Tri naučnice postale uspešne preduzetnice pošto su razvile prvi prirodni preparat u svetu protiv heliko bakterije
Firme u fokusuInovacijeLifestylePreduzetnikU fokusuZdravlje
19.8.2021 10:30 Autor: Julijana Vincan
Naučnice i univerzitetski profesori dr Nataša Simin, dr Marija Lesjak i dr Ivana Beara, koje su prethodno izgradile uspešne naučne karijere u oblasti proučavanja lekovitog bilja, osnovale su 2018. godine kompaniju HerbElixa. Međutim, kako same kažu, nisu bile zadovoljne što njihovi naučni rezultati, proistekli iz višegodišnjeg rada u nauci, nemaju konkretnu primenu. Zbog toga su odlučile da pokušaju da od naučnih rezultata naprave proizvode koji će se naći na tržištu i imati konkretnu korist za čovečanstvo.
Za svoj prvi poslovni projekat odabrale su razvoj i proizvodnju biljnog preparata koji pomaže u lečenju infekcije heliko bakterijom (Helicobacter pylori).
„Imale smo punu podršku porodice i prijatelja, koji su bili spremni da pomognu u svakoj prilici i doprinesu razvoju kompanije, najviše svojim znanjem i iskustvom. Naša firma razvija, proizvodi i prodaje dijetetske suplemente na bazi lekovitog bilja koji mogu pomoći u prevenciji i lečenju različitih bolesti. Naš glavni fokus jesu preparati od etarskih ulja. Naši prozvodi su isključivo bazirani na naučnim činjenicama i rezultatima. Svi su jedinstveni pošto su nastali po sopstvenoj recepturi i metodologiji izrade, na šta smo posebno ponosni“, kaže za Biznis.rs dr Marija Lesjak.
Njihov prvi proizvod izašao je na tržište u novembru 2020. godine i predstavlja inovativni prirodni biljni preparat HerbELICO®, koji je, kako ističe naša sagovornica, visoko efikasan u eliminaciji heliko bakterije iz želuca čoveka, pri čemu ne ispoljava neželjene efekte koji su uobičajeni za standardnu antibiotsku terapiju.
„Heliko bakterija na njega teško može da razvije rezistenciju. Tajna uspeha je jedinstven sastav – sadrži kombinaciju tri etarska ulja, tačno definisanog hemijskog sastava, koja su pomešana u tačno određenom odnosu. Razvoj ovog biljnog preparata do njegovog izlaska na tržište trajao je oko sedam godina i uključivao je opsežna naučna istraživanja koja su zahtevala značajna ulaganja od ukupno oko 200.000 evra. Početni biznis plan koji je podrazumevao proizvodnju pomenutog preparata i njegovu prodaju preko naše online prodavnice, praćene digitalnim marketingom i intenzivnom direktnom komunikacijom sa krajnjim korisnicima, promenjen je nakon šest meseci prodaje, kada smo uspeli da ostvarimo saradnju sa veledrogerijom Vega d.o.o. koja je sada naš ekskluzivni distributer na teritoriji Srbije. Zbog toga je HerbELICO® sada dostupan u gotovo svim apotekama u našoj zemlji. Trenutno intenzivno radimo na pronalaženju novih kanala distribucije u regionu, ali i Evropi, kao i na razvoju novog B2B poslovnog modela“, naglasila je dr Lesjak.
Do sada, kako kaže, nisu uzimale kredite, već su u kompaniju ulagale svoj novac i sredstva obezbeđena kroz učešće u različitim programima za podršku preduzetnicima:
- Takmičenje za Najbolju tehnološku inovaciju u Republici Srbiji – 750.000 dinara (2020. godina)
- Program ranog razvoja Fonda za inovacionu delatnost – 90.000 evra (2019. godina)
- Takmičenje ’Zauzmi stav, razvijaj ideju’ za najbolju žensku inovacionu preduzetničku ideju – 2 miliona dinara (2019. godina).
„Od ovih sredstava uspele smo da od početne ideje razvijemo proizvod HerbELICO®, izgradimo poslovni model, kupimo potrebne mašine za proizvodnju i početne količine sirovina, organizujemo proizvodnju i verifikujemo efikasnost našegpreparata. U pitanju je prvi prirodni preparat na svetskom tržištu koji dokazano efikasno napada i ubija heliko bakterije u želucu čoveka. Suzbija infekciju ovom bakterijom bez upotrebe antibiotika i nema neželjene efekte, jednako je efikasan kao antibiotska terapija i bakterija veoma teško može da razvije rezistenciju na njega“, navodi naša sagovornica dr Ivana Beara.
Ona je dodala da ono što ima posebno mesto u njihovom poslovnom modelu, i ono što ih izdvaja u odnosu na slične konkurentske kompanije, jeste stalno ulaganje u naučni rad u cilju potvrde efikasnosti samih proizvoda, ali i transparetnost njihovih naučnih rezultata.
„Naša konkurencija na tržištu jesu velike farmaceutske kompanije koje proizvode antibiotike koji se koriste u standardnoj terapiji infekcije heliko bakterijom, kao i manje kompanije koje proizvode dijetetske suplemente. Naime, standardna terapija infekcije ovom bakterijom, koja je uglavnom prihvaćena u celom svetu, podrazumeva korišćenje kombinacije dva ili tri antibiotika, uz dodatak pomoćnih agenasa kao što su inhibitori protonske pumpe i probiotici. Njene mane su što nije uspešna u 20 odsto slučajeva zbog rezistentnosti bakterijskog soja, a pored toga kod većine pacijenata javljaju se brojni veoma neprijatni neželjeni efekti, kao što su dijareja, mučnina, povraćanje, bol u stomaku, poremećaj sastava crevne flore, zbog čega mnogi pacijenti prekidaju ili izbegavaju ovu terapiju“, objašnjava dr Beara.
