Cene aluminijuma mogu nastaviti da rastu iz dva glavna razloga
BiznisEkologijaSvetU fokusuVesti
18.8.2021 19:48 Autor: Redakcija Biznis.rs
Fjučers ugovorima trguje se ove sedmice iznad 2.600 dolara (1885 funti), prema COMEKS -u, što je 44 odsto više u odnosu na januarski nivo.
Prema S&P Dow Jones indeksima, ukupan prihod ove godine iznosi 34 odsto za Dow Jones Commodity Index Aluminum, koji prati tržište metala putem fjučers ugovora, prenosi Capital.
Čini se da rast cena dolazi iz dva povezana faktora, a oba su uzrokovana zabrinutošću zbog klimatskih promena. Od kada su se proizvođači aluminijuma okrenuli ka smanjenju emisije staklenika, njihova proizvodnja se usporila. U međuvremenu, potražnja je u porastu jer je ovaj metal od vitalnog značaja za kupce, koji i sami rade na smanjenju emisija. Prema strategu za metale Goldman Sachsa Niku Snoudonu (Nick Snowdon) to predstavlja „jedinstveni paradoks“ za industriju: „To je neophodan element tehnologija poput električnih vozila i solarnih panela, ali njegova proizvodnja generiše mnogo ugljenika – dva odsto svih globalnih emisija“, istakao je tokom podcasta Goldman Sachsa prošle nedelje.
Da bi se borila protiv globalnog zagrevanja, industrija aluminijuma mora razviti tehnologije sa niskim udelom ugljenika. „Rezultirajući veći trošak preneće se na kupce“, izjavio je Snoudon i dodao da će veće cene biti potrebne da bi se podstakle topionice da ulažu u čistije metode proizvodnje u kontekstu rastuće potražnje i usporavanja rasta ponude. On je napomenuo da potražnja za metalom raste baš u trenutku kada se ulaganje u nove kapacitete smanjuje izvan Kine usled strožijih politika vezanih za klimu. Značajan deo potražnje za aluminijumom dolazi iz industrije električnih vozila (EV), kao i limenki za piće, ambalaže, građevinarstva i vazduhoplovstva.
Goldman Sachs predviđa stopu rasta sektora proizvodnje električnih vozila od 20 odsto godišnje do 2031. godine. Svako električno vozilo sadrži tri puta više aluminijuma od starijih vozila, 250 kilograma naspram 50 kilograma. Nebrojeno mnogo EV komponenti koristi aluminijum, uključujući kućišta baterija i elektromotora, kao i tradicionalne delove automobila, poput kočnica i točkova.
Pročitajte još:
Drugi kupci osećaju bol zbog viših cena i niže zalihe. Početkom meseca rukovodioci Monster Beverage-a naveli su nedostatak aluminijumskih limenki kao ograničenje u proizvodnji.
Poslednjih nedelja Goldman Sachs je izneo povoljnu prognozu za metal. Prema njegovoj prognozi prosečna cena će biti od 2.450 dolara za tonu do 2021. godine, 2.900 dolara za tonu 2022. godine i 3.250 dolara za tonu 2023. godine, pre nego što će se izjednačiti na 3.500 dolara za tonu 2025. godine.
Još jedan razlog za pozitivnu prognozu ovog metala je američki račun za potrošnju infrastrukture, koji iznosi 1.200 milijardi dolara, i za koji se očekuje da će usvojiti Predstavnički dom po povratku članova.
Kako je prošle nedelje izvestio Financial Times, suša u kineskoj provinciji Iunan primorala je lokalnu vladu da zatraži od topionice da smanji svoje poslovanje. Iunan je „trebalo da bude zaslužan za 50 odsto globalnog rasta proizvodnje aluminijuma između 2020. i 2023. godine, pa je svaki nedostatak tamo imao globalni uticaj”.
„U proteklih šest meseci, ekonomije koje čine skoro 70 odsto globalnog BDP –a, iznele su politike za jačanje svoje posvećenosti suzbijanju klimatskih promena, od kineske neto zaloge do 2060. godine do evropskog predloga poreza na granicu ugljenika“, rekao je Snoudon i istakao da nadležne vlasti „moraju“ učiniti sve kako bi se smanjila emisija ugljenika i omogućila proizvođačima da pređu na čistiji aluminijum.
„Prva strategija, koja je u toku u Kini, ograničiti proizvodnju na ugalj i tako stvoriti nedostatak, koji će popuniti zeleni proizvođači. Druga je prisiliti proizvođače da plaćaju troškove emisije ugljenika kroz politike poput porez na ugljenik, što na kraju čini zagađivačku proizvodnju nekonkurentnom. Ova strategija je u toku u Evropi i smatramo da će to biti dominantna strategija za dalje. ”, zaključio je Snoudon, a piše Capital.