Država subvencioniše nove avio-linije od javnog interesa

Da li su letovi iz Niša i Kraljeva vredni 2,8 milijardi dinara?

AnalizaSrbijaU fokusuVesti

18.11.2021 14:46 Autor: Stefan Petrović

Da li su letovi iz Niša i Kraljeva vredni 2,8 milijardi dinara? Da li su letovi iz Niša i Kraljeva vredni 2,8 milijardi dinara?
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture raspisalo je javnu nabavku za izbor najpovoljnijeg avio-prevoznika za linije u javnom interesu koje je svojom odlukom proglasila Vlada... Da li su letovi iz Niša i Kraljeva vredni 2,8 milijardi dinara?

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture raspisalo je javnu nabavku za izbor najpovoljnijeg avio-prevoznika za linije u javnom interesu koje je svojom odlukom proglasila Vlada Republike Srbije. Kako bi pokrila ukupne troškove avio-kompanija, država će za letove ka gradovima Evropske unije (EU), Beogradu, Tivtu i Istanbulu izdvojiti 2,8 milijardi dinara. Kako stručnjaci iz avio-industrije ocenjuju ovaj potez i da li ima opravdanja za najavljene subvencije?

Javna nabavka je podeljena u četiri partije, tako da će se prevoznici odvojeno birati za linije ka gradovima u EU, Istanbulu, Tivtu i Beogradu. Za letove ka gradovima u Evropskoj uniji država procenjuje da će platiti nadoknadu od 1,54 milijardi dinara, ka Istanbulu 791,2 miliona, ka Titvu 114,2 miliona i ka Beogradu 352,2 miliona dinara.

Prevoznik koji bude izabran kao najpovoljniji biće u obavezi da od 1. januara 2022. godine počne sa izvršavanjem obaveza, u skladu sa redom letenja koji treba da dostavi najkasnije sedam dana od datuma potpisivanja ugovora. A kakve su obaveze države i njenih građana prema avio-kompanijama?

Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže glavni i odgovorni urednik portala Aviatica Dragan Nikolić, u ovim linijama ne postoji javni interes iz više razloga, već se pre radi o tome da je na prvom mestu bio korporativni interes.

“Ono što je više nego jasno je da javnog interesa uopšte nema. Linije od javnog interesa su potpuno legitimna stvar, i to je nešto što ima opravdanje u mnogim geografskim odrednicama, i karakteristikama nekog regiona i primenjuju se u mnogim zemljama sveta na veoma transparentan način. Dakle, one služe da povežu neke udaljenije i teško dostupne delove za glavnim čvorištima”, kaže Nikolić.

Foto: Printscreen youtube

Da bi, kako dodaje naš sagovornik, neka linija bila od javnog interesa, ona bi morala da spaja udaljene predele kao što su ostrva gde živi mali broj ljudi koji nije u stanju da se snabdeva na drugačiji način ili ne može da putuje u prestonicu, a takvih je primera u Grčkoj, Hrvatskoj, Velikoj Britaniji, Norveškoj… 

“Srbija nije takva zemlja, jer Niš ima sasvim dobar aerodrom i sasvim dobru povezanost za region tog ekonomskog kapaciteta. Pored toga, nalazi se na jednoj od najspektakularnijih raskrsnici puteva u Evropi. Vi iz Niša kolima, vozom, u teoriji, možete da stignete gde god želite. Te linije, dakle, uopšte ne piju vodu. Ovde treba videti da li je interes javni ili korporativni”, naglašava on.

Nikolić se osvrnuo i na kraljevački aerodrom Morava za koji je u tenderu navedeno da opslužuje Kolubarski, Moravički, Rasinski i Šumadijski okrug, kao i da se dodaje i, bez obzira na udaljenost, Mačvanski okrug.

„Ovaj tender je besmisleno koncipiran. Koliko su ovi podaci tačni, ako znamo da se iz Šapca do beogradskog aerodroma Nikola Tesla stiže za malo više od pola sata što je brže nego, na primer, sa Banjice. Oni preko beogradskog aerodroma mogu da stignu gde žele, a preko Morave do dva ili tri grada, i to će morati da putuju do aerodroma sigurno sat i po ili dva, a možda čak i više“, rekao je on.

Takođe, Nikolić kaže da ne vidi nikakvu vrstu javnog interesa u linijama ka Tivtu i drugim turističkim destinacijama, jer u tom smislu ispada da država sunfinansira privatna turistička putovanja svojim građanima. 

Avion AirSerbia
Foto: Air Serbia

U svakom slučaju, prema rečima našeg sagovornika, svaka avio-kompanija koja dobije ovaj tender imaće višesturke koristi. Tim pre što je, prema računici na primeru leta između Niša i Beograda, za dve godine trajanja ugovora koji će potpisati kompanije i vlada, dobit koju će kompanija imati po sedištu iznositi oko 150 evra, nezavisno od broja putnika. 

„Pre nekoliko godina, niški aerodrom je svoje usluge avio-kompanijama naplaćivao između jednog i tri evra po putniku”, kaže Nikolić.

Kada se radi o cenama karata koje, imajući u vidu podatke o subvencijama, neće biti jedini ili, bolje rečeno – glavni prihod kompanija, Nikolić kaže da je rano da se govori o njima jer će ih svakako diktirati tržište, kao i mehanizmi koje koriste avio-kompanije prilikom njihovog formiranja. 

„Avio-kompanije imaju interes da same spuste cene karata ako im određena linija donosi putnike na neku drugu profitabilniju liniju. S tog aspekta linija Beograd-Niš ima smisla, ali to je čist komercijalni potez. Ako Air Serbia ima ekonomski interes da dovodi putnike od Niša do Beograda, onda treba da uvede tu liniju, ali ne treba država ništa da finansira”, rekao je Nikolić.

Inače, linija u javnom interesu može da se proglasi ako se odnosi na rutu ka aerodromu koji opslužuje region ili regione u razvoju u Srbiji ili ukoliko ruta ima manje od 100.000 putnika godišnje, navodi se u Uredbi o uslovima za proglašenje linije u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju.

Da bi linija dobila status da je u javnom interesu potrebno je i da prevoz drugim vidom saobraćaja ne zadovoljava potrebe regiona, da na liniji ne postoji komercijalni interes za obavljanje redovnog avio-prevoza i da je relacija značajna za privredni i društveni razvoj Srbije, a „naročito za povezivanje regiona sa industrijskim centrima, privlačenje investicija, povezivanje sa dijasporom“ i da se uspostavlja u redovnom avio-prevzou za period utvrđen zakonom.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.