Pročitajte još:
Sa druge strane, kako kaže, ostali prirodni preparati na tržištu nemaju dokazano direktno antimikrobno delovanje na heliko bakteriju, već ublažavaju simptome bolesti ili smanjuju neželjene efekte antibiotske terapije, zbog čega se uglavnom koriste samo kao dodaci standardnoj antibiotskoj terapiji i ne mogu se koristiti samostalno.
„Ono što nas takođe izdvaja od većine drugih kompanija na tržištu jesu velika ulaganja u kontrolu kvaliteta sirovina (mnogo detaljniju od one propisane zakonom) i proizvodnog procesa, kao i lični angažman u komunikaciji sa krajnjim korisnicima, marketingu, pogotovo u medijima, gde javno promovišemo naš proizvod sa naglaskom na naučne rezultate na kojima se bazira“, kaže jedna od naučnica koje su osnovale kompaniju.
Značaj HerbElixa za društvo
Infekcija heliko bakterijom je izuzetno rasprostranjena – procenjeno je da je oko 50 procenata svetske populacije zaraženo ovom bakterijom. Iako se kod većine zaraženih nikada ne razviju simptomi bolesti, kod približno 17 odsto će se razviti čir na želucu, a kod jednog procenta karcinom želuca. Kad se problem predstavi u brojkama na svetskom nivou, procenjuje se da će zbog infekcije heliko bakterijom 500 miliona ljudi, pre ili kasnije, patiti od teških bolesti želuca, a oko 30 miliona ljudi će dobiti karcinom želuca.
„S obzirom na to da je heliko bakterija postala veoma rezistentna na standardnu antibiotsku terapiju, u 20 odsto slučajeva ne dolazi do izlečenja. Dodatno, trenutna antibiotska terapija izaziva mnoštvo neželjenih efekata, zbog čega je mnogi pacijenti teško podnose. Zbog toga pronalazak novih alternativnih terapija, u koje i naš proizvod spada, ima izuzetnog značaja za društvo. Drugi dugoročan pozitivan uticaj naše kompanije je da se sa pojavom HerbELICO® proizvoda na tržištu smanjuje upotreba sintetskih antibiotika, koji su poznati zagađivači životne sredine. Zagađenje životne sredine antibioticima je jedan od glavnih uzroka povećane rezistencije bakterija na lekove, zbog čega oni postaju neefikasni u ljudskoj upotrebi“, istakla je dr Nataša Simin.
Kako je dodala, sav biljni otpad koji nastaje u procesu proizvodnje njihovogpreparata od biljnih sirovina koristi se kao organsko đubrivo i time se smanjuje upotreba veštačkih đubriva. Ona je navela i da žele da ukažu malim poljoprivrednim proizvođačima na veliki ekonomski potencijal uzgoja lekovitog bilja i tako podstaknu ruralnu transformaciju.
Izazovi u poslovanju
Kada je reč o problemima na tržištu, naučnica kaže da ih nije bilo mnogo.
„Sve prepreke smo uspele da savladamo upornošću i velikim trudom i radom. Jedan od najvećih izazova u dosadašnjem poslovanju bio je prikupljanje finansijskih sredstava za ulaganje u razvoj kompanije. Nas tri osnivačice uložile smo ogroman napor kako bismo prikupile sredstva iz različitih fondova za podršku inovativnom preduzetništvu. Takođe, veliki izazov bio je prikupiti znanja i veštine iz oblasti preduzetništva, s obzirom na to da smo se sve tri u osnivanje kompanije upustile bez prethodnog znanja i iskustva na ovom polju (do tada smo se bavile naukom i profesurom)“, smatra dr Simin.
Ova znanja su, kako ističe, najviše sakupljale kroz različite programe i obuke organizovane od strane domaćih i stranih institucija (Fond za inovacionu delatnost Republike Srbije, Savet za zapošljavanje Grada Beograda, European Institute of Innovation & Technology – EIT) u kojima su aktivno učestvovale, kao i u razgovorima sa uspešnim preduzetnicima, pravnicima i stručnjacima iz oblasti finansija, marketinga i prodaje.
„Još jedan veliki izazov bio je pronalazak pouzdanih poslovnih partnera i uspostavljanje uspešne saradnje sa njima. U ovome su nam mnogo pomogle lične preporuke stručnjaka koje smo sretale na prethodno pomenutim programima, kao i uključivanje u Enterprise Europe Network. Pregovaračke veštine smo sticale postupno kroz razgovore i sastanke sa potencijalnim partnerima. Uzevši u obzir da je tržište dijetetskih suplemenata inače preplavljeno proizvodima sumnjivog kvaliteta, jedan od najvećih izazova na ovom tržištu je zadobiti poverenje B2B partnera i krajnjih korisnika. U ovome nam je mnogo pomogao naš lični kredibilitet kao univerzitetskih profesora, kao i veliki broj naučnih rezultata koji potvrđuju kvalitet i efikasnost samog proizvoda, koji su transparentno izloženi na sajtu kompanije“, zaključuje naša sagovornica dr Simin.
HerbElixa DOO BEOGRAD- NOVI BEOGRAD
NARODNIH HEROJA 27, 11070 Beograd (Novi Beograd), Srbija
83.611,02 (2020)
2 (2020)