Uvodi se vansudsko rešavanje sporova, zabranjena i prodaja telefonom
15.7.2021 17:01 Autor: Ljiljana Begović



Novi Zakon o zaštiti potrošača koji bi trebalo da bude usvojen na jesen, doneće nekoliko novina u cilju delotvornijeg, efikasnijeg sprovođenja zakonskih rešenja i usklađivanje potrošačkog prava u Republici Srbiji sa potrošačkim pravom Evropske unije.
Najvažnije novine Predloga Zakona o zaštiti potrošača su:
- Uvođenje Registra „Ne zovi“
- Uvođenje proračuna za pružanje usluge čija je vrednost veća od 5.000 dinara
- Uvođenje evidencije potrošačkih sporova
- Izvršena delimična harmonizacija sa Direktivom o putovanjima u paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima 2015/2302.
- Unapređen je postupak vansudskog rešavanja potrošačkog spora
- Uvođenje prekršajnih naloga za određene prekršaje
Uvođenjem Registra „Ne zovi“, Zakon propisuje da potrošači koji ne žele da primaju pozive trgovaca putem telefona ili SMS i MMS u svrhu prodaje i promocije, mogu podneti zahtev operatoru elektronskih komunikacija sa kojim imaju zaključen ugovor, da im se telefonski broj, fiksni ili mobilni, upiše u Registar.
“Registar omogućava efikasniji način prevencije nasrtljive poslovne prakse trgovaca koja je usmerena na sve potrošače, a najviše na stariju populaciju potrošača kao što su penzioneri. Predviđena je prekršajna odgovornost trgovca ako i pored toga što je potrošačev broj upisan u Registar, pozove potrošača u komercijalne svrhe”, kažu za Biznis.rs iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Registrom administrira Republička agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge.
Novina koju donosi novi Zakon je i uvođenje proračuna za pružanje usluge čija je vrednost veća od 5.000 dinara koja obavezuje prodavca da za specifikaciju usluga pribavi pisanu saglasnost potrošača na proračun.

Unapređenjem postupka vansudskog rešavanja potrošačkog spora propisano je obavezno učešće trgovca (što do sada nije bio slučaj), a rad tela za vansudskog rešavanja potrošačkog spora je besplatan.
“Propisivanjem posebnog postupka za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, omogućiće se efikasnije rešavanje potrošačkih prigovora na obostrano zadovoljstvo potrošača I trgovaca. Na ovaj način biće brže rešen veliki broj pojedinačnih potrošačkih prigovora, a naročito onih jednostavnijih kao i sporova manje vrednosti u pogledu kojih po načelu ekonomičnosti nije opravdano pokretati i voditi sudske postupke”, navode iz ministarstva.
Prema rečima naših sagovornika odredbe novog zakona neće prouzrokovati dodatne troškove građanima, budući da će učešće trgovaca u ovakvom mirnom načinu rešavanja spora biti obavezno, to će direktno uticati na sudske sporove u oblasti zaštite potrošača koji predstavljaju finansijsko opterećenje za obe strane u sporu. MTTT će finansirati tela za vansudsko rešavanje spora, što do sada nije bio slučaj.
Novom regulativom daće se veća ovlašćenja inspekciji prilikom sprovođenja ovog zakona, a naročito kroz uvođenje mogućnosti izdavanja prekršajnih naloga za određene prekršaje trgovaca.
“Uvedeni su prekršajni nalozi za određene prekršaje. Propisana je naplata novčanih kazni u fiksnom iznosu za određene prekršaje i to 50.000 dinara za pravno lice, 8.000 dinara za odgovorno lice u pravnom licu i 30.000 dinara za preduzetnike”, objašnjavaju iz Ministarstva.
Novi pravni okvir kojim se reguliše rad udruženja za zaštitu potrošača predstavlja takođe značajan napredak u odnosu na postojeća rešenja kojim će se omogućiti veći legitimitet i značaj potrošačkog organizacija, ali istovremeno povećati i njihova odgovornost i javnost rada.
“Zakon o zaštiti potrošača donosi veću zaštitu potrošača – putnika, ali i tržišne utakmice u ovom segmentu tržišta, uz precizno definisanje uslova pružanja usluga paket-aranžmana i povezanih putnih aranžmana i iz tržišne utakmice isključuje se nelojalna konkurencija koja je izbegavala svoje obaveze zaštite potrošača”, objašnjavaju naši sagovornici.

Takođe, jedan od značajnih ciljeva novog Zakona je rešavanje problema uočenih u primeni propisa pojašnjenjem i dopunom određenih instituta radi uspostavljanja pravne sigurnosti, boljeg razumevanja i pojačane primene zakonskih rešenja.
“U toku sprovođenja Zakona uradiće se ex-post analiza efekata kako bi se sagledali pozitivni i negativni efekti i, ukoliko je neophodno, sprovele korektivne mere kako bi se postigli postavljeni ciljevi”, zaključuju iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Budžetska sredstva koja su obezbeđena Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2020. godinu za podršku programima udruženja potrošača, kao i projektovan obim budžetskih sredstava za 2021. i 2022. godinu iznose 20.000.000 dinara po godini.