Koje su prednosti pravljenja budžeta od nule svake godine?
22.1.2024 08:01 Autor: Ljiljana Begović 5
Budžet je osnovni planski dokument kompanije koji predstavlja očekivane prihode i rashode u posmatranom budućem periodu. U Srbiji se poslovna godina poklapa sa kalendarskom, iako u nekim inostranim kompanijama to nije slučaj, pa njihovi poslovni izveštaji i budžet nisu vezani za kalendarsku godinu, već za poslovni ciklus.
“Za mnoge organizacije pomisao o ponovnoj izgradnji budžeta kompanije iz temelja može izazvati noćnu moru. Očistiti finansijsku listu i početi od nule bilo bi poslednje sredstvo u najgorem slučaju, nikada opcija koja bi se razmatrala u normalnim okolnostima. Ipak, sve veći broj organizacija odlučuje da uradi upravo to – ekstremni metod budžetiranja poznat kao „budžetiranje zasnovano na nuli“”, ocenjuje poslovni konsultant Milan Petronić.
Zero based budget (ZBB) je metodologija koja usklađuje troškove preduzeća sa strateškim ciljevima. Ovaj pristup zahteva od organizacija da izgrade svoj godišnji budžet od nule svake godine.
Budžetiranje zasnovano na nuli (ZBB) je proces koji dodeljuje sredstva na osnovu efikasnosti programa i neophodnosti, a ne na osnovu istorije budžeta. Za razliku od tradicionalnog budžetiranja, nijedna stavka nije automatski uključena u sledeći budžet. Korišćenje ovog modela vrši se na osnovu detaljne analize svakog programa i rashoda na početku svakog budžetskog ciklusa i mora da opravda svaku stavku da bi dobio finansiranje.
Budžeti mogu primeniti ZBB na bilo koju vrstu troškova kao što su kapitalni izdaci, operativni rashodi, prodajni, opšti i administrativni troškovi. Takođe, u budžetskoj analizi mogu biti i troškovi marketinga, varijabilna distribucija ili cene prodate robe.
Kada je uspešan, ZBB proizvodi radikalne uštede i oslobađa organizacije od ukorenjenih odeljenja i metodologija, ali kada je neuspešan troškovi za organizaciju mogu biti značajni. Među prednostima ovakvog načina izrade budžeta poslovni konsultanti ističu nekoliko.
Pre svega, dobre strane izrade od nule su to da je takav budžet dobro opravdan i usklađen sa strategijom preduzeća, podstiče širu saradnju u celoj organizaciji, zatim podržava smanjenje troškova izbegavanjem automatskog povećanja rashoda, što često rezultira uštedama. Sa druge strane nedostaci mogu biti to što je skupo, složeno i dugotrajno da se budžet obnavlja od nule svake godine, dok tradicionalno budžetiranje zahteva opravdanje samo za postepene promene.
“Može biti skupo za organizacije sa ograničenim finansiranjem, ali i rizično kada su potencijalne uštede neizvesne. Izvršenje takođe može biti dovedeno u pitanje vremenskim ograničenjima budžetskog ciklusa”, objašnjava Petronić.
Takođe, mana ovakvog načina izrade budžeta je i to da obično zahteva specijalizovanu obuku ili stručnjake za izradu i analizu, pa samim tim zahteva i više resursa uopšte.
“ZBB je više od samog smanjenja troškova. To je neophodan korak za oslobađanje resursa i sredstava potrebnih za inicijative rasta. Na taj način možete identifikovati prekomernu potrošnju i preraspodeliti te resurse ka strateški boljoj upotrebi”, objašnjavaju stručnjaci.
Pročitajte još:
Da biste iskoristili prednosti budžetiranja zasnovanog na nuli savremeni softver za planiranje i budžetiranje su od suštinskog značaja. Rešenja za planiranje zasnovana na oblaku koja koriste veštačku inteligenciju mogu pomoći menadžerima da donesu odluke zasnovane na podacima, kako bi preporučili najbolji put za budžetiranje.
“Rešenje za planiranje i budžetiranje ne bi trebalo da bude samo prazno platno za modeliranje, već bi trebalo da sadrži i inteligentno planiranje i namenski izgrađene mogućnosti za predikciju poslovnih tokova”, preporučuju poslovni konsultanti.
ELLA
23.1.2024 #1 AuthorNase proizvodne kompanije bi trebalo da uvedu ZBB. I najvaznije da ga se pridrzavaju
PAVLE-2005
23.1.2024 #2 AuthorPrimeniti i videti na delu
SHALIMAR
23.1.2024 #3 AuthorMalo njih ce ovu metodu da primeni…
SENSEI
24.1.2024 #4 AuthorDobro je dok se kreće od nule, samo da se ne kreće sa minusom
MARA
30.1.2024 #5 AuthorOd nule se krece uvek