Ni “udar po džepu” nije rešenje za pušače u Srbiji
AnalizaLifestyleU fokusuZdravlje
18.5.2022 10:17 Autor: Marija Jovanović 17
Ograničeno reklamiranje i podizanje akciza, po svemu sudeći, ne utiče na potrošačke navike pušača i kupovinu duvanskih proizvoda u Srbiji. Svetska zdravstvena organizacija procenjuje da oko 2,8 miliona građana Srbije konzumira cigarete. Duvanski dim je globalni problem, ali u zemljama istočne Evrope posebno, jer se čini da je pušenje stil života i svakodnevica većine stanovnika.
Sa ciljem upoznavanja sa navikama, stavovima i mišljenjima potrošača o duvanskim proizvodima, Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) sprovela je anketu o indeksu informisanosti korisnika duvanskih proizvoda, kako bi pomoću dalje edukacije i informisanja podigla svest korisnika o štetnosti pušenja i alternativnim duvanskim rešenjima.
“U anketi koja je bila anonimna učestvovalo je 1.688 ispitanika, pretežno starosti od 21 do 40 godina (66,7 odsto). Zanimljiv podatak je da su dve trećine ispitanika ženskog pola, odnosno 67,9 odsto. Od ukupnog broja učesnika 74 odsto su aktivni pušači, dok je njih 10,2 odsto prešlo na proizvode koji funkcionišu na bazi zagrevanja duvana, a manje od dva odsto koristi elektronske cigarete. Čak 68,6 odsto ispitanika je izjavilo da puši duže od 10 godina”, navodi se u istraživanju NOPS-a.
Kada je u pitanju informisanost o štetnim sastojcima i uticaju duvanskih proizvoda, 67 odsto ispitanika se slaže da duvanski dim loše utiče na zdravlje nepušača, dok 40 odsto njih ne misli da je nikotin najveći problem kod pušača.
Anketa je takođe pokazala da čak 60 odsto ispitanika ne čita upozorenja na paklicama, a na pitanje da li smatraju da u svakom trenutku mogu ostaviti duvan, čak njih sedam od 10 kaže da ne mogu.
Potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Zoran Nikolić kaže za Biznis.rs da je u Zakonu o oglašavanju vrlo jasno precizirano da duvanske kompanije ne mogu da koriste tradicionalne metode reklamiranja.
“To se odnosi na medije u svakom obliku – od elektronskih, štampanih, različitih novina, pa do bilborda i autobuskih stajališta. Ono što mogu jeste neki vid oglašavanja samo na prodajnim mestima i vrlo često se može videti da su oni zauzeli čak i poseban deo iznad kasa u svakoj trgovini, gde se nalaze neki njihovi boksevi za cigarete, cenovnik i reklame. Dakle, to je ono što je dozvoljeno i toga se duvanske kompanije pridržavaju”, ističe Nikolić.
Što se tiče oglašavanja, on kaže da u proteklom periodu nisu nailazili na ozbiljnije i značajne prekršaje, jer su sve kompanije koje su došle u Srbiju zapravo stigle iz zemalja gde su jako strogi zakoni koji se tiču sličnih zabrana kada je reč o reklamiranju duvana i duvanskih proizvoda.
“Na stranu to što u pojedinim zemljama moraju da obeležavaju paklice cigareta u skladu sa zdravstvenim preporukama. To je zaista izuzetan fenomen, jer u slučaju duvanskih proizvoda ne samo da nema oglašavanja za koje znamo šta znači i koliki uticaj ima, ovde je reč o zdravstvenim upozorenjima sa vrlo ružnim slikama na paklicama cigareta, koje aktivno sugerišu šta može da se dogodi ukoliko ih konzumirate i potrošači ih i dalje kupuju”, kaže naš sagovornik.
Zbog toga on smatra da ove kompanije nisu mnogo na gubitku time što ne reklamiraju duvan i duvanske proizvode.
“Oni su stvorili jednu armiju zavisnika kojima apsolutno nikakva reklama nije neophodna. Zanimljivo je i prokomentarisati zbog čega, između ostalog, trafike rade noću? Pa zbog cigareta, evidentno je da nije zbog hleba i mleka”, dodaje potpredsednik NOPS-a.
