Načini kalkulacije i formiranja cene koštanja

Kada je opravdano formirati cenu proizvoda nižu od nabavne?

AnalizaIzdvajamoPoslovanje

14.5.2023 14:44 Autor: Ljiljana Begović 19

Kada je opravdano formirati cenu proizvoda nižu od nabavne? Kada je opravdano formirati cenu proizvoda nižu od nabavne?
Sve što se kupuje – u radnji ili od dobavljača, ima svoju cenu. Kada se plaća neki seminar ili edukacija, to se zove kotizacija,... Kada je opravdano formirati cenu proizvoda nižu od nabavne?

Sve što se kupuje – u radnji ili od dobavljača, ima svoju cenu. Kada se plaća neki seminar ili edukacija, to se zove kotizacija, kada se plaća radnik na gradilištu – daje se dnevnica, za autorski tekst se isplaćuje honorar, i sve je to opet cena. Većina početnika u poslovanju provede dosta vremena u određivanju prave cene za svoj proizvod ili uslugu.

Poslovni konsultant Biljana Lazarević kaže da pri određivanju cene koštanja moraju biti uključeni troškovi direktnog materijala i direktnog rada, pojedinačni, kao i standardni opšti izdaci proizvodnje, kao što su: amortizacija, električna energija, osvetljenje i mnogi drugi.

U cenu mogu biti uključeni i drugi izdaci, pod uslovom da su neposredno izazvani proizvodnjom, odnosno da se neposredno mogu vezati za dati proizvod. Na primer, pri pojedinačnim porudžbinama se mogu uključiti troškovi projektovanja i razvoja.

“Međutim, na cenu se ne mogu rasporediti troškovi koji se odnose na vanstandardnu potrošnju repromaterijala ili troškovi izazvani drugim neplaniranim poremećajima proizvodnog i ostalih procesa, kao što su odstupanje stvarnih od standardnih troškova, odstupanja po osnovu nedovoljne ekonomičnosti, efikasnosti, zaposlenosti, felera osnovnog materijala ili škarta”, objašnjava Lazarević.

Pored sadržine, na visinu cene koštanja utiče odabrani tip kalkulacije i sistem obračuna. Odabrani tip kalkulacije određuje da li će u cenu koštanja biti uključeni puni, varijabilni ili samo pojedinačni troškovi.

“Dodatni značaj kalkulacije prodajne cene može biti vezan za situaciju povećane konkurencije, kao što su nove kompanije, ino konkurenti, novi proizvodi i supstituti. Takođe, uzrok može biti nestašica sirovina i repromaterijala usled globalnih uticaja poput ratova, sankcija, inflacija, tempa tehnološkog razvoja ili situacije kao što je bila pandemija korona virusa”, navodi poslovni konsultant.

Foto:Pexels.com

Ključni faktori u kalkulaciji prodajne cene mogu biti troškovi i način formiranja cene koji se primarno vezuje za troškove. Ovaj način naziva se i “patos”, jer predstavlja minimalni nivo na kom cena može biti postavljena. Obuhvata cenu koštanja plus ostale troškove, bez projektovane ili minimalne dobiti.

Tražnja kao ključni faktor u kalkulaciji cena vezuje se za metod koji se naziva “plafon” jer tražnja predstavlja gornju granicu cene koju su kupci spremni da prihvate da bi dobili proizvod ili uslugu. Tražnja je dinamična i sklona promenama, a kupci hiroviti i rapidno promenljivi u stavovima, željama i potrebama, pa je formiranje cene na ovaj način veliki izazov.

Formiranje cena po varijabilnim troškovima

Ponekad, u cilju da se osvoji novo tržište ili promoviše novi proizvod, menadžer može predložiti formiranje cene na nivou varijabilnog troška, jer smatra da je cena koja pokriva ukupne troškove previsoka i da je tržište neće prihvatiti.

