Fotografi sve više prodaju svoje radove na internetu
19.1.2023 13:00 Autor: Ljiljana Begović 10
Uprkos tome što danas svako može uz pomoć mobilnog telefona da napravi fotografiju, preduzeća koja se bave fotografskim uslugama i dalje postoje i rade, iako im se prihodi godišnje smanjuju za oko 20 odsto.
Podaci bonitetne kuće CompanyWall pokazuju da su u 2021. godini u Srbiji poslovale ukupno 1.633 firme čija je osnovna delatnost fotografske usluge.
Na listi najuspešnijih preduzeća po dobiti ističe se firma u vlasništvu Aleksandra Nakića pod nazivom Image Loving Factory iz Niša. Ova fotografska radnja koja se bavi, pre svega, fotografisanjem i izradom fotografija za događaje kao što su venčanja i proslave rođendana ostvarila je u 2021. godini dobit od 18,4 miliona dinara (18.443.000). Ovaj rezultat poslovanja ne razlikuje se mnogo od prethodnih godina, kada su zabeležili dobit od 17.603.000 dinara (2019) i 19.041.000 dinara u 2020. godini.
Iz ovog preduzeća za Biznis.rs kažu da se sve više fotografa i u Srbiji odlučuje da radi online, odnosno da svoje fotografije “kače” na neku od popularnih platformi kao što je iStock.
“Kada je reč o tržištu u smislu izrade fotografija, kao i fotografisanja slavlja, situacija je jako loša. Kako zbog starijih fotografa koji obaraju cene, tako i zbog onih koji tek ulaze u posao i takođe obaraju cene. S obzirom na opštu ekonomsku krizu i koliko ljudi nemaju novca i gledaju da uštede svaki dinar, to se i te kako odražava na tržište. Svake godine pada broj prodatih fotografija. Svelo se na oko dve prodate fotografije po paru na svakom veselju, dok je ranije bilo znatno više”, navode iz Image Loving Factory.
Prema rečima naših sagovornika, cene su zbog krize – ali i potražnje – značajno pale. Najniža cena za fotografisanje rođendana je oko 200 evra, dok za venčanja cene idu od 350 evra, pa za neke usluge i do 1.000 evra.
“Zbog male potražnje, a velikog truda, veliki broj mojih kolega se prebacio na izradu i prodaju fotografija preko iStock-a. Svi koji su počeli da se bave online poslom nisu se više nikad vratili na fotografisanje događaja, eto koliko je to postalo isplativo”, ističu iz niške firme.
Prema rečima fotografa koji se profesionalno bave samo radom na platformama za prodaju fotografija, iako postoji veliki broj takvih sajtova najpopularniji među domaćim fotografima su Shutterstock, iStock i Adobestock.
“Cene fotografija koje se postavljaju na ovakve sajtove variraju u zavisnosti od rezolucije, prava za internet, štampu. Na primer, za jednu fotku cena može da varira od jednog evra do nekoliko stotina evra. Takođe cene se razlikuju od sajta do sajta, kao i provizije koje dobijaju fotografi. Neko daje 33 procenta, neko 20, dok negde možete dobiti i samo 10 procenata od cene za koju je prodata fotografija”, navodi naš sagovornik koji se godinama bavi postavljanjem fotografija na iStock.
Na listi najvećih dobitaša, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, na drugom mestu se nalazi preduzetnička radnja Ljubodraga Vasiljevića – Ljuba Photo iz Beograda. S obzirom na to da je ova firma osnovana 2021. godine, poznati su rezultati poslovanja samo za tu godinu. Ostvareni prihodi od 16.860.000 dinara, ali pre svega neto dobit od 15.531.000 dinara, svrstali su ovo preduzeće na drugo mesto u delatnosti pružanja fotografskih usluga.
Na trećem mestu po ostvarenom rezultatu u 2021. godini nalazi se mikro preduzeće Dragane Vasiljević pod nazivom Stock Photography.
Pročitajte još:
Ovo preduzeće takođe je osnovano skoro, tačnije krajem 2020. godine, pa su poslovni rezultati dostupni iz finansijskih izveštaja za 2021. godinu. Tada je firma ostvarila ukupnu dobit od 8.790.000 dinara.
Zanimljivo je da je većina preduzeća koja se nalaze na listi najvećih dobitaša u oblasti pružanja fotografskih usluga nastala u poslednjih godinu ili dve, što prema rečima naših sagovornika uglavnom znači da su se frilenseri koji rade online poslove registrovali kao preduzetnici.
Ukupna dobit delatnosti fotografskih usluga
Iako se fotografi uglavnom žale na potražnju i niske cene, ukupna dobit ove oblasti porasla je u 2021. godini u odnosu na 2020. i 2019. Naime, rezultat poslovanja u 2021. bio je 113.477.000 dinara, u 2020. skoro 50 miliona manje (70.927.000), dok je 2019. bila najniža sa ostvarenih samo 58.231.000 dinara.
Anna
19.1.2023 #1 AuthorFotografi teško opstaju. A dobra kvalitetna fotografija u ovim uslovima života ne ceni se mnogo.
Dunja5
19.1.2023 #2 AuthorNije lako sigurno, ali opet mislim da je ovaj posao u usponu generalno.
BIJUTI27
20.1.2023 #3 AuthorPa i nije im tako loše
BRANA19
20.1.2023 #4 AuthorDanas je svima lakse da poruce nesto , sve vise …
TATJANA
20.1.2023 #5 AuthorUskoro će se boriti da ovaj posao ne ode u zaborav, poput projekata Sačuvajmo stare zanate od zaborava
VOJKAN
20.1.2023 #6 AuthorSvaka prodaja na internetu poboljšava razvoj određene privredne grane
Iva
20.1.2023 #7 AuthorFoto albumi su davna prošlost,ali zato imaju više duše nego fotografije na netu
COKA
20.1.2023 #8 AuthorDobro je sto se ljudi snalaze i sto koriste internet u razne korisne svrhe, ali pomalo je i tuzno sto umetnici nemaju podrsku drzave, vec da bih zaradili moraju da se snalaze na netu, pa ako uspeju da obezbede sebi dovoljne prihode uspeli su
Milisavka
22.1.2023 #9 AuthorSlažem se
Tina
20.1.2023 #10 AuthorTo je jedna vrsta I umetnosti ali I kao obicna roba koju treba prodati