Internet omogućava lakše skaliranje poslovanja

Skalabilnost, preduslov uspešnosti savremenih biznisa

PoslovanjePreduzetnik

10.6.2021 16:05 Autor: Ljiljana Begović

Skalabilnost, preduslov uspešnosti savremenih biznisa Skalabilnost, preduslov uspešnosti savremenih biznisa
Pandemija i korona kriza uticale su na velike promene u svim sferama ekonomije, naročito na preduzetnike. Ono na šta početnici u biznisu treba da... Skalabilnost, preduslov uspešnosti savremenih biznisa

Pandemija i korona kriza uticale su na velike promene u svim sferama ekonomije, naročito na preduzetnike. Ono na šta početnici u biznisu treba da obrate pažnju pri izboru delatnosti jeste skalabilnost biznisa.

“Skaliranje je sposobnost biznisa da poveća radnu snagu sa jednog na pet ljudi, ili sa pet na 20 i tako dalje. Sposobnost da umesto 100 paketa dnevno, isporuči 1.000 i da takvi koraci ne traju predugo, naravno u zavisnosti od vrste biznisa. Svaki korak zahteva novi nivo radne snage, menadžmenta, operativaca. Svaki korak u skalabilnosti donosi tektonske poremećaje ili talase unutar organizacije. Promene direktora, restruktuiranja su veoma česti ali neophodni ako jedna organizacija ne može da prati promenu”, kaže za Biznis.rs, suvlasnik kompanije Gaia, Ivan Rečević.

Ljudi koji su neiskusni često se fokusiraju na ideju i misle da će nešto uspeti samo zato što je ideja dobra ili zato što je to nešto lepo i kreativno. Svi marketinški saveti, sve što je ikada napisano je najviše iskoristivo u slučajevima lako skalabilnog biznisa.

“Sve se svodi na to da li je kompanija jedina koja pruža proizvod ili uslugu u nekom trenutku vremena ili ima konkurenciju. Na kraju se svodi na udeo u tržištu. Ako je kompanija skalabilna, ona može “preuzeti” tržište. Ne zbog monopola već zbog kvaliteta proizvoda i usluge. Kompanije nemaju emocije ili trpe bol, to se dešava sa ljudima. Ali kompanije da bi opstale i bile relevantne, moraju da reaguju na potrebe tržišta ili da se pozicioniraju. Skalabilnost to donosi”, objašnjava Rečević.

Konferencija
Foto: Pixabay.com

Postoje neka zanimanja i poslovi koji su skalabilni, a neka kao što su frizer, zubar, konobar, profesor ne spadaju u grupu skalabilnih profesija.

“Zanati su do određene granice skalabilni odnosno do trenutka kada pripravnici zanatlija osnivaju svoje kompanije. Mala privredna društva i frilenseri koji nemaju potrebu za skalabilnošću i imaju određene potrebe koje skalabinost ne nudi kao na primer rad kada oni to žele ili ekskluzivan proizvod ili usluga”, navodi Ivan Rečević.

Većina skalabilnih biznisa imaju veze sa kreiranjem ideja, sa radom online i sa sistemom distribucije.

Mnogi se slažu u mišljenju da je mnogo bolje imati skalabilan biznis, jer kompanija koja je lako skalabilna ima veću mogućnost rasta, investiranja čak i ako na prvi pogled ima relativno mali promet.

“U zavisnosti od toga šta želite, možete se odlučiti da vaš biznis bude skalabilan ili ne. Ako su u pitanju prihodi, oni se mogu ostvariti i sa zanatskim odnosno ne-skalabilnim poslom. Biznis koji je skalabilan može omogućiti više vremena vlasnicima (kao i prihode) kako skaliranje omogućava više delegiranja i bavljenje strateškim stvarima”, naglašava Rečević.

Velike mogućnosti skaliranja za online poslovanje

Većina biznis strućnjaka će se složiti da je ulaganje u kreativne industrije, u generisanje i stvaranje ideja veoma važno. U vremenu kada proizvodni poslovi nestaju i gase se – jedini spas za ekonomije jesu upravo kreativne industrije i industrije ideja.

Jedan od primera skalabilnog biznisa je pisanje bloga. Možete samo jednom napisati priču, a da ona dođe do nekoliko hiljada čitalaca.

“Online poslovanje je dozvolilo kompanijama da skaliraju svoje biznise. Ako su ranijie imali želju ali ih je sistem sputavao ili je to bio izgovor, sa online poslovanjem nema više izgovora. Takođe, online zahteva drugačlji set znanja i iskustava i veliki reinženjering poslovnih procesa. Ulaganje je veliko, ali je i ogroman takođe i rezultat”, zaključuje Ivan Rečević.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.