Početak budućnosti auto-moto sporta

Svet spreman za trke električne leteće “Formule 1“

Hi-techInovacijeLifestylePreduzetnikZanimljivosti

20.6.2021 12:01 Autor: Vladimir Jokanović

Svet spreman za trke električne leteće “Formule 1“ Svet spreman za trke električne leteće “Formule 1“
Električni leteći trkački automobil Alauda Airspeeder Mk3, prvi put je poleteo u pustinji južne Australije, uoči predstojeće serije trka letelica bez posade kasnije ove... Svet spreman za trke električne leteće “Formule 1“

Električni leteći trkački automobil Alauda Airspeeder Mk3, prvi put je poleteo u pustinji južne Australije, uoči predstojeće serije trka letelica bez posade kasnije ove godine. Reč je o četiri metra dugačkom multikopteru koji je dobio odobrenje australijske Uprave za bezbednost civilnog vazduhoplovstva.

Letelica je teška 100 kilograma, a po odnosu težine i potiska premašuje neke od najnaprednijih borbenih aviona na svetu, kao što je F15. Kompanija Alauda Aeronautics, koja je napravila vozilo, saopštila je da će se njime leteti u seriji trka u stilu Formule1, a istovremeno će se u vazduhu takmičiti 10 letelica. Tri trke će biti održane tokom ove godine, prenosi Guardian.

Vozila će leteti brzinom između 150 i 250 kilometara na sat, na visinama oko 40 metara. U kabini letelice ima mesta za jednog pilota, ali njome trenutno upravlja “telerobotski avatar“.

“U pilotskoj kabini imamo robota povezanog sa pilotom na zemlji. Kada pilot okrene glavu, robot okrene glavu“, objasnio je osnivač Alauda Aeronautics, Metju Pirson (Matthew Pearson).

Foto: Youtube screenshot

Ako predstojeće trke budu prošle bezbedno, plan je da za komande sednu piloti. Leteći automobili opremljeni su lidarskim i radarskim sistemima koji rade sinhronizovano na svim vozilima, kako bi se izbegli sudari u vazduhu. Lidarski sistemi su deo tehnologije autonomne vožnje.

Vozilo napaja litijum-polimerna baterija čiji je vek trajanja oko 15 minuta leta. Svaka trka trajaće 45 minuta, sa po dva zaustavljanja od po 20 sekundi, za zamenu baterija snage 560 KW.

“Ništa ne pokreće inovacije kao trke. Svet je spreman za naprednu  vazdušnu mobilnost i ponosni smo na stvaranje istorije uvođenjem prve svetske trkačke serije za leteće električne automobile“, rekao je Pirson, prenosi MotorSport.Tech.

Foto: Youtube screenshot

Prema njegovim rečima Airspeeder predstavlja budućnost moto sporta i upečatljiv su i uzbudljiv prikaz potencijala električnih letećih automobila kao revolucija mobilnosti koja definiše ovu generaciju.

“Trke su nam dale sigurnosne kočnice, sigurnosne pojaseve, disk kočnice i retrovizore“, ističe Pirson .

Potencijal brzog menjanja pravca letenja Mk3 uporediv je sa performansama F1, jer se tom prilikom generiše sila 5G, a vozilo ima i dodatnu sposobnost vertikalnog manevrisanja. Šasija automobila je izrađena od karbonskih vlakana i ukrućene kože, a vozilo pokreće osam propelera, prenosi Racer.

Foto: Youtube screenshot

U dizajniranju Mk3, vozila retro-futurističkog oblika, učestvovali su tehnički stručnjaci svetske klase iz F1, kao i iz kompanija Boeing, Jaguar, McLaren, Brabham i Rolls-Royce. Tehničko sedište Alaude je u Adelejdu u Australiji, a komercijalno u Londonu. Čuveni švajcarski proizvođač satova IWC Schaffhausen jedan je od partnera Alaude u održavanju i promovisanju trka.

Investiciona banka MogranStanley procenila je da će do 2040. godine industrija letećih automobila vredeti oko 1.500 milijardi dolara. Stručnjaci Univerziteta za tehnologiju u Sidneju ocenili su da bi model Mk3 mogao da bude najbrži u poređenju sa dronovima i vazdušnim taksijima. Najranija praktična upotreba letećih automobila može biti za transport paketa i prenošenje lakšeg tereta, kao što to rade dronovi.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.