri izboru medija treba pored apsolutnog troška (ukupan iznos koji se plaća za plasiranje kampanje) sagledati i takozvani relativni trošak (ukupan iznos koji se plaća podeljen brojem ljudi koji će putem tog medija videti oglas) ili jednostavno rečeno – koliko nas košta da jedna osoba vidi naš oglas.
“Dakle, najskuplje su ‘jeftine’ kampanje koje vidi mali broj ljudi koji nisu iz naše ciljne grupe. Isto važi i za kreativna rešenja. ‘Jeftino’ rešenje (loš vizual, loš slogan, loš izbor i spoj zvuka i videa) biće najskuplje, jer pored toga što neće dati očekivane rezultate može oglašivača koštati i dobre reputacije, odnosno derodirati vrednost brenda i stvoriti trajni otpor kupaca prema tom oglašivaču”, ističe profesorka marketinga i komunikacija na Fakultetu organizacionih nauka.
Često mala sredstva koja stoje na raspolaganju početnicima u biznisu daju ograničen prostor za ulaganje u marketing. Naša sagovornica smatra da bez obzira na budžet ne postoje univerzalni marketinški saveti ni za početnike ni za “velike igrače” na tržištu.
“Svaki biznis je specifičan i zahteva individualan pristup. I kod lansiranja novog biznisa je svakako važno poznavanje svog proizvoda i potencijalnih kupaca, odnosno klijenata kada je usluga u pitanju, kao i poznavanje specifičnosti i dometa pojedinih medija. Amaterizam nije dobar u poslu i često deluje kao inicijalno jeftinije rešenje koje se kasnije skupo plati”, ističe Tamara Vlastelica.
Pročitajte još:
Ona naglašava da je, ipak, i pored ograničenih sredstava važno da se angažuje stručnjak za planiranje i realizaciju strategije marketinške komunikacije.
Izbor ljudi koji mogu raditi na marketingu u preduzeću je zaista veliki i nije ograničen lokalnom ponudom – od velikih i malih agencija sa dobrom reputacijom, preko takozvanih frilensera do korišćenja nekih od globalnih platformi na kojima dizajneri, planeri, tekstopisci i drugi eksperti nude svoje usluge, po unapred definisanim cenama i sa transparentnim portfolijom svojih dosadašnjih referenci.
Kako možete sami postati stručnjak za marketing?
“Ukoliko je angažovanje stručnjaka nedostupno u prvim fazama lansiranja biznisa, moja preporuka bi bila – postanite sami stručnjak. Pored formalnog sistema obrazovanja, dokvalifikacija i prekvalifikacija koje nude univerzitetski programi, postoji i veliki broj specijalizovanih programa za pojedine aspekte marketinških komunikacija, kako na našem tržištu, tako i globalno dostupnih putem brojnih platformi za učenje na daljinu”, savetuje naša sagovornica.
Dodatno, većina digitalnih medija nudi online edukacije, od kojih su mnoge besplatne, za oglašavanje na njihovim platformama, kao što to radi Google, LinkedIn i drugi. Edukacija je korisna čak i ako angažujete stručnjake za neke marketinške poslove, jer ćete kao klijent upućen u tu oblast znati da date bolji korisnički zahtev i bolje da procenite kvalitet i efikasnost usluge koju vam pružaju profesionalne agencije ili pojedinci.
Tina
14.9.2022 #1 AuthorSlazem se da je najbolje uz mnimalna ulaganja ostvariti najbolje rezultate
Anna
14.9.2022 #2 AuthorSlažem se u potpunosti.
GAGA
14.9.2022 #3 AuthorMarketing je svakako neizostavni deo poslovanja, ali veliki broj preduzetnika na njemu najvise stedi, ne shvatajuci da se novac ulozen u marketing, najbrze vrati
TATJANA
15.9.2022 #4 AuthorDobar marketing je pravi potez
GOCA BG
16.9.2022 #5 AuthorBez marketinga kao i da ne postojite…
Ceca
18.9.2022 #6 AuthorSlazem se