Poreski savetnik ocenjuje najavljene izmene kao "duboko nepravedne"

Da li novi način oporezivanja ide u prilog luksuznijim automobilima?

AutomobiliLifestylePorezi

30.10.2021 11:07 Autor: Julijana Vincan

Da li novi način oporezivanja ide u prilog luksuznijim automobilima? Da li novi način oporezivanja ide u prilog luksuznijim automobilima?
Izjava ministra finansija Siniše Malog da će se od 1. januara 2022. godine automobili prilikom registracije oporezivati prema godini proizvodnje, umesto po kubikaži, izazvala... Da li novi način oporezivanja ide u prilog luksuznijim automobilima?

Izjava ministra finansija Siniše Malog da će se od 1. januara 2022. godine automobili prilikom registracije oporezivati prema godini proizvodnje, umesto po kubikaži, izazvala je reakciju javnosti. On je najavio da će se pred Skupštinom Srbije zajedno sa predlogom budžeta za narednu godinu naći i predlozi izmene Zakona o imovini i prenosu apsolutnih prava, i ocenio da će samo zakonsko rešenje „omogućiti da se postupak završi mnogo brže i jednostavnije“.

Poreski savetnik Miroslav Rajlić smatra da je sadašnji način oporezivanja prilično realan.

„Pojednostavljivanje se često pominje kada je reč o propisima, ali se time ponekad pokušava da prikrije neki skriveni interes, jer nije uvek ono što je jednostavno i kvalitetno. Ako kvalitet može da se postigne nekim jednostavnim rešenjem, onda je to odlično, a ako ne može – onda se sigurno neće ići na to da se pojednostavi nauštrb kvaliteta, a liči mi da će ovo dovesti upravo do toga“, objašnjava Rajlić u razgovoru za Biznis.rs.

On je naglasio da sadašnji sistem oporezivanja pri prodaji automobila i proceni njegove cene uzima u obzir nekoliko stvari.

„Ima ih i više u životnim okolnostima, ali nije moguće sve staviti na papir. Trenutno stanje je sasvim korektno, a ono ka čemu se ide je eliminisanje nekih faktora. Zašto? Mogu samo da naslutim na osnovu primera. Procenjena vrednost automobila je istovremeno i osnovica za porez i primenjuje se 2,5 odsto poreza na prenos, a tržišna vrednost vozila je njegova procenjena. U ovom trenutku vi imate situaciju pri kojoj utvrdite koje je marke automobil (recimo Peugeot), pa onda utvrdite koji je tip u pitanju (npr. 307), pa potom koji je model (stepen opreme itd.). To su neke stvari koje će uticati na cenu vozila, a ne postoji preciznije tržište u malom od auto-pijace na Bubanj potoku, gde je jedini susret ponude i tražnje“, ističe naš sagovornik.

Ako je, kako kaže, neko precenio automobil – neće ga prodati, a ako je pogodio realnu cenu – hoće.

„Sledeće po čemu se razlikuje taj automobil je, na primer, da li je karavan ili limuzina, pa zatim kakav je motor – da li ima 2.000 kubika ili 1.600 kubika, od čega cena automobila varira, jer to je jačina i snaga motora. Kada ukrstite sve te faktore, a njih je do sada vodio Auto-moto savez Srbije kroz svoje kataloge, i utvrdite godište automobila, dobijate kolika je tržišna vrednost tog auta“, navodi Rajlić.

Tehnički pregled vozila
Foto: Printscreen youtube

Prema novom rešenju, njemu deluje kao da će neki od kriterijuma biti ukinuti.

„Recimo, vidim ovde kriterijum kojim bi se utvrđivala starost automobila, ali ne i kubikaža, odnosno zapremina motora. Pa kako je to moguće? Zar jedan džip koji ima 4.000 kubika treba da ima isti tretman kao i onaj sa 1.800 kubika i da se njihova tržišna cena razlikuje samo na osnovu starosti vozila? To je potpuno besmisleno i duboko nepravedno. Mislim da je ovde u pitanju izmena zakona koja ide u prilog onima sa luksuznijim automobilima“, smatra naš sagovornik.

Kako napominje, ovde je veoma važna izmena Zakona o porezima na imovinu, koji govori šta se dešava sa procenjenom vrednosti automobila u slučaju njegove prodaje i tu će se, kako navodi, znatno menjati osnovica ako dođe do ovih promena.

„Koliko cena registracije u ovom slučaju može da se promeni govore nam statistički podaci iz poreske prakse. Recimo, ako imate nov automobil računajte da u prve dve godine imate mnogo veći pad vrednosti, pa nakon tog period vredi 60 do 65 odsto početne vrednosti. U prvoj godini izgubi negde oko 15 do 20 odsto svoje vrednosti, u drugoj 15-ak odsto, a posle pet godina vrednost je umanjena za oko 60 procenata i tako auto koji je koštao dva miliona, posle pet godina po katalogu Auto-moto saveza Srbije ne košta više od 800.000 dinara. Sve te cene koje sam naveo su osnovice za primenu poreza od dva i po odsto pri kupoprodaji“, objašnjava Rajlić.

Dodaje da je tako na tržišnu cenu jednog luksuznog automobila uticala i snaga motora.

„Na primer, njegova vrednost za 4.000 kubika je oko 80.000 evra. Ako izgubi 20 odsto svoje vrednosti, što je maksimalno, to znači da će izgubiti oko 16.000 evra i vrednost bi posle prve godine pala na 64.000 evra. Ako bi ga vlasnik tada prodavao, prodavac bi platio 2,5 odsto poreza na 64.000 evra, a ako bi taj isti automobil, zbog činjenice da nije bitno što ima 4.000 ili 4.200 kubika bio procenjen ne na 80.000, nego na 70.000 evra, to znači da bi osnovica posle prve godine bila 56.000 evra. U prvom slučaju gde imamo uticaj snage motora koja opredeljuje tržišnu cenu, što je potpuno normalno, vi biste imali osnovicu od 64.000, a kada ne biste gledali snagu motora, ona bi bila 56.000 evra“, obrazložio je naš sagovornik.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.