Kada je opravdano formirati cenu proizvoda nižu od nabavne?
14.5.2023 14:44 Autor: Ljiljana Begović 19
Sve što se kupuje – u radnji ili od dobavljača, ima svoju cenu. Kada se plaća neki seminar ili edukacija, to se zove kotizacija, kada se plaća radnik na gradilištu – daje se dnevnica, za autorski tekst se isplaćuje honorar, i sve je to opet cena. Većina početnika u poslovanju provede dosta vremena u određivanju prave cene za svoj proizvod ili uslugu.
Poslovni konsultant Biljana Lazarević kaže da pri određivanju cene koštanja moraju biti uključeni troškovi direktnog materijala i direktnog rada, pojedinačni, kao i standardni opšti izdaci proizvodnje, kao što su: amortizacija, električna energija, osvetljenje i mnogi drugi.
U cenu mogu biti uključeni i drugi izdaci, pod uslovom da su neposredno izazvani proizvodnjom, odnosno da se neposredno mogu vezati za dati proizvod. Na primer, pri pojedinačnim porudžbinama se mogu uključiti troškovi projektovanja i razvoja.
“Međutim, na cenu se ne mogu rasporediti troškovi koji se odnose na vanstandardnu potrošnju repromaterijala ili troškovi izazvani drugim neplaniranim poremećajima proizvodnog i ostalih procesa, kao što su odstupanje stvarnih od standardnih troškova, odstupanja po osnovu nedovoljne ekonomičnosti, efikasnosti, zaposlenosti, felera osnovnog materijala ili škarta”, objašnjava Lazarević.
Pored sadržine, na visinu cene koštanja utiče odabrani tip kalkulacije i sistem obračuna. Odabrani tip kalkulacije određuje da li će u cenu koštanja biti uključeni puni, varijabilni ili samo pojedinačni troškovi.
“Dodatni značaj kalkulacije prodajne cene može biti vezan za situaciju povećane konkurencije, kao što su nove kompanije, ino konkurenti, novi proizvodi i supstituti. Takođe, uzrok može biti nestašica sirovina i repromaterijala usled globalnih uticaja poput ratova, sankcija, inflacija, tempa tehnološkog razvoja ili situacije kao što je bila pandemija korona virusa”, navodi poslovni konsultant.
Ključni faktori u kalkulaciji prodajne cene mogu biti troškovi i način formiranja cene koji se primarno vezuje za troškove. Ovaj način naziva se i “patos”, jer predstavlja minimalni nivo na kom cena može biti postavljena. Obuhvata cenu koštanja plus ostale troškove, bez projektovane ili minimalne dobiti.
Tražnja kao ključni faktor u kalkulaciji cena vezuje se za metod koji se naziva “plafon” jer tražnja predstavlja gornju granicu cene koju su kupci spremni da prihvate da bi dobili proizvod ili uslugu. Tražnja je dinamična i sklona promenama, a kupci hiroviti i rapidno promenljivi u stavovima, željama i potrebama, pa je formiranje cene na ovaj način veliki izazov.
Formiranje cena po varijabilnim troškovima
Ponekad, u cilju da se osvoji novo tržište ili promoviše novi proizvod, menadžer može predložiti formiranje cene na nivou varijabilnog troška, jer smatra da je cena koja pokriva ukupne troškove previsoka i da je tržište neće prihvatiti.
“Na duži rok prodajna cena mora da pokriva ukupne troškove, ali u kratkom roku preduzeće može da bude solventno i ako prodaje pojedine proizvode čija je cena ispod ukupnih troškova. U slučaju realizacije prodaje ispod nabavne cene postavlja se pitanje ispravnosti postupka sa aspekta obračuna PDV-a. Porez na dodatu vrednost utvrđuje se zbirno, kao razlika za uplatu ili preplatu, odnosno povraćaj ukalkulisanog i obračunatog prethodnog PDV-a, tako da nije od uticaja činjenica da je prodajna cena ispod nabavne”, ocenjuje naša sagovornica.
Pročitajte još:
Ona dodaje da sa stanovišta zakona o PDV-u nema smetnji da obveznik prodaje robu po cenama ispod nabavne ili cene koštanja.
“Prodaja robe ispod nabavne cene može se vršiti kad se radi o robi koja je demodirana, oštećena ili je postala preskupa usled tržišnih uslova, zbog likvidacije preostalih zaliha, sezonskog sniženja, rasprodaja, prodaja zbog proteka roka trajanja, robi s greškom… Neophodno je da postoji odluka vlasnika ili osnivača ili bilo kog organa upravljanja ili odgovornog lica, sa navođenjem valjanog (prihvatljivog) razloga za ovakvu prodaju, kao i popisna lista robe za koju se vrši nivelacija cene ispod nabavne, odnosno proizvodne cene. Prodaja robe ispod nabavne cene je dozvoljena i PDV se plaća na razliku ukalkulisanog PDV-a na prodajnu vrednost i obračunatog (prethodnog) PDV-a, odnosno na nabavnu vrednost”, zaključuje poslovni konsultant Biljana Lazarević.
VALERIJA
14.5.2023 #1 AuthorBilo kako bilo ne može nikako biti opravdano.
BLIZANAC
14.5.2023 #2 AuthorDanas imamo velike kalkulacije kod formiranja cena.
STEPA
16.5.2023 #3 AuthorE baš tako. Dobro rečeno.
Vale
14.5.2023 #4 AuthorBas tako, sve je lepo objasnjeno
MAJA
14.5.2023 #5 AuthorKad dodje do toga, onda je to jedino resenje
DOBRILA
14.5.2023 #6 AuthorKako god , oni ce uvek da rade po svom.
ZVONČICA
14.5.2023 #7 AuthorTako dodje na kraju
LAV
14.5.2023 #8 AuthorCene formiraju kako hoce, uglavnom je to dosta veca cena od nabavne.
Emilija
14.5.2023 #9 AuthorSvako radi po svom
NATI
14.5.2023 #10 AuthorI uvek ce podici jos malo
CIGI
14.5.2023 #11 AuthorOvde je sve kontra, kako god sta god ali cena ce biti veca
mile
15.5.2023 #12 AuthorOpravdano nije nikad…
MODESTY
15.5.2023 #13 AuthorMislim da im i ne treba neki razlog,samo rade sta hoce
SENSEI
15.5.2023 #14 AuthorToliko su skočile cene svega da ništa nije više opravdano
Dux011
15.5.2023 #15 AuthorSvako od njih po svome, a na nama je gde cemo i sta cemo da prihvatimo…
Milica
15.5.2023 #16 AuthorCene su sada postale individualna stvar …
SHALIMAR
15.5.2023 #17 AuthorKo nas pita za bilo sta,rade kako njima odgovara…
STEPA
16.5.2023 #18 AuthorVrlo interesantno. Očigledno formiraju cene kako ko hoće.
AJA
7.6.2023 #19 AuthorPo pitanju cena nista vise nije opravdano