Trošak dopremanja kontejnera iz Kine u Srbiju dostigao 15.000 dolara
16.8.2021 17:15 Autor: Vladimir Jokanović
Cene brodskog kontejnerskog transporta iz Kine u Srbiju stabilizovale su se u avgustu na 15.000 dolara za kontejner dužine 12 metara (40 stopa), rekla je za Biznis.rs Maja Suđicki Trzin, generalna direktorka kompanije Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju. Istovremeno, cene istog transporta iz Kine u Severnu Ameriku kreću se oko 18.000 dolara.
Porast cena isporuke i uska grla u lukama širom sveta doneli su mnogo problema koji pogađaju lance snabdevanja. Uvoznici i izvoznici se bore da nadoknade troškove transporta koji su porasli 10 puta u odnosu na cene pre pandemije, iako nisu rasli u tekućem mesecu. Prekidi u snabdevanju počeli su prošle godine, nakon što je potražnja za robom opala kada je proglašena pandemija, a prevoznici prekinuli plovidbu, podseća FT.
Napori brodarskih kompanija da nadoknade štetu propali su u martu zbog blokade Sueckog kanala, kao i zbog blokade kineske luke Jantijan u maju. Sada je zbog opasnosti od širenja zaraze korona virusa zatvorena kineska luka, Ningbo-Žušan, treća u svetu po kontejnerskom prometu. Stalni prekidi zbog pandemije Covid-19 i nedostatak radne snage dodatno pogoršavaju situaciju.
Prema rečima Maje Suđicki Trzin, luka će ostati zatvorena dve nedelje, a u međuvremenu će promet ići preko luke u Šangaju, koja je najveća u svetu, zbog čega prema njenim rečima, blokada Ningbo luke ne bi trebalo da ima izrazito loše efekte na globalno snabdevanje.
Budući da je u toku sezona nabavke robe za novogodišnje i božićne praznike, naša sagovornica ocenjuje da je stabilnost cena prevoza u avgustu dobar znak i da bi eventualni dalji rast cena mogao uskoro da bude zaustavljen, ali verovatno samo privremeno. Dodatni problem predstavlja nestašica kontejnera za transport u azijskim lukama.
“Prevelika potražnja za robom iz Kine i smanjen izvoz iz Evrope u Aziju doveli su do nestašice kontejnera“, objasnila je Maja Suđicki Trzin. Ona navodi da je cena prevoza kontejnera dužine 12 metara iz Evrope u Kinu oko 500 do 600 dolara. Budući da su kontejneri u vlasništvu brodskih kompanija, njima se isplati da prevoze kontejnere do Kine, čak i ako su prazni.
Taj postupak premeštanja praznih kontejnera u shipping industriji naziva se relokacija, a ranije nije bila praksa da se oni premeštaju s jednog kontinenta na drugi. Prazni kontejneri iz Srbije, recimo, premeštaju se uglavnom u Budimpeštu. Brodske kompanije svojevremeno su plaćale naknadu za prevoz praznih kontejnera, odnosno njihovo relociranje, 50 dolara po komadu.
Pročitajte još:
Prema podacima VesselValue, oko 350 kontejnerskih brodova ukupnog kapaciteta oko 2,4 miliona šestometarskih kontejnera čeka na utovar u lukama širom sveta. Zagušenje su pogoršali prazni kapaciteti koji su dostigli 4,6 odsto globalne flote u odnosu na 3,5 procenata prošlog meseca. Najveća svetska shipping kompanija Maersk iz Danske, saopštila je da situacija u brodskom prevozu nije pokazala znakove poboljšanja od pojave delta varijante korona virusa.
Nemački prevoznik Hapag-Lloyd procenio je da se poremećaji neće ublažiti do prvog kvartala iduće godine, kao i da bi taj rok mogao da bude pomeren zbog velike potražnje. U mnogim industrijama proizvodnja je rekordna, a količina zaliha je na niskom nivou. U toku je kritičan period za isporuke u Evropu za božićnu sezonu, a eventualni nedostatak sezonske robe doprineo bi povećanju inflacije.
Iz shipping industrije poručuju da ne postoji kratkoročno rešenje i da problemi neće nestati uskoro. Najugroženiji sektori su tekstilna i autoindustrija, a sve veći broj kompanija prijavljuje poteškoće u namirivanju potražnje i borbi da ne povise cene proizvoda. Kada je reč o jeftinoj robi, mnogi trgovci odustaju od njenog uvoza zbog prevelikih troškova transporta.