Pandemija i previranja iz prethodne godine uslovili promene u "najbržem cirkusu"

Formula 1 sa finansijskim problemima ušla u novu sezonu, samo četiri tima nisu u gubitku

AnalizaAutomobiliLifestyleU fokusu

4.5.2021 15:37 Autor: Marko Miladinović

Formula 1 sa finansijskim problemima ušla u novu sezonu, samo četiri tima nisu u gubitku Formula 1 sa finansijskim problemima ušla u novu sezonu, samo četiri tima nisu u gubitku
U pokušaju da smanji svoje velike troškove najprestižnija takmičarska serija u svetu auto-moto sporta, čuvena F1, od ove godine uvodi nova pravila. Pre svega,... Formula 1 sa finansijskim problemima ušla u novu sezonu, samo četiri tima nisu u gubitku

U pokušaju da smanji svoje velike troškove najprestižnija takmičarska serija u svetu auto-moto sporta, čuvena F1, od ove godine uvodi nova pravila. Pre svega, ograničenja za trošenje u sezoni 2021.godine biće umanjeni sa prošlogodišnjih 175, na sadašnjih 145 miliona dolara po timu. Pored toga, dogovoreno je da se ovaj trend nastavi i narednih godina, sa dozvoljenih 140 miliona u 2022. godini i 130 miliona dolara u sezoni 2023. godine.

Ipak, ovi budžetski plafoni ne obuihvataju zarade vozača, troškove marketinga, naknade za bolovanja i porodiljska odsustva, kao i plate „tri najskuplja radnika“ u timu, prenosi Motor Sport Magazine. Stoga, i dalje i te kako ima prostora za manipulaciju.

Za većinu od deset uključenih timova, to je otprilike i bila granica budžeta koje su inače koristili tokom veoma neobične i zahtevne prošle sezone. Međutim, ne i kada su u pitanju glavni favoriti za vodeća mesta na tabeli, ekipe Mercedes, McLaren-Mercedes, Ferrari i Red Bull.

Za njih je ovo prinudno ograničavanje budžeta u jednom trenutku čak podrazumevalo i smanjivanje broja zaposlenih u pratećim službama održavanja, pa i razvoj takmičarskih bolida. Portal Autosport piše da je McLaren-Mercedes deo razvoja prebacio u odvojena pravna lica matične kompanije, pronašavši na neki način rupu u pravilniku.

Razvoj trkačkih bolida svake godine je bitan, ali ove je došlo do prilagođavanja u njihovom dizajnu, pre svega u pogledu strogo dozvoljene težine njihovih pojedinih delova. Recimo, podni prostor u kok-pitu/kabini vozača je smanjen zarad sigurnosti, odnosno „pravilnijeg rasporeda sile koju trpe pneumatici prilikom skretanja pod velikim brzinama“, kaže se u pojašnjenju. Dodatno, težina samog motora ne sme da prevaziđe 150 kilograma. Minimalna dozvoljena težina sa ispražnjenim rezervoarom za sezonu 2021. iznosi 752 kilograma.

Trka Formule 1
Foto: Pixabay.com

Iako naoko zvuče jednostavno, ove promene predstavljaju velike izazove za angažovane inženjere, jer zahtevaju lančana prilagođavanja čitave konstrukcije takmičarskog automobila, u cilju postizanja njihove što veće aerodinamičnosti i posledično velikih brzina na pisti. Pošto su se timovi požalili bordu upravljača F1, naknadno je dozvoljeno da svaki od njih može da potroši do 45 miliona dolara na nabavku fabričkih mašina za proizvodnju, sečenje i oblikovanje materijala, zaključno sa 2024. godinom.

Šampionatom F1 upravlja američka korporacija Liberty Media, koja je početkom 2017. godine finalizovala akviziciju čuvenog sportskog takmičenja od Formula One Group, kojom je većinski upravljao britanski bogataš Berni Eklston (Bernie Ecklestone). To preuzimanje koštalo je 4,6 milijardi dolara, a u tom trenutku 87-godišnji višedecenijski menadžer najvećeg auto-moto takmičenja na svetu Eklston je naveo da „predaje sport u dobre ruke, te da on zbog svojih godina ne može kao nekada da upravlja sa direktorske pozicije“.

No, F1 šampionat se suočio sa najvećim finansijskim izazovima baš u godini izbijanja pandemije korona virusa. Timovima je nagradni fond za 2020. godinu zbirno smanjen za 43 odsto, kao posledica činjenice da je šampionat ostvario operativne troškove od 386 miliona dolara u istom periodu, najviše zbog izostanka unosnih sponzorskih ugovora i nešto manje od izostanka publike na samim događajima. Ukupni prihodi zabeležili su dramatičan pad – sa 2,02 milijarde dolara u 2019. godini na 1,14 milijardi u 2020. godini.

Luis Hamilton/Foto: Wikimedia Commons.org

Liberty Media rukovodi raspodelom novca od prodatih TV prava, prodaje ulaznica i prateće robe sa oznakom F1, kao i na osnovu sponzorskih ugovora za čitav šampionat, dok pojedinačni timovi imaju sopstvene sponzore i raznoraznu brendiranu robu.

U pokušaju da privuku veći bvroj sponzora i prodaju dodatna TV prava, organizatori su ove godine naumili najveći broj trka u istoriji (23), međutim pitanje je da li će to nastojanje i biti ostvareno jer je jedna već otkazana, a dve pomerene za pred kraj godine.

Auto123 magazin je doneo izveštaj pred tekuću sezonu, u kojem se tvrdi da su samo četiri od deset timova u pozitivnom saldu. Pogađate, to su već pomenuti Mercedes, McLaren, Ferrari i Red Bull. S obzirom da u šampionatu F1 ne postoji ekonomska ravnopravnost kao u pojedinim američkim ligama, jasno je da najveće šanse, kako u konstruktorskom smislu, tako i u vozačkom, imaju upravo oni timovi sa najvećom platežnom moći.

U ovom trenutku stanje na tabeli pokazuje da će najveća borba za prvo mesto među vozačima da se vodi između Engleza Luisa Hamiltona (Lewis Hamilton), koji nastupa za tim Mercedesa u pokušaju da postane apsolutni rekorder ovog sporta sa osam osvojenih titula, i Holanđanina Maksa Verstapena (Max Verstappen) koji vozi za Red Bull. Razlika između njih je samo jedan poen u ovom trenutku.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.