Iako su cigarete u Srbiji jeftinije nego u drugim evropskim zemljama, na pitanje da li bi “udar po džepu”, odnosno poskupljenje, uticalo na pušače da prestanu da kupuju duvanske proizvode, Nikolić odgovara da bi možda donekle uticalo na smanjenje, ali ne i na trajni efekat.
“Mi svake godine imamo usklađivanje akciza i taj proces još uvek traje, ali je sigurno da će se u jednom momentu uskladiti sa cenama u Evropskoj uniji. I to je uvek tema o kojoj se govori prvih nekoliko dana i na kraju se zaboravi. Svako od nas ima nekog u okruženju ko će reći da za cigarete mora da ima novca. Dakle, možda to poskupljenje može da utiče na smanjenje, ali da dođe do potpunog odricanja to je teško”, ocenjuje Nikolić.
Crno tržište veći problem od poskupljenja
Potpredsednik NOPS-a misli da bi bilo odlično kada bi “udar po džepu” imao trajniji efekat da što više ljudi prestane da konzumira cigarete. Ipak, on se boji da će to izazvati kratkoročne efekte i da će se oni koji nemaju dovoljno novca okrenuti crnom tržištu, a onda se može javiti drugi problem poput sive ekonomije, koji je i sada prisutan u Srbiji.
“Mi i danas imamo na brojnim pijacama i ispred marketa ljude koji nude cigarete sumnjivog kvaliteta, koje nemaju akciznu markicu, i ljudi koji nemaju novca tome pribegavaju. Zato se otvara pitanje šta oni unose u svoj organizam kada to u zemlju nije ušlo legalnim kanalima i prodaje se i pravi ko zna gde. Na tim cigaretama nema oznaka proizvođača, što je obavezno. Piše uglavnom ‘made in EU’, bez ikakve deklaracije. Kako se moglo čuti, u Srbiju to dolazi nekim kanalima iz Bugarske”, ističe naš sagovornik.
Pročitajte još:
Nikolić podvlači da na tim kutijama cigareta ne postoje osnovni podaci koji na paklicama moraju da budu napisani, poput sastava, količine nikotina, katrana i slično.
“To je sada, sa druge strane, već pitanje za državu – na koji način misli da prekine snabdevanje jer je to, da ne preterujemo, ali legalizovano trovanje. Možda bi neko mogao da se pozabavi time šta ima u toj paklici cigareta i da u akreditovanoj laboratoriji ispita stvarni sadržaj svih materija i kroz neku vrstu kampanje osvesti ljude”, kaže Nikolić i zaključuje da definitivno treba poraditi na izlečenju nacije od tolike zavisnosti od nikotina.
IVAN
18.5.2022 #1 AuthorNeka jos poskupe
COCO
16.7.2022 #2 AuthorVolela bih i ja!
Vladimir
18.5.2022 #3 AuthorProverite ,zasto ne placaju akcizu na elektronske cigarete.
VOJKAN
18.5.2022 #4 AuthorMislim da smo drugi u Evropi po konzumaciji duvana, odmah posle Turske
Emilija
18.5.2022 #5 AuthorZa cigarete i ne treba reklama
GOCA BG
18.5.2022 #6 AuthorKoliko god da poskupe,pusaci ce kupovati…
BRANA19
19.5.2022 #7 AuthorMa i treba Jos vise da poskupe…
Anna
19.5.2022 #8 AuthorOvde postoji viševekovna tradicija konzumiranja duvana na razne načine. Teško će se iskoreniti ta navika
SNEZANA
19.5.2022 #9 AuthorNikada nije ni bio
TATJANA
20.5.2022 #10 AuthorOd prvog do prvog, od ponedeljka do ponedeljka ostavljam cigarete, pa nikako
STRAHINJA
22.5.2022 #11 AuthorMa da , poskupljenje ce bas resiti stanje😆
NINICA
31.5.2022 #12 AuthorNa takav način pušači prestati da puše cigare neće, mogu samo da pređu na jeftinije😂
Gaga45
5.6.2022 #13 AuthorPa ni poskupljenje nije resenje
Joksi
12.6.2022 #14 AuthorPušači neće ostaviti cigarete bez obzira na poskupljenje
TINA
12.6.2022 #15 AuthorPoskupljenje cigara ce neznatno uticati na njihovu traznju
COCO
16.7.2022 #16 AuthorA šta jeste?!
SLAVICA
18.6.2023 #17 AuthorSamo zabrana u zatvorenom prostoru nas moze naterati na ostavljanje