Na duži rok prodajna cena mora da pokriva ukupne troškove, ali u kratkom roku preduzeće može da bude solventno i ako prodaje pojedine proizvode čija je cena ispod ukupnih troškova. U slučaju realizacije prodaje ispod nabavne cene postavlja se pitanje ispravnosti postupka sa aspekta obračuna PDV-a. Porez na dodatu vrednost utvrđuje se zbirno, kao razlika za uplatu ili preplatu, odnosno povraćaj ukalkulisanog i obračunatog prethodnog PDV-a, tako da nije od uticaja činjenica da je prodajna cena ispod nabavne”, ocenjuje naša sagovornica.

Ona dodaje da sa stanovišta zakona o PDV-u nema smetnji da obveznik prodaje robu po cenama ispod nabavne ili cene koštanja.

“Prodaja robe ispod nabavne cene može se vršiti kad se radi o robi koja je demodirana, oštećena ili je postala preskupa usled tržišnih uslova, zbog likvidacije preostalih zaliha, sezonskog sniženja, rasprodaja, prodaja zbog proteka roka trajanja, robi s greškom… Neophodno je da postoji odluka vlasnika ili osnivača ili bilo kog organa upravljanja ili odgovornog lica, sa navođenjem valjanog (prihvatljivog) razloga za ovakvu prodaju, kao i popisna lista robe za koju se vrši nivelacija cene ispod nabavne, odnosno proizvodne cene. Prodaja robe ispod nabavne cene je dozvoljena i PDV se plaća na razliku ukalkulisanog PDV-a na prodajnu vrednost i obračunatog (prethodnog) PDV-a, odnosno na nabavnu vrednost”, zaključuje poslovni konsultant Biljana Lazarević.

  • VALERIJA

    14.5.2023 #1 Author

    Bilo kako bilo ne može nikako biti opravdano.

    Odgovori

  • BLIZANAC

    14.5.2023 #2 Author

    Danas imamo velike kalkulacije kod formiranja cena.

    Odgovori

  • Vale

    14.5.2023 #4 Author

    Bas tako, sve je lepo objasnjeno

    Odgovori

  • MAJA

    14.5.2023 #5 Author

    Kad dodje do toga, onda je to jedino resenje

    Odgovori

  • DOBRILA

    14.5.2023 #6 Author

    Kako god , oni ce uvek da rade po svom.

    Odgovori

  • LAV

    14.5.2023 #8 Author

    Cene formiraju kako hoce, uglavnom je to dosta veca cena od nabavne.

    Odgovori

  • Emilija

    14.5.2023 #9 Author

    Svako radi po svom

    Odgovori

  • NATI

    14.5.2023 #10 Author

    I uvek ce podici jos malo

    Odgovori

  • CIGI

    14.5.2023 #11 Author

    Ovde je sve kontra, kako god sta god ali cena ce biti veca

    Odgovori

  • mile

    15.5.2023 #12 Author

    Opravdano nije nikad…

    Odgovori

  • MODESTY

    15.5.2023 #13 Author

    Mislim da im i ne treba neki razlog,samo rade sta hoce

    Odgovori

  • SENSEI

    15.5.2023 #14 Author

    Toliko su skočile cene svega da ništa nije više opravdano

    Odgovori

  • Dux011

    15.5.2023 #15 Author

    Svako od njih po svome, a na nama je gde cemo i sta cemo da prihvatimo…

    Odgovori

  • Milica

    15.5.2023 #16 Author

    Cene su sada postale individualna stvar …

    Odgovori

  • SHALIMAR

    15.5.2023 #17 Author

    Ko nas pita za bilo sta,rade kako njima odgovara…

    Odgovori

  • STEPA

    16.5.2023 #18 Author

    Vrlo interesantno. Očigledno formiraju cene kako ko hoće.

    Odgovori

  • AJA

    7.6.2023 #19 Author

    Po pitanju cena nista vise nije opravdano

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.