Ograničeno reklamiranje i podizanje akciza ne utiče na profit duvanskih kompanija

Ni “udar po džepu” nije rešenje za pušače u Srbiji

AnalizaLifestyleU fokusuZdravlje

18.5.2022 10:17 Autor: Marija Jovanović 17

Ni “udar po džepu” nije rešenje za pušače u Srbiji Ni “udar po džepu” nije rešenje za pušače u Srbiji
Ograničeno reklamiranje i podizanje akciza, po svemu sudeći, ne utiče na potrošačke navike pušača i kupovinu duvanskih proizvoda u Srbiji. Svetska zdravstvena organizacija procenjuje... Ni “udar po džepu” nije rešenje za pušače u Srbiji

Ograničeno reklamiranje i podizanje akciza, po svemu sudeći, ne utiče na potrošačke navike pušača i kupovinu duvanskih proizvoda u Srbiji. Svetska zdravstvena organizacija procenjuje da oko 2,8 miliona građana Srbije konzumira cigarete. Duvanski dim je globalni problem, ali u zemljama istočne Evrope posebno, jer se čini da je pušenje stil života i svakodnevica većine stanovnika.

Sa ciljem upoznavanja sa navikama, stavovima i mišljenjima potrošača o duvanskim proizvodima, Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) sprovela je anketu o indeksu informisanosti korisnika duvanskih proizvoda, kako bi pomoću dalje edukacije i informisanja podigla svest korisnika o štetnosti pušenja i alternativnim duvanskim rešenjima.

“U anketi koja je bila anonimna učestvovalo je 1.688 ispitanika, pretežno starosti od 21 do 40 godina (66,7 odsto). Zanimljiv podatak je da su dve trećine ispitanika ženskog pola, odnosno 67,9 odsto. Od ukupnog broja učesnika 74 odsto su aktivni pušači, dok je njih 10,2 odsto prešlo na proizvode koji funkcionišu na bazi zagrevanja duvana, a manje od dva odsto koristi elektronske cigarete. Čak 68,6 odsto ispitanika je izjavilo da puši duže od 10 godina”, navodi se u istraživanju NOPS-a.

Kada je u pitanju informisanost o štetnim sastojcima i uticaju duvanskih proizvoda, 67 odsto ispitanika se slaže da duvanski dim loše utiče na zdravlje nepušača, dok 40 odsto njih ne misli da je nikotin najveći problem kod pušača.

Anketa je takođe pokazala da čak 60 odsto ispitanika ne čita upozorenja na paklicama, a na pitanje da li smatraju da u svakom trenutku mogu ostaviti duvan, čak njih sedam od 10 kaže da ne mogu.

Potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Zoran Nikolić kaže za Biznis.rs da je u Zakonu o oglašavanju vrlo jasno precizirano da duvanske kompanije ne mogu da koriste tradicionalne metode reklamiranja.

“To se odnosi na medije u svakom obliku – od elektronskih, štampanih, različitih novina, pa do bilborda i autobuskih stajališta. Ono što mogu jeste neki vid oglašavanja samo na prodajnim mestima i vrlo često se može videti da su oni zauzeli čak i poseban deo iznad kasa u svakoj trgovini, gde se nalaze neki njihovi boksevi za cigarete, cenovnik i reklame. Dakle, to je ono što je dozvoljeno i toga se duvanske kompanije pridržavaju”, ističe Nikolić.

Foto: Pixabay.com

Što se tiče oglašavanja, on kaže da u proteklom periodu nisu nailazili na ozbiljnije i značajne prekršaje, jer su sve kompanije koje su došle u Srbiju zapravo stigle iz zemalja gde su jako strogi zakoni koji se tiču sličnih zabrana kada je reč o reklamiranju duvana i duvanskih proizvoda.

“Na stranu to što u pojedinim zemljama moraju da obeležavaju paklice cigareta u skladu sa zdravstvenim preporukama. To je zaista izuzetan fenomen, jer u slučaju duvanskih proizvoda ne samo da nema oglašavanja za koje znamo šta znači i koliki uticaj ima, ovde je reč o zdravstvenim upozorenjima sa vrlo ružnim slikama na paklicama cigareta, koje aktivno sugerišu šta može da se dogodi ukoliko ih konzumirate i potrošači ih i dalje kupuju”, kaže naš sagovornik.

Zbog toga on smatra da ove kompanije nisu mnogo na gubitku time što ne reklamiraju duvan i duvanske proizvode.

“Oni su stvorili jednu armiju zavisnika kojima apsolutno nikakva reklama nije neophodna. Zanimljivo je i prokomentarisati zbog čega, između ostalog, trafike rade noću? Pa zbog cigareta, evidentno je da nije zbog hleba i mleka”, dodaje potpredsednik NOPS-a.

Iako su cigarete u Srbiji jeftinije nego u drugim evropskim zemljama, na pitanje da li bi “udar po džepu”, odnosno poskupljenje, uticalo na pušače da prestanu da kupuju duvanske proizvode, Nikolić odgovara da bi možda donekle uticalo na smanjenje, ali ne i na trajni efekat.

Mi svake godine imamo usklađivanje akciza i taj proces još uvek traje, ali je sigurno da će se u jednom momentu uskladiti sa cenama u Evropskoj uniji. I to je uvek tema o kojoj se govori prvih nekoliko dana i na kraju se zaboravi. Svako od nas ima nekog u okruženju ko će reći da za cigarete mora da ima novca. Dakle, možda to poskupljenje može da utiče na smanjenje, ali da dođe do potpunog odricanja to je teško”, ocenjuje Nikolić.

Crno tržište veći problem od poskupljenja

Potpredsednik NOPS-a misli da bi bilo odlično kada bi “udar po džepu” imao trajniji efekat da što više ljudi prestane da konzumira cigarete. Ipak, on se boji da će to izazvati kratkoročne efekte i da će se oni koji nemaju dovoljno novca okrenuti crnom tržištu, a onda se može javiti drugi problem poput sive ekonomije, koji je i sada prisutan u Srbiji.

“Mi i danas imamo na brojnim pijacama i ispred marketa ljude koji nude cigarete sumnjivog kvaliteta, koje nemaju akciznu markicu, i ljudi koji nemaju novca tome pribegavaju. Zato se otvara pitanje šta oni unose u svoj organizam kada to u zemlju nije ušlo legalnim kanalima i prodaje se i pravi ko zna gde. Na tim cigaretama nema oznaka proizvođača, što je obavezno. Piše uglavnom ‘made in EU’, bez ikakve deklaracije. Kako se moglo čuti, u Srbiju to dolazi nekim kanalima iz Bugarske”, ističe naš sagovornik.

Nikolić podvlači da na tim kutijama cigareta ne postoje osnovni podaci koji na paklicama moraju da budu napisani, poput sastava, količine nikotina, katrana i slično.

“To je sada, sa druge strane, već pitanje za državu – na koji način misli da prekine snabdevanje jer je to, da ne preterujemo, ali legalizovano trovanje. Možda bi neko mogao da se pozabavi time šta ima u toj paklici cigareta i da u akreditovanoj laboratoriji ispita stvarni sadržaj svih materija i kroz neku vrstu kampanje osvesti ljude”, kaže Nikolić i zaključuje da definitivno treba poraditi na izlečenju nacije od tolike zavisnosti od nikotina.

  • IVAN

    18.5.2022 #1 Author

    Neka jos poskupe

    Odgovori

  • Vladimir

    18.5.2022 #3 Author

    Proverite ,zasto ne placaju akcizu na elektronske cigarete.

    Odgovori

  • VOJKAN

    18.5.2022 #4 Author

    Mislim da smo drugi u Evropi po konzumaciji duvana, odmah posle Turske

    Odgovori

  • Emilija

    18.5.2022 #5 Author

    Za cigarete i ne treba reklama

    Odgovori

  • GOCA BG

    18.5.2022 #6 Author

    Koliko god da poskupe,pusaci ce kupovati…

    Odgovori

  • BRANA19

    19.5.2022 #7 Author

    Ma i treba Jos vise da poskupe…

    Odgovori

  • Anna

    19.5.2022 #8 Author

    Ovde postoji viševekovna tradicija konzumiranja duvana na razne načine. Teško će se iskoreniti ta navika

    Odgovori

  • SNEZANA

    19.5.2022 #9 Author

    Nikada nije ni bio

    Odgovori

  • TATJANA

    20.5.2022 #10 Author

    Od prvog do prvog, od ponedeljka do ponedeljka ostavljam cigarete, pa nikako

    Odgovori

  • STRAHINJA

    22.5.2022 #11 Author

    Ma da , poskupljenje ce bas resiti stanje😆

    Odgovori

  • NINICA

    31.5.2022 #12 Author

    Na takav način pušači prestati da puše cigare neće, mogu samo da pređu na jeftinije😂

    Odgovori

  • Gaga45

    5.6.2022 #13 Author

    Pa ni poskupljenje nije resenje

    Odgovori

  • Joksi

    12.6.2022 #14 Author

    Pušači neće ostaviti cigarete bez obzira na poskupljenje

    Odgovori

  • TINA

    12.6.2022 #15 Author

    Poskupljenje cigara ce neznatno uticati na njihovu traznju

    Odgovori

  • COCO

    16.7.2022 #16 Author

    A šta jeste?!

    Odgovori

  • SLAVICA

    18.6.2023 #17 Author

    Samo zabrana u zatvorenom prostoru nas moze naterati na ostavljanje